• 0

Oprichting BV en besluitvorming

(aangepast)

Goedemorgen leden, 

 

Ik ben van plan samen met 2 heren een werkmaatschappij op te richten. Hiervan wordt ik met mijn holding eigenaar van 40 van de 120 aandelen. De overige 80 gaan naar 1 gezamenlijke BV van de 2 heren, die daar beide 50% eigenaar zijn met elk daarboven weer een eigen holding. 

 

Ik ben benieuwd naar het stemmen tijdens een aandeelhoudersvergadering, moet in deze vorm hun gezamenlijke BV het altijd eerst eens zijn wanneer er een stemronde plaatsvindt, of is het ten tijde van deze vergadering de bedoeling dat er 40/40/40 stemmen te verdelen zijn? 
 

Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft, Mvg Kristiaan.

aangepast door Kristiaan-1972
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Dank je Joost, dus dit is niet echt een handige constructie; immers zal die bv dus ten alle tijden het beleid bepalen, ook zonder mijn stem. 
 

Ik was in de veronderstelling dat die BV de 80 stemmen mag verdelen in een AvA. Als voorbeeld bij een stemming; Dat 1 bestuurder van hen 40 stemmen voor geeft, en de ander 40 stemmen tegen en mijn 40 stemmen dan de uitslag bepalen. 
 

Ik denk dat ik het dan mis heb..

aangepast door Kristiaan-1972
Link naar reactie
  • 0

Anderzijds moeten de 2 heren het wel eerst eens zijn...

 

Maar inderdaad, jouw invloed in de AvA is kleiner. Sterker nog, het kan ook van invloed zijn op je sociale verzekeringsplicht, omdat je feitelijk niet de beschikking hebt over je eigen positie als bestuurder.

 

Nog even terug naar de tekentafel. Wellicht iets anders afspreken in de aandeelhoudersovereenkomst of een versterkt stemrecht invoeren van minstens 61%, wat effectief betekent dat beide aandeelhouders in de AvA een soort veto hebben

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dank je Joost, mijn notaris voor de eventuele oprichting schrijft hierover het volgende; ik ben nu even het spoor bijster… 

 

Quote

Iedere aandeelhouder heeft een bepaald aantal stemmen, afhankelijk van het aantal aandelen, en de aandeelhouder is vrij het aantal stemmen te verdelen. 


uit die opmerking maak ik dan weer op, dat die 80 stemmen vrij verdeeld mogen worden bij een AvA. Dan zou je verwachten dat hier 40/40/40 stemmen te verdelen zijn, of mis ik nu iets?

aangepast door Kristiaan-1972
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hoi Joost, de notaris schrijft het volgende;

 

Quote

Ik kan alleen iets zeggen over de stemverhouding binnen de op te richten BV;  namelijk dat elk aandeel recht geeft op het uitbrengen van één stem. Hoe de stemmen bij de 2 heren worden verdeeld, is aan hen. Dit is ook weer afhankelijk van de statuten.

 

Quote

Voor besluiten die genomen moeten worden tijdens de aandeelhoudersvergadering is de verhouding binnen de op te richten BV; 80 stemmen voor beide heren en 40 stemmen voor jouw holding. In dit geval heb jij dus 1/3 van de stemmen. Over de interne stemverhouding bij de heren kan ik helaas niets zeggen, dat is een interne aangelegenheid. Ik kan alleen zeggen dat zij samen 80 van de 120 stemmen hebben.

 

 

Ik verwacht dat hij niet buiten zijn boekje wil gaan.  Wat maak jij hieruit op?

 

aangepast door Kristiaan-1972
Link naar reactie
  • 1

Volgens mij is het simpel en zijn er 2 stemgerechtigde. 

 

- Jij omdat je als natuurlijkpersoon deelneemt in de BV.  - 40 stemmen

- De BV als rechtspersoon van je 2 zakenpartners - 80 stemmen

 

De BV heeft dus altijd meerderheid van stemmen. 

Jij kunt op een besluit niet zeggen ik zet 21 stemmen op ja en 19 stemmen op nee omdat ik het er niet helemaal mee eens ben maar wel voor wil stemmen 

 

Net zo goed kan de BV dat ook niet. De BV is een rechtspersoon (een van) je zakenpartners treed op als bestuurder / gemachtigde om namens de BV te stemmen. Ook zij kunnen niet zeggen ik zet 40 stemmen op ja en 40 stemmen op nee. 

 

 

Kortom de eerste conclusies waren juist jij bent altijd afhankelijk van hoe de BV stemt voor uitsluitsel.. jij kunt hooguit mee stemmen of (voor de vorm) tegenstemmen. 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Roel,

 

Dank je voor de reactie. Voor de volledigheid zouden mijn 40 stemmen in een holding komen, niet vanuit mijn natuurlijkpersoon.

