• 0

Valt verkochte bedrijfsauto als omzet voor de winst?

Beste allen,

 

Ik zit met een lastig pakket. Ik heb een leaseauto van mijn eenmanszaak aan mijn BV verkocht, waardoor ik volgens mijn boekhouding zomaar ineens een extra “winst” van ruim 60k in mijn eenmanszaak heb zitten, mijn boekhouder zegt dat dit klopt en dat ik dus belasting over deze winst moet betalen. Dit lijkt mij nogal sterk.

 

Hoe zit dit? Ik dacht dat de verkoop van activa (vermits de verkoop niet meer oplevert dan de eerdere aankoop) niet als omzet wordt beschouwd, los van de BTW uiteraard. Klopt dit? Zo ja, klopt het dan eveneens dat ik mijn auto bij de verkoop direct volledig dien af te schrijven en de “omzet” van de verkoop gewoon als boeking moet plaatsen in de boekhouding?

 

ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben, alvast bedankt voor de antwoorden.

 

Groeten,

 

Arno

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
5 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

60k winst op 1 lesauto? 

De belastbare winst is het verschil tussen de boekwaarde en de actuele marktwaarde. Als daar 60k tussen zit, dan rijden jouw leerlingen in een prijzige lesauto ;)

 

Kun je ons aangeven wat de actuele marktwaarde is en tegen welke waarde de auto op de balans stond van je eenmanszaak?

 

 


Het is een leaseauto, geen lesauto haha. Het voertuig is voor 60k excl. gekocht en is na een aantal maanden voor hetzelfde bedrag doorverkocht aan de bv. Ik ben niet bekend met de marktwaarde.

Link naar reactie
  • 1
25 minuten geleden, Arnobarend zei:

Ik heb een leaseauto van mijn eenmanszaak aan mijn BV verkocht,

 

Ik struikel hier al over, hoe kun je een leaseauto verkopen, dan ben je meestal geen eigenaar of is er bij financial lease een verbod op verkoop zonder toestemming.

 

en nee de rest van het verhaal klinkt ook niet logisch..

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
5 minuten geleden, Roel J zei:

 

Ik struikel hier al over, hoe kun je een leaseauto verkopen, dan ben je meestal geen eigenaar of is er bij financial lease een verbod op verkoop zonder toestemming.

 

en nee de rest van het verhaal klinkt ook niet logisch..

Wel eens gehoord van het overdragen van een financial leasecontract? Vandaar dat het voertuig verkocht kon worden. Welk gedeelte van het verdere verhaal klinkt onlogisch?

aangepast door Arnobarend
Link naar reactie
  • 0

Die winst van 60k.

 

WAt voor voor soort lease is het dan?

 

Als je alleen een financiering hebt (financial lease) dan moet de auto op de balans staan en gaat het verhaal op van Joost met dat alleen het verschil tussen de boekwaarde en de marktwaarde winst is.

Als je een operational lease contract hebt met maandelijkse termijnen en na 3 of 4 jaar geef je het ding terug aan de lease maatschappij dan staat de auto niet op de balans.
Maar het is ook niet logisch dat de BV de auto koopt van de eenmanszaak, je neemt dat het contract over en de BV gaat de resterende termijnen betalen.
Maar je gaat geen 60K aan de eenmanszaak moeten betalen want bij overdracht van een leasecontract neemt de BV gewoon de betalingsverplichting over van de eenmanszaak.

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Roel J zei:

Die winst van 60k.

 

WAt voor voor soort lease is het dan?

 

Als je alleen een financiering hebt (financial lease) dan moet de auto op de balans staan en gaat het verhaal op van Joost met dat alleen het verschil tussen de boekwaarde en de marktwaarde winst is.

Als je een operational lease contract hebt met maandelijkse termijnen en na 3 of 4 jaar geef je het ding terug aan de lease maatschappij dan staat de auto niet op de balans.
Maar het is ook niet logisch dat de BV de auto koopt van de eenmanszaak, je neemt dat het contract over en de BV gaat de resterende termijnen betalen.
Maar je gaat geen 60K aan de eenmanszaak moeten betalen want bij overdracht van een leasecontract neemt de BV gewoon de betalingsverplichting over van de eenmanszaak.


