• 0

Valt verkochte bedrijfsauto als omzet voor de winst?

Beste allen,

 

Ik zit met een lastig pakket. Ik heb een leaseauto van mijn eenmanszaak aan mijn BV verkocht, waardoor ik volgens mijn boekhouding zomaar ineens een extra “winst” van ruim 60k in mijn eenmanszaak heb zitten, mijn boekhouder zegt dat dit klopt en dat ik dus belasting over deze winst moet betalen. Dit lijkt mij nogal sterk.

 

Hoe zit dit? Ik dacht dat de verkoop van activa (vermits de verkoop niet meer oplevert dan de eerdere aankoop) niet als omzet wordt beschouwd, los van de BTW uiteraard. Klopt dit? Zo ja, klopt het dan eveneens dat ik mijn auto bij de verkoop direct volledig dien af te schrijven en de “omzet” van de verkoop gewoon als boeking moet plaatsen in de boekhouding?

 

ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben, alvast bedankt voor de antwoorden.

 

Groeten,

 

Arno

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
11 uur geleden, prinsrachid zei:

En die 60.000 euro is dan ook winst voor de inkomstenbelasting.

 

Wat ik alleen mis uit je verhaal is wat er met met de lening is gebeurd. Het ging om financial lease,

Maak het nou niet nog verwarrender :upside-down-face:

Bij Financial Lease staat de auto ook op de balans en wordt er op afgeschreven. Dus Arno betaalt IB over het verschil tussen de (kennelijk) 60.000 waarde economisch verkeer en de waarde op de balans, dus niet per se over 60k.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Op 14-6-2022 om 08:57, Joost Rietveld zei:

Maak het nou niet nog verwarrender :upside-down-face:

 

Ehm, ik probeer een completer plaatje te krijgen. Want heel simpel gezegd is het antwoord op de vraag "Valt verkochte bedrijfsauto als omzet voor de winst?" gewoon ja.

 

Er moet alleen nog wel iets gebeuren met de boekwaarde én lening. Als het om een financial lease gaat, is het toch niet zo'n gekke vraag? Er staat mijns inziens nog een lening op de balans. Of is die meeverkocht?

 

Ik probeer een beetje een beeld te krijgen van wat vragensteller bedoelt en waar hij nou precies in z'n boekhouding naar zit te kijken. De verkoop van de auto zorgt namelijk wel voor 60.000 euro extra omzet, maar niet voor 60.000 euro extra winst (vanwege de saldering met de resterende boekwaarde). En ik krijg geen hoogte van of hij nu ook ziet dat andere balansposten veranderen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Op 10-6-2022 om 18:19, Arnobarend zei:

extra “winst” van ruim 60k in mijn eenmanszaak heb zitten, mijn boekhouder zegt dat dit klopt en dat ik dus belasting over deze winst moet betalen

Hi Prins,

 

Volgens mij zit de crux in het bovenstaande, terwijl al vragende het er niet op lijkt dat er daadwerkelijk 60k boekwinst op die auto zat

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Joost Rietveld zei:

Volgens mij zit de crux in het bovenstaande, terwijl al vragende het er niet op lijkt dat er daadwerkelijk 60k boekwinst op die auto zat

 

Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit niet letterlijk had gevonden. Ik ging er impliciet vanuit dat de vragensteller het niet goed heeft begrepen, want ik kan me niet voorstellen dat een boekhouder dit zo sec zou zeggen. Maar de ik blijf erbij dat je belasting betaalt over de verkoop van die auto, maar dan moet er wel bij gezegd worden dat je ook weer een ongeveer even hoge kostenpost van de winst mag aftrekken. Ik probeer dus erachter te komen of de vragensteller zelf conclusies zit te trekken, of dat dit letterlijk ook zo beweerd is zonder mitsen en maren. 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

 

Op 10-6-2022 om 18:19, Arnobarend zei:

Ik heb een leaseauto van mijn eenmanszaak aan mijn BV verkocht, waardoor ik volgens mijn boekhouding zomaar ineens een extra “winst” van ruim 60k in mijn eenmanszaak heb zitten, mijn boekhouder zegt dat dit klopt en dat ik dus belasting over deze winst moet betalen. Dit lijkt mij nogal sterk.

 

 

De vragen die in mij opkomen zijn:

- moet je winst maken?

- Mag je dit ook weer wegschrijven op een spaarrekening als bedrijfssparen of een buffer?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.