 

Zoals ik jou begrijp dient er dus altijd eerst een besluit in hun BV te zijn. Maar stel dat hier de stemmen staken, of er ontstaat een meningsverschil. Dan is er voor de nieuw op te richten BV helemaal geen besluitvorming mogelijk. Dit lijkt me dan idd niet zo gunstig...

 

Het ging mij erom, of de BV met 2 personen hun 80 aandelen wel kunnen verdelen. Zij hebben immers toch ook 2 aandeelhouders.

 

Ik vind het lastige materie. :-)

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Zoals ik jou begrijp dient er dus altijd eerst een besluit in hun BV te zijn. Maar stel dat hier de stemmen staken, of er ontstaat een meningsverschil. 


klopt het dat dit dan automatisch een “blanco” stem is? Of een niet geldige stem? 
 

Want dan volg ik de concept statuten; “een blanco stem, of niet geldige stem wordt niet als uitgebrachte stem geteld”. 
 

Gevolg; mijn uitgebrachte 40 stemmen zijn de enige nog die meegeteld worden. Correct me if I’m wrong, of mis ik hier iets? 

aangepast door Kristiaan-1972
Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Roel J zei:

Volgens mij is het simpel en zijn er 2 stemgerechtigde. 

 

- Jij omdat je als natuurlijkpersoon deelneemt in de BV.  - 40 stemmen

- De BV als rechtspersoon van je 2 zakenpartners - 80 stemmen

Eindelijk iemand die het begrijpt. +1

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Kristiaan-1972 zei:

Ik kan alleen iets zeggen over de stemverhouding binnen de op te richten BV;  namelijk dat elk aandeel recht geeft op het uitbrengen van één stem. Hoe de stemmen bij de 2 heren worden verdeeld, is aan hen. Dit is ook weer afhankelijk van de statuten

Wat een verschrikkelijk notarieel antwoord. Beetje triest dat hij jouw vraag niet gewoon beantwoordt met ja of nee.

 

Ik sluit me overigens verder aan bij Roel en dus mijn oorspronkelijke antwoord: dezelfde aandeelhouder kan niet ja en nee stemmen op hetzelfde voorstel in de AvA.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

dank jullie wel voor de heldere uitleg. Dan rest mij enkel de vraag; wat gebeurd er wanneer de BV van beide heren niet tot een besluit in een AVA komt? Is dit dan een ongeldige, of een blanco stem? 
 

Dan zouden mijn aandelen namelijk doorslaggevend kunnen zijn, zoals het ook in concept is bedoeld? 

Link naar reactie
  • 0

Dat scenario treft alleen hun BV. Stel dat in jullie gezamenlijke BV op de AvA besloten moet worden tot een investering van 100k. 

 

Dat betekent dat zij samen eerst overeen moeten komen wat hun BV in de AvA van de gezamenlijke BV gaat stemmen. 

 

Als zij in hun BV het stemrecht 50/50 verdeeld hebben, dan kan het dus gebeuren dat in hun BV geen goedkeuring wordt gegeven tot de investering van 100k in jullie gezamenlijke BV. Immers, als in hun BV de helft voor stemt en de helft tegen is het voorstel verworpen.

 

Vervolgens stemt hun BV dus met 80 stemmen tegen het voorstel in de AvA van jullie gezamenlijke BV.

 

Beter neem je in de aandeelhoudersovereenkomst een regeling op die voorziet in een tiebreaker 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hoi Joost, helemaal eens. Dit zijn besluiten die hun BV zou aangaan. Ik bekijk graag alles van alle kanten voor ik zoiets aanga. Dank hiervoor. 
 

Ik draai het nog even om; vanuit de nieuw op te richten BV wordt een ava belegd. Hierin kan worden gestemd voor, tegen of blanco voor die investering. 
 

BV heren; zij komen niet tot uitsluitsel (50/50). Dan is dit toch een blanco stem? 
Holding; stemt voor. 
 

Wanneer ik dan de conceptakte interpreteer, en wat de notaris mij mailde, tellen alleen de stemmen van de Holding, daar blanco stemmen niet meetellen. 
 

Zo zou je namelijk altijd een beslissing kunnen maken, of de BV heren kan hem tegenhouden wanneer zij het gezamenlijk eens zijn. Het klinkt logisch, maar ik kan het mis hebben?

aangepast door Kristiaan-1972
Link naar reactie
  • 0
24 minuten geleden, Kristiaan-1972 zei:

BV heren; zij komen niet tot uitsluitsel (50/50). Dan is dit toch een blanco stem? 