Het betreft een financial lease. Het voertuig heb ik dus via de eenmanszaak gekocht, waarna ik hem dus heb moeten verkopen aan mijn bv. Het financial lease contract is overgedragen aan de bv. Dus ik heb het voertuig moeten “verkopen” aan de bv anders viel er niets af te schrijven.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Er is één situatie waarin ik me dit ongeveer voor kan stellen: als de betreffende auto a. financial lease is (en dus gewoon op de balans staat) en b. met toepassing van de willekeurige afschrijving meteen voor een heel hoog bedrag afgeschreven is. 

Link naar reactie
  • 0
27 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Hoe komt je boekhouder dan in vredesnaam aan 60k winst?!!? Bij mij is 60 min 60 gewoon nul 😉

 

Of hebben we het hier over de BTW over de verkoopprijs van de leaseauto

Juist! Dat vroeg ik mij dus ook af, ik kon het mij al niet voorstellen, echter is boekhouding mijn vakgebied niet. Dus als ik het goed begrijp; Simpelweg in de boekhouding de auto direct naar 0 afschrijven en dan de verkoop als omzet verwerken?

Link naar reactie
  • 1
14 minuten geleden, Arnobarend zei:

Dus als ik het goed begrijp; Simpelweg in de boekhouding de auto direct naar 0 afschrijven en dan de verkoop als omzet verwerken?

Het enigste wat je “verkoopt” is de openstaande lening bij de leasemaatschappij en met de opbrengst betaal je de lening af … Daarmee is 60 min 60 gewoon nul.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
36 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Dat is dan weer niet mogelijk voor personenauto's omdat die zijn uitgesloten van kleinschaligheidsinvesteringsaftrek en daardoor ook van willekeurige afschrijving

… tenzij het een startende ondernemer is, met een eenmanszaak, een maatschap, een commanditaire vennootschap of een vennootschap onder firma.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, Cosara zei:

tenzij het een startende ondernemer is

Ook dan niet, helaas:

 

Startende ondernemer

 

Bent u een startende ondernemer? Dan bepaalt u hoe en wanneer u bedrijfsmiddelen afschrijft die u in de startfase van uw onderneming hebt gekocht. U moet dan wel aan de volgende voorwaarden voldoen:

 

Uw onderneming is een eenmanszaak, een maatschap, een commanditaire vennootschap of een vennootschap onder firma.

U voldoet aan de voorwaarden van de startersaftrek.

Voldoet u aan de bovenstaande voorwaarden? Dan gelden voor u de volgende regels:

 

U mag alleen willekeurig afschrijven op bedrijfsmiddelen die u kocht in de jaren dat u startersaftrek kon krijgen of in het jaar ervoor (het aanloopjaar).

Bedrijfsmiddelen die niet in aanmerking komen voor de Investeringsaftrek, kunt u niet willekeurig afschrijven.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Bedrijfsmiddelen die niet in aanmerking komen voor de Investeringsaftrek, kunt u niet willekeurig afschrijven.

Daarbij komt dan de vraag … hebben wij het hier over een personenauto of een bestelauto ? TS is niet bepaald kwistig met zijn informatie.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
(aangepast)
10 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Dat is dan weer niet mogelijk voor personenauto's omdat die zijn uitgesloten van kleinschaligheidsinvesteringsaftrek en daardoor ook van willekeurige afschrijving

Er staat nergens dat het een personenauto is, het kan ook een grijs kenteken zijn, maar het kan ook een EV zijn waar in 2021 milieu-  en kleinschaligheidsinvesteringsaftrek toegepast zijn. 

 

En dan kan ik me heel goed voorstellen dat de verkoop in een volgend boekjaar leidt tot een stevige fiscale winst.

 

Maar nog steeds: allemaal aannames.

aangepast door StevenK
Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, Arnobarend zei:

Juist! Dat vroeg ik mij dus ook af, ik kon het mij al niet voorstellen, echter is boekhouding mijn vakgebied niet. Dus als ik het goed begrijp; Simpelweg in de boekhouding de auto direct naar 0 afschrijven en dan de verkoop als omzet verwerken?

 

Dat is wel het eindresultaat maar boekhoudkundig gebeurd er  omdat zowel de auto (die op de balans staat als bezitting) en de lening (die ook op de balans staat als schuld) in de eenmanszaak naar nul worden gebracht. En in de BV worden beide weer opgevoerd omdat het contract wordt overgenomen. Het effect op de winst van de eenmanszaak is 0 en in de bv ontstaat ook geen resultaat.

 

Wat de boekingen en effecten precies zijn hangt ook nog af van de methode waarop je je eenmanszaak inbrengt in de BV gebeurd dit geruisloos of ruisend. En gebeurd dat gedurende het jaar (bijv per 1 juni)  of met terugwerkende kracht tot 1 jan 2022?

In geen van die scenario's zal de winst als gevolg van het overzetten 60K zijn, meest waarschijnlijk is het resultaat van de actie nagenoeg nul

Link naar reactie
  • 0

 

3 uur geleden, Joost Rietveld zei:

I stand corrected, inderdaad zo. 

Ben benieuwd naar het type auto

Het gaat om een elektrische personenauto (Tesla) Ik heb naar mijn idee met bovenstaande een duidelijk beeld gekregen, ik denk maar een andere boekhouder zoeken :) Bedankt voor je antwoorden Joost!

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, Roel J zei:

 

Dat is wel het eindresultaat maar boekhoudkundig gebeurd er  omdat zowel de auto (die op de balans staat als bezitting) en de lening (die ook op de balans staat als schuld) in de eenmanszaak naar nul worden gebracht. En in de BV worden beide weer opgevoerd omdat het contract wordt overgenomen. Het effect op de winst van de eenmanszaak is 0 en in de bv ontstaat ook geen resultaat.

 

Wat de boekingen en effecten precies zijn hangt ook nog af van de methode waarop je je eenmanszaak inbrengt in de BV gebeurd dit geruisloos of ruisend. En gebeurd dat gedurende het jaar (bijv per 1 juni)  of met terugwerkende kracht tot 1 jan 2022?

In geen van die scenario's zal de winst als gevolg van het overzetten 60K zijn, meest waarschijnlijk is het resultaat van de actie nagenoeg nul

Ook bedankt voor het duidelijke antwoord!

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Arnobarend zei:

Het gaat om een elektrische personenauto (Tesla) Ik heb naar mijn idee met bovenstaande een duidelijk beeld gekregen, ik denk maar een andere boekhouder zoeken :

Wacht even, want nu komt het argument van willekeurige afschrijving aan de orde.

 

Als je boekhouder, hopelijk in overleg met jou, de Tesla versneld heeft afgeschreven (wat zou kunnen, want een elektrische personenauto kwam in aanmerking voor investeringsaftrek), dan kan het best zijn dat de boekwaarde nul was op het moment dat de Tesla verkocht werd aan de BV. In dat geval is er inderdaad boekwinst. Tegelijk heb je het fiscale voordeel van de afschrijving dan reeds genoten.

 

Vraag dus even aan je boekhouder of er willekeurig op afgeschreven is op de Tesla voordat je afscheid neemt

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
45 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Vraag dus even aan je boekhouder of er willekeurig op afgeschreven is op de Tesla voordat je afscheid neemt

Dat zou toch gewoon uit de balans te lezen zijn.

 

Op 10-6-2022 om 18:19, Arnobarend zei:

Zo ja, klopt het dan eveneens dat ik mijn auto bij de verkoop direct volledig dien af te schrijven en de “omzet” van de verkoop gewoon als boeking moet plaatsen in de boekhouding?

