• 0

2e auto op grijskenteken in Eenmanszaak

Hallo ik zou graag eens iemand mee willen laten rekenen om te kijken of het interessant is om een 2e auto op mijn eenmanszaak te zetