• 0

Dienstverlening aan partij in VK

Hey ondernemers,

 

Ik heb een potentiele klant uit Engeland waar ik een dienst aan kan leveren (B2B). Nu lees ik op de website van KVK het volgende:

 

Quote

Als je B2B diensten verricht in het VK kun je de Britse VAT soms verleggen naar je Britse afnemer. Op jouw factuur vermeld je dan het Britse VAT-nummer van je afnemer en vermeld je de tekst ‘reverse charge mechanism’. Onder deze lokale verleggingsregeling draagt je afnemer de Britse VAT in het VK af.

 

Anders zou je jouw bedrijf in Engeland moeten registreren voor VAT. 

 

Ik heb voor de rest geen klanten in Engeland zitten. Wat zouden jullie mij aanraden en wat is gebruikelijk?

 

Michael

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dag Michael,

 

De UK valt niet meer binnen de EU, dus verleggen - zoals dat hiervoor door de KvK werd omschreven met behulp van het UK VAT number van de afnemer -  is oude informatie. Als je die route  volgt dan zet jij namelijk de omzet in je BTW-aangifte op vraag 3b (diensten aan landen in de EU) en doe je aangifte ICP, terwijl diensten geleverd aan afnemers in landen buiten de EU helemaal niet horen voor te komen in jouw BTW-aangifte, en je doet geen opgave ICP. 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ook van belang hoe je gaat leveren. Met Delivered Duty Paid of anders?

Want in het VK moet er natuurlijk wel VAT betaald worden.

 

Hier een meer up to date pagina van de KvK:

https://www.kvk.nl/advies-en-informatie/internationaal-ondernemen/zakendoen-met-/zo-werken-btw-regels-bij-handel-met-het-vk/

 

Quote

Engelse btw (VAT)
De Britse overheid heft de btw. Wie deze Engelse VAT betaalt hangt af van je klant en de gebruikte Incoterm®. Bij Incoterm® Delivered Duty Paid (DDP) bijvoorbeeld ben je als verkoper verantwoordelijk voor het afdragen van de Engelse btw. Laat dit door een Engelse fiscaal vertegenwoordiger doen of registreer jezelf in het VK voor de btw.

 

O, wacht. Het gaat om diensten:

 

Quote

 

Diensten leveren aan het VK

De standaardregel voor het verrichten van diensten aan Britse bedrijven (B2B) is dat de btw verschuldigd is in het land waar je opdrachtgever gevestigd is. Het VK is de ‘plaats van dienst’ of ‘Place of supply of services’. In dit geval geldt de Britse Value Added Tax (VAT) wetgeving. Wanneer je diensten verricht aan particulieren (B2C) die in het VK wonen, bereken je standaard Nederlandse btw. Zowel in B2B- als B2C-situaties kunnen uitzonderingen gelden. Dit hangt af van de soort diensten die je levert. Gebruik het hulpmiddel ‘Ik lever diensten’ van de Belastingdienst en ga na wat je met de btw moet doen.

 

Als je B2B diensten verricht in het VK kun je de Britse VAT soms verleggen naar je Britse afnemer. Op jouw factuur vermeld je dan het Britse VAT-nummer van je afnemer en vermeld je de tekst ‘reverse charge mechanism’. Onder deze lokale verleggingsregeling draagt je afnemer de Britse VAT in het VK af. Er zijn ‘special rules’ voor gevallen dat je de VAT niet kunt verleggen, zoals bij bouwwerkzaamheden aan onroerend goed of het verlenen van toegang tot evenementen in de VK. Jij bent dan verantwoordelijk voor het berekenen en afdragen van de Britse VAT. Je vraagt dan een VAT-nummer aan bij de Britse overheid en doet aangifte in het VK. De Britse overheid legt uit hoe dit werkt.

 

Je kunt ook gebruikmaken van een Engelse agent, een 'fiscal representative', die namens jou de VAT in het VK afdraagt. Je hoeft je bedrijf dan niet in het VK te registreren. Bespreek met je boekhouder of accountant of dit verstandig is en hoe je dit doet.

 

Raar dat daar inderdaad nog het reverse charge mechanism staat.

Ik zou dit toch even bij een 'fiscal representative' navragen.

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
39 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

De UK valt niet meer binnen de EU, dus verleggen - zoals dat hiervoor door de KvK werd omschreven met behulp van het UK VAT number van de afnemer -  is oude informatie.

 

Vraag me dat af.

Van de Britten mag verleggen nog steeds.

 

En de BTW regelgeving van het land van de klant is toch van toepassing bij B2B?

Waarom is het dan relevant welke hokjes onze BTW aangifte kent?

 

2 minuten geleden, Rik · zei:

Ook van belang hoe je gaat leveren. Met Delivered Duty Paid of anders?

 

TS heeft het over het leveren van een dienst, niet over goederen.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Maxn zei:
1 uur geleden, Joost Rietveld zei:

De UK valt niet meer binnen de EU, dus verleggen - zoals dat hiervoor door de KvK werd omschreven met behulp van het UK VAT number van de afnemer -  is oude informatie.

Vraag me dat af. Van de Britten mag verleggen nog steeds.

Niet allen van de Britten ... in Nederland werkt het ook zo.

 

Het Verenigd Koninkrijk behoort niet meer tot de EU en is daarmee een derde land geworden.