Voor hoeveel staat die auto momenteel nog op de balans bij je EMZ. Want dat mis ik uit het hele verhaal.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
10 uur geleden, Joost Rietveld zei:
12 uur geleden, Arnobarend zei:

Het gaat om een elektrische personenauto (Tesla) Ik heb naar mijn idee met bovenstaande een duidelijk beeld gekregen, ik denk maar een andere boekhouder zoeken :

Wacht even, want nu komt het argument van willekeurige afschrijving aan de orde

De Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (VAMIL) zijn twee bekende subsidies op milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen voor ondernemers. Bij verkoop binnen 5 jaar krijgt TS te maken met een forse desinvesteringsbijtelling.

 

9 uur geleden, Rik · zei:
10 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Vraag dus even aan je boekhouder of er willekeurig op afgeschreven is op de Tesla voordat je afscheid neemt

Dat zou toch gewoon uit de balans te lezen zijn.

Als je niet weet hoe je een balans moet lezen, komt menig ondernemer niet verder dan de Winst- & Verliesrekening. De portemonnee is dan óf vol, óf leeg … en nu blijkt die behoorlijk vol te zitten.

 

1. Nu wij toch weer aan het vragen zijn …

Wanner is de auto door de eenmanszaak gekocht en voor hoeveel ?


2. Wanneer is de inmiddels tweedehands  auto verkocht aan de BV en voor hoeveel ?


3. Eigenlijk is het hele vraagstuk niet zo interessant meer, want waarom hier nog minder dan een half verhaal vertellen, als uw boekhouder een antwoord op al uw vragen kan geven ?

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 11-6-2022 om 21:46, Joost Rietveld zei:

Wacht even, want nu komt het argument van willekeurige afschrijving aan de orde.

 

Als je boekhouder, hopelijk in overleg met jou, de Tesla versneld heeft afgeschreven (wat zou kunnen, want een elektrische personenauto kwam in aanmerking voor investeringsaftrek), dan kan het best zijn dat de boekwaarde nul was op het moment dat de Tesla verkocht werd aan de BV. In dat geval is er inderdaad boekwinst. Tegelijk heb je het fiscale voordeel van de afschrijving dan reeds genoten.

 

Vraag dus even aan je boekhouder of er willekeurig op afgeschreven is op de Tesla voordat je afscheid neemt

Het betreft een tweedehands Tesla, de MIA en VAMIL gaat dus niet op. Er is dus niet willekeurig afgeschreven.

Link naar reactie
  • 0
Op 10-6-2022 om 18:19, Arnobarend zei:

Ik zit met een lastig pakket. Ik heb een leaseauto van mijn eenmanszaak aan mijn BV verkocht, waardoor ik volgens mijn boekhouding zomaar ineens een extra “winst” van ruim 60k in mijn eenmanszaak heb zitten, mijn boekhouder zegt dat dit klopt en dat ik dus belasting over deze winst moet betalen. Dit lijkt mij nogal sterk.

 

Ik denk dat er nogal wat zaken door elkaar lopen. Ook de woorden 'omzet' en 'winst'.

 

Als jij je auto verkoopt voor 60.000 euro, dan heb je uiteraard 60.000 euro extra omzet in het jaar dat je de auto verkoopt. En als je de btw destijds hebt afgetrokken, dan betaal je uiteraard ook omzetbelasting over die 60.000 euro. En die 60.000 euro is dan ook winst voor de inkomstenbelasting.

 

Wat ik alleen mis uit je verhaal is wat er met met de lening is gebeurd. Het ging om financial lease, zei je? Oftewel, er stond ook een lening op de balans. Heb je die 'mee' verkocht aan de BV. Want als je namelijk zowel auto áls lening aan de BV verkoopt, dan verkoop je dus in feite niets. De BV koopt dan immers zowel het eigendom als de schuld. Per saldo zou je daar niet (al te) veel voor kunnen vragen. Bij je eenmanszaak heb je dan overigens nog steeds 60.000 euro omzet van die auto, maar tegelijkertijd een (ongeveer) even hoge afwaardering van je restschuld.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.