Ik overweeg een auto aan te schaffen uit 2006 op LPG met een cataloguswaarde van ca. 25000 en een kostprijs van ca 1750 euro.
Nu begrijp ik dat het vaak aantrekkelijk is hiervoor de youngtimerregeling toe te passen. Een groot deel van de gereden kilometers zal privé zijn en ik houd liever geen kilometerregistratie bij, de auto zal ik van een particulier kopen en ik heb een eenmanszaak, dus de tenaamstelling zal dan denk ik op mijn privénaam moeten zijn.
Wat ik er van begrijp is dat ik dan de volgende kosten heb:
35% van de economische waarde dien ik bij mijn winst op te tellen voor de IB: dus 0.35 * 1750 * belastingtarief (bv. 0.42) = 257.25 euro
1.5% over de cataloguswaarde: 0.015 * 25000: 375 euro
Als voordeel kan ik dan de BTW kosten in mindering brengen op de af te dragen BTW.
Klopt het dat die kosten dan jaarlijks 375+257.25 = 632.25 bedragen (nemen iets af door de afschrijving op de economische waarde) en dat ik zodoende pas voordeel heb als ik een totaal aan kosten incl. BTW heb van (632.25/.21)*1.21=3642.96.
Dat lijkt me vrij hoog, dus ik vermoed dat ik iets over het hoofd zie. Wellicht dat ik die 1.5% verkeerd interpreteer.
aangepast door Mikky Vrolijk Titel aangepast
Your browser is not able to show this digital signature.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Grandpa
Grandpa
Ik overweeg een auto aan te schaffen uit 2006 op LPG met een cataloguswaarde van ca. 25000 en een kostprijs van ca 1750 euro.
Nu begrijp ik dat het vaak aantrekkelijk is hiervoor de youngtimerregeling toe te passen. Een groot deel van de gereden kilometers zal privé zijn en ik houd liever geen kilometerregistratie bij, de auto zal ik van een particulier kopen en ik heb een eenmanszaak, dus de tenaamstelling zal dan denk ik op mijn privénaam moeten zijn.
Wat ik er van begrijp is dat ik dan de volgende kosten heb:
Als voordeel kan ik dan de BTW kosten in mindering brengen op de af te dragen BTW.
Klopt het dat die kosten dan jaarlijks 375+257.25 = 632.25 bedragen (nemen iets af door de afschrijving op de economische waarde) en dat ik zodoende pas voordeel heb als ik een totaal aan kosten incl. BTW heb van (632.25/.21)*1.21=3642.96.
Dat lijkt me vrij hoog, dus ik vermoed dat ik iets over het hoofd zie. Wellicht dat ik die 1.5% verkeerd interpreteer.
Titel aangepast
Your browser is not able to show this digital signature.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/73391-kosten-youngtimer-tenaamstelling-zakelijk-of-priv%C3%A9/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
6 antwoorden op deze vraag