• 0

Bijtelling auto voor zzper

(aangepast)

Beste allemaal,

 

Op internet zie ik staan dat het veelal niet loont om nieuwe auto's zakelijk te rijden, gezien de hoge bijtelling.

 

Daarentegen zie ik ook dat de bijtelling voor Zzpers nooit hoger kan zijn dan de daadwerkelijke afgeschreven kosten. 

 

Hoe zit dit nu precies? Als ik dit met mijn beperkte kennis lees dan kan ik alleen maar concluderen dat ik in mijn situatie altijd quit speel. Aangezien ik voor slechts ca. €2000 terugvorder aan btw per jaar en dan dus ook maar max €2000 aan bijtelling hoef te betalen.

 

Echter betaal ik bij de laatste aangifte wel 2.7% boor de correctie van het privégebruik wat een zakelijk auto na een paar jaar toch duurder maakt.

 

Begrijp ik het zo goed, of zie ik iets over het hoofd? 

 

Vriendelijke groet 

Glenn.

Het wordt enorm gewaardeerd als iemand de tijd neemt om te reageren of ik dit juist heb of niet.

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
59 minuten geleden, Glennvanb zei:

nooit hoger kan zijn dan de daadwerkelijke afgeschreven kosten. 

Niet hoger dan ALLE kosten plus afschrijving die de onderneming voor de auto maakt.

 

59 minuten geleden, Glennvanb zei:

Aangezien ik voor slechts ca. €2000 terugvorder aan btw per jaar en dan dus ook maar max €2000 aan bijtelling hoef te betalen.

Zie vorige opmerking, het gaat niet om teruggevraagde btw maar om alle autokosten plus afschrijving. Daarnaast betaal je niet de bijtelling, maar de inkomstenbelasting over de bijtelling. 

aangepast door Ron van der Kolk

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Op 15-6-2022 om 12:11, Glennvanb zei:

Daarentegen zie ik ook dat de bijtelling voor Zzpers nooit hoger kan zijn dan de daadwerkelijke afgeschreven kosten. 

 

Hoe zit dit nu precies?

Dat heeft een vrij simpel gevolg:

 

Als de werkelijke autokosten groter zijn dan de bijtelling, dan wordt de bijtelling dus verlaagd tot de werkelijke autokosten. Anders gezegd: de aftrekbare autokosten worden door de bijtelling verlaagd tot nul. Nog weer anders gezegd: je hebt geen enkel voordeel van je auto van de zaak. Je betaalt in feite de autokosten gewoon netto privé.

 

Dat kun je ook doen door de auto niet zakelijk te rijden. Dan betaal je alle autokosten privé net als hiervoor, MAAR heb je daarnaast in je onderneming nog recht op aftrek van (nu nog) 19 cent per zakelijke kilometer.

 

Oftewel: zijn de werkelijke autokosten > de bijtelling, dan kun je de auto beter privé rijden en kilometers declareren op je zaak.

 

Dat alles heeft met BTW niets te maken, overigens. Daarvoor gelden andere spelregels.

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.