Dat betekent dat de dienst, verricht aan een Britse ondernemer, belast is in het land waar de afnemer gevestigd is, namelijk het Verenigd Koninkrijk. Alsdan, wordt op de factuur geen btw vermeld. De Britse afnemer geeft Britse btw aan onder toepassing van The Reverse Charge Mechanism.

 

zie: VAT on services from abroad. (voor de Britse afnemer)

 

zie ook: Ik lever diensten in en uit het buitenland – hoe zit het met de btw? (voor de Nederlandse dienstverlener)

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, Rik · zei:

Waarbij deze uitkomst dus belangrijk is:

*) U vraagt de belastingdienst van het land van uw afnemer of en hoe u aangifte moet doen.

En dat probeert TS dus nu hier neer te leggen

Het is maar net hoe deze zin moet worden gelezen ... "U vraagt de belastingdienst van het land van uw afnemer of  en hoe u aangifte moet doen"... niet dus.

 

De VAT-aangifte wordt door de Britse ondernemer gedaan. Het heet niet voor niets "Reverse Charge"

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
13 minuten geleden, michaelg27 zei:

Dus door "Reverse Charge" zet ik BTW verlegd op de factuur en is het, kortgezegd, niet meer mijn probleem?

Zo interpreteer ik de regelgeving ... en daarmee niet meer uw probleem.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Wat wellicht niet goed overkwam in mijn eerste reactie: ik zeg ook helemaal niet dat er niet verlegd mag worden. Ik zeg alleen dat Michael niet de fout moet maken de BTW te verleggen op grond van de EU-regels. Want dan dien je een onjuiste BTW-aangifte in en ga je onterecht ICP aangifte doen. Dat is namelijk waar het citaat van de KvK naar verwijst door te stellen dat je op de factuur het UK-BTW-nummer van je afnemer moet zetten. 

 

De UK valt buiten de EU en dus is een andere verlegging van toepassing die niets te maken heeft met de EU, met de NL BTW-aangifte of de ICP opgave. Maar goed, dat staat inmiddels al helder omschreven hierboven.

 

michaelg27

Quote

Dus door "Reverse Charge" zet ik BTW verlegd op de factuur en is het, kortgezegd, niet meer mijn probleem?

Dat is niet helemaal zo. Het kán zijn dat je in de UK aangifte moet doen. Dat zal o.a. afhangen van de jaarlijkse omvang van je diensten. De registratiedrempel was ooit eens 85.000 pond

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Quote

 

You must register if:

  • your total VAT taxable turnover for the last 12 months was over £85,000 (the VAT threshold)
  • you expect your turnover to go over £85,000 in the next 30 day

You must also register (regardless of VAT taxable turnover) if all of the following are true:

  • you’re based outside the UK
  • your business is based outside the UK
  • you supply any goods or services to the UK (or expect to in the next 30 days)

If you’re not sure if this applies to you, read the guidance on non-established-taxable-persons (NETPs).

You can choose to register for VAT if your turnover is less than £85,000 (‘voluntary registration’).

 

Dit is wat er op de site van de UK overheid staat. Mijn omzet uit UK zal nooit 85000 overschrijden.

 

 

Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, michaelg27 zei:

You must also register (regardless of VAT taxable turnover) if all of the following are true:

  • you’re based outside the UK
  • your business is based outside the UK
  • you supply any goods or services to the UK (or expect to in the next 30 days)

En al deze punten zijn toch waar?

Of zie ik iets over het hoofd?

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Rik · zei:

Of zie ik iets over het hoofd?

 

Andere uitzondering uit mijn eerdere link:

 

Quote

2.6 As a non-UK business, you could be liable to register for VAT in the UK

 

If you supply services whose place of supply is in the UK, you may be liable to register for VAT in the UK. From 1 December 2012 if you are not established in the UK, there is no registration threshold for taxable supplies of services.

This means that if you make any supplies of services taxable in the UK, to which the reverse charge (see section 5) does not apply, you must register for VAT here and account for any UK VAT to HMRC. If you only make supplies of services in the UK to which the reverse charge does apply you are not entitled to register for VAT in the UK. For information about registration see Notice 700/1: should I be registered for VAT?.

 

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Joost Rietveld zei:

zie ook dit handige hulpmiddel plaats van dienst

Worden handige linkjes niet meer gelezen …

 

Op 14-6-2022 om 15:25, Cosara zei:

zie: VAT on services from abroad. (voor de Britse afnemer)

 

zie ook: Ik lever diensten in en uit het buitenland – hoe zit het met de btw? (voor de Nederlandse dienstverlener)

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Then again, je kunt nooit genoeg handige linkjes hebben 👍

True, voor nu en later

😄

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
5 minutes ago, Joost Rietveld said:

Beetje je best doen Michael:

In het handige hulpmiddel plaats van dienst staat precies wat je op de factuur moet zetten

 

In het Engels lijkt me voor je cliënt wel zo handig qua leesbaarheid :winking-face:

 

Nee, er staat alleen dat ik er geen Nederlandse BTW op hoef te zetten. Dat is duidelijk, maar ik doel eigenlijk op dit:

 

Quote

Op jouw factuur vermeld je dan het Britse VAT-nummer van je afnemer en vermeld je de tekst ‘reverse charge mechanism’. -KvK

 

Betekent dit dat je dus op de BTW-regel op de factuur 'VAT Reverse Charge' zet?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 317 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.