Nee, dan stemmen ze tegen het voorstel in jullie AvA. Zoals Joost in een eerdere reactie ook al aangaf, is een voorstel (in hun BV) verworpen als het geen meerderheid haalt. En dus zal de vertegenwoordiger van hun BV tegen het voorstel in jullie AvA (moeten) stemmen. 

Link naar reactie
  • 0

Dank je Ruben. Het blijft vreemd dat de notaris dit dan benoemt als optie bij het ontwerp. Die stelt telefonisch, dat wanneer er geen stem volgt (of een blanco stem volgt) in de heren BV door onenigheid, dat dan die stemmen niet geteld worden en mijn holding stemmen dan besluit kunnen vormen. 
 

Ik krab me nu wel achter de oren of de notaris het juist heeft… 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
10 uur geleden, Kristiaan-1972 zei:

Het blijft vreemd dat de notaris dit dan benoemt als optie bij het ontwerp. Die stelt dat wanneer er geen stem volgt (of een blanco stem volgt) in de heren BV door onenigheid, dat dan die stemmen niet geteld worden en mijn holding stemmen dan besluit kunnen vormen. 

Dat kan als dit als expliciet in de statuten is opgenomen. Daar zal de heren-bv niet akkoord mee gaan.

Het is sowieso verstandig om de handelswijze inzake de besluitvorming, blanco stemmen, ongeldige stemmen en stemonthouding  in de statuten van de BV op te nemen. Daarin kunnen blanco stemmen als tegenstem worden aangemerkt. Zo ook dat voor het nemen van besluiten een volstrekte meerderheid van de uitgebrachte stemmen is vereist. 
 

Wanneer u de beoogde constructie - 1+(1+1) - wilt doorzetten, dan lijkt mij vooral van belang hoe dit in de statuten van de heren-bv is geregeld.
Is dit onvoldoende geregeld dan zou ik opteren voor een constructie met drie aandeelhouders - al dan niet ieder met een eigen holding - van de werk-bv.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, Kristiaan-1972 zei:

Het blijft vreemd dat de notaris dit dan benoemt als optie bij het ontwerp. Die stelt telefonisch, dat wanneer er geen stem volgt (of een blanco stem volgt) in de heren BV door onenigheid, dat dan die stemmen niet geteld worden en mijn holding stemmen dan besluit kunnen vormen. 

Nee, de notaris heeft gelijk. Er is alleen een verschil tussen. Voorbeeld:

 

DGA 1 zegt nee en DGA 2 zegt ja. Hun BV hoort dan nee te stemmen in de AvA van de gezamenlijke BV. Nu kunnen er vanaf dit punt twee dingen gebeuren: de BV stemt nee of de BV stemt niet.

 

Als bij de AvA van jullie gezamenlijke BV de DGA's 1 en/of 2 namens hun BV weigeren een stem uit te brengen, dan stemt hun BV dus blanco op 80 aandelen/stemmen. Jouw 40 stemmen zijn dan doorslaggevend.

 

Stemt hun BV in de AvA gewoon nee, dan zijn dat 80 geldige tegenstemmen en dus is het voorstel verworpen.

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Op 14-6-2022 om 09:22, Joost Rietveld zei:

Nee, de notaris heeft gelijk. Er is alleen een verschil tussen. Voorbeeld:

 

DGA 1 zegt nee en DGA 2 zegt ja. Hun BV hoort dan nee te stemmen in de AvA van de gezamenlijke BV. Nu kunnen er vanaf dit punt twee dingen gebeuren: de BV stemt nee of de BV stemt niet.

 

Als bij de AvA van jullie gezamenlijke BV de DGA's 1 en/of 2 namens hun BV weigeren een stem uit te brengen, dan stemt hun BV dus blanco op 80 aandelen/stemmen. Jouw 40 stemmen zijn dan doorslaggevend.

 

Stemt hun BV in de AvA gewoon nee, dan zijn dat 80 geldige tegenstemmen en dus is het voorstel verworpen.

 

 

Hoi Joost, vandaag weer verder gegaan aan de conceptakte. Notaris benoemt daarnaast nog de volgende optie; Gedifferentieerd stemmen. Iedere vergadergerechtigde kan zich volgens de concept akte ter vergadering doen vertegenwoordigen door een schriftelijk gevolgmachtigde. Op deze wijze kan het stemrecht worden overgedragen van DGA 1 naar de volmacht en zo een meerderheid verkrijgen samen met mijn 40 stemmen.

 

Ben jij bekend met deze materie?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.