• 0

Bedrijfsvoering via Nederland of Frankrijk? [woonachtig in Frankrijk]

(aangepast)

Goedemorgen!

Ik ben Nicole, journaliste, coach en helaas ervaringsdeskudige op het gebied van alcohol. Ik start 1 september met een online programma waarmee ik zoveel mogelijk Nederlanders wil motiveren om te stoppen met het consumeren van alcohol. Het programma is helemaal af en ik start nu een week van ondernemen!

Ik woon in Frankrijk en ik heb diverse vragen:

1. Ga ik ondernemen in Frankrijk of Nederland? Ik sta in Frankrijk al ingeschreven als auto-entrepreneur (zzp'er) dus het zou gemakkelijk zijn om daarmee door te gaan. Maarrrr.....het programma is voor Nederlanders! Ik heb gehoord dat ik beter een website bouwer in Nederland kan nemen ivm ranking enz....is dat waar? Of gaat het alleen om de hosting? Ik weet dat ik voor inschrijving bij de KvK een Nederlands adres nodig heb en dat heb ik niet. Als ik het adres van mijn zwager gebruik, krijgt hij dan gevolgen, bijvoorbeeld van de belasting? 

2. Ik wil via crowdfunding geld bij elkaar sprokkelen voor de website, een FB campagne en Google Add. Het lijkt me sterk dat Fransen gaan betalen voor iets dat ik op de Nederlandse markt ga ondernemen dus dan moet ik via crowdfunding in Nederland. Het gaat om een bedrag van 10.000€. Heeft iemand hier een idee welke crowdfunding het beste is? 

3. Het betalingssysteem in Nederland is anders dan in Frankrijk: hier kennen we geen ideal. Dan ga ik ervan uit dat ik een Nederlandse bankrekening moet hebben. Is dat waar?

 

Wellicht zijn dit allemaal vragen voor de KvK maar die zijn helaas niet bereikbaar.....

 

Alvast hartelijk dank,

Vriendelijke groet uit een stralend Frankrijk!

Nicole

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0
1 uur geleden, nikkifr zei:

1. Ga ik ondernemen in Frankrijk of Nederland? Ik sta in Frankrijk al ingeschreven als auto-entrepreneur (zzp'er) dus het zou gemakkelijk zijn om daarmee door te gaan. Maarrrr.....het programma is voor Nederlanders! Ik heb gehoord dat ik beter een website bouwer in Nederland kan nemen ivm ranking enz....is dat waar? Of gaat het alleen om de hosting? [..]

Wat te doen met je vestiging/fiscale zaken laat ik aan de experts op het forum over. Om je verdere punten af te gaan; wie je site bouwt maakt in principe niet uit maar waar hij gehost wordt kan wel een effect hebben; hoe dichter bij je gebruiker je zit, hoe vlotter de pagina's over kunnen komen. Het effect van hosting in Nederland of Frankrijk zal daarbij weinig impact hebben en ik verwacht ook een verwaarloosbaar effect op je ranking daarmee. 

3 uur geleden, nikkifr zei:

2. Ik wil via crowdfunding geld bij elkaar sprokkelen voor de website, een FB campagne en Google Add. [...] 

Ik kan hier alleen als ongevraagde tip meegeven dat advies/hulp met gericht adverteren de moeite waard kan zijn wanneer je nog geen ervaring hebt met online advertenties maar er wel een aardig budget beschikbaar is. Mijn ervaring is dat de euro's er in no-time uit kunnen vliegen en het is dan wel van belang dat je het gewenste effect bereikt.

3 uur geleden, nikkifr zei:

3. Het betalingssysteem in Nederland is anders dan in Frankrijk: hier kennen we geen ideal. Dan ga ik ervan uit dat ik een Nederlandse bankrekening moet hebben. Is dat waar?

Dat is niet per se waar, het bedrijf dat je iDEAL-betalingen verwerkt kan los staan van je bank. Wanneer je werkt met een payment provider zoals bijvoorbeeld Mollie of Stripe regelen zij het iDEAL-aspect (en naar keuze bijv. ook creditcardbetalingen e.d.) en betalen jou vervolgens uit. Ik verwacht dat je in de basis ook met een Franse bankrekening klant zal kunnen worden, dat zal hooguit afhangen van hun eisen en niet zo zeer van het gebruik van iDEAL.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.