• 0

Getrouwd en ZZP

In 2023 ga ik voor mijzelf beginnen. Dan ga ik als ZZP'er aan de slag. Mijn vrouw is al ZZP'er in een hele andere sector. Wij zijn in 2020 getrouwd.

 

De omzet van haar eenmanszaak lag afgelopen jaren rond de €24.000,-

Mijn eenmanszaak omzet zal in 2023 ongeveer €80.000,- worden. (schatting uit mijn businessplan)

 

Wij zijn niet in gemeenschap van goederen getrouwd. Huwelijkse voorwaarden hebben we niet op laten stellen omdat de omzet van mijn vrouw bescheiden is. Privé vermogen an aansprakelijkheid van voor ons trouwen is dan gescheiden.

 

Een B.V. oprichten om de privéaansprakelijkheid te ontlopen is financieel onverstandig heb ik gelezen omdat dit pas rendabel is bij een winst van €150.000 of meer. Heeft het opstellen van huwelijkse voorwaarden nut om risico en vermogen te isoleren?

 

Ik wil ook graag weten of er andere tips dan wel aandachtspunten zijn voor ZZP'ers die getrouwd zijn.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1
3 uur geleden, Harmen zei:

Wij zijn niet in gemeenschap van goederen getrouwd. Huwelijkse voorwaarden hebben we niet op laten stellen (...)

 

Ik heb altijd gedacht dat je:

Of onder huwelijkse voorwaarden trouwt (moet bij een notaris dan, dacht ik),

Of in gemeenschap van goederen trouwt...

 

Maar jullie hebben een andere constructie bedacht? 

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/trouwen-samenlevingscontract-en-geregistreerd-partnerschap/vraag-en-antwoord/voorwaarden-trouwen-of-geregistreerd-partnerschap

 

en verder iets met maatwerkadvies en risicoprofiel en algemene voorwaarden en verzekeren.

 

Te toetsen aan actualiteitswaarde:

 

https://www.dezaak.nl/financien/verzekeringen/huwelijkse-voorwaarden-gescheiden-aansprakelijkheid/

 

Mvg,


Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 1

Sinds 2018 geldt een beperkte gemeenschap van goederen bij huwelijk zonder nadere afspraken.

 

Huwelijkse voorwaarden hebben nut als er nog wat vermogen toe te wijzen valt, naast wat nu al buiten jullie gemeenschap valt. Daarbij de kanttekening dat jullie dan ook wel aan de voorwaarden moeten boven voldoen, waaronder de verrekening van gezamenlijke lasten en inkomen

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1
4 uur geleden, Harmen zei:

In 2023 ga ik voor mijzelf beginnen

(...)

Wij zijn in 2020 getrouwd.

(...)

Huwelijkse voorwaarden hebben we niet op laten stellen.

Het is sinds 2018 iets ingewikkelder geworden, maar voor huwelijken vanaf die tijd geldt in elk geval dat een onderneming gestart tijdens het huwelijk automatisch valt onder de gemeenschap van goederen, tenzij daar bij de notaris iets anders voor is vastgelegd. Voor een onderneming die al bestond door dat huwelijk moet de partner die de onderneming drijft een vergoeding betalen aan de andere partner,  tenzij daar bij de notaris iets anders voor is vastgelegd. Kortom, werk aan de winkel!

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 1
15 uur geleden, Harmen zei:

Ik wil ook graag weten of er andere tips dan wel aandachtspunten zijn voor ZZP'ers die getrouwd zijn.

  • Arbeidsongeschiktheid zodra er geen hoofdinkomen uit loondienst meer is 
  • Nabestaandenvoorziening (idem) 
  • Pensioenopbouw

 

Allemaal zaken die belangrijk zijn om te beoordelen en te regelen zodra je vanuit loondienst zelfstandig wordt.

 

Maar de allerbelangrijkste tip:  zorg dat je deze aandachtspunten samen bespreekt. 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn welgemeende excuses dat ik niet eerder van mij heb laten horen. Ik had Corona onder de leden.

 

Op 19-6-2022 om 21:05, shoptillyoudrop zei:

Ik heb altijd gedacht dat je:

Of onder huwelijkse voorwaarden trouwt (moet bij een notaris dan, dacht ik),

Of in gemeenschap van goederen trouwt...

 

Maar jullie hebben een andere constructie bedacht?

Ik verkeerde onder de veronderstelling dat wij onder huwelijkse voorwaarden waren getrouwd omdat de ambtenaar van de gemeente die ons informeerde had uitgelegd dat huwelijkse voorwaarden vanaf 2018 niet meer standaard zijn. Een verkeerde aanname van mijn kant. Wij zijn dus in beperkte gemeenschap van goederen getrouwd.

 

Op 19-6-2022 om 21:58, Joost Rietveld zei:

Huwelijkse voorwaarden hebben nut als er nog wat vermogen toe te wijzen valt, naast wat nu al buiten jullie gemeenschap valt. Daarbij de kanttekening dat jullie dan ook wel aan de voorwaarden moeten boven voldoen, waaronder de verrekening van gezamenlijke lasten en inkomen

Het is nog best een lastige materie afgaande op eerder genoemde voorwaarden m.b.t. verrekening en dergelijke. Dan u voor het wijzen op mijn blinde vlek @Wigbolt!

 

Op 19-6-2022 om 22:00, Ron van der Kolk zei:

Het is sinds 2018 iets ingewikkelder geworden, maar voor huwelijken vanaf die tijd geldt in elk geval dat een onderneming gestart tijdens het huwelijk automatisch valt onder de gemeenschap van goederen, tenzij daar bij de notaris iets anders voor is vastgelegd. Voor een onderneming die al bestond door dat huwelijk moet de partner die de onderneming drijft een vergoeding betalen aan de andere partner,  tenzij daar bij de notaris iets anders voor is vastgelegd. Kortom, werk aan de winkel!

Er is zeker weten werk aan de winkel. Ik moet op zoek naar een notaris.

 

Op 19-6-2022 om 22:35, Norbert Bakker zei:
  • Arbeidsongeschiktheid zodra er geen hoofdinkomen uit loondienst meer is 
  • Nabestaandenvoorziening (idem) 
  • Pensioenopbouw

 

Allemaal zaken die belangrijk zijn om te beoordelen en te regelen zodra je vanuit loondienst zelfstandig wordt.

 

Maar de allerbelangrijkste tip:  zorg dat je deze aandachtspunten samen bespreekt. 

Dank voor bovengenoemde aandachtspunten. Pensioen, nabestaandenvoorziening en arbeidsongeschiktheidsverzekering staan allemaal op mijn TODO-checklist.

 

Ik betrek mijn vrouw bij mijn plannen en bespreek alles met haar. Zij is al enkele jaren als ZZP'er actief. Dat zit wel goed.
Zij maakt zich enige zorgen dat de vastigheid en zekerheid van mijn vaste baan wegvalt. De corona infectie is een wake-up call. Ik kreeg de afgelopen dagen tijdens ziekte doorbetaald. Een zelfstandige zit zonder inkomen als hij niet werkt of hij moet zich daar extra voor verzekeren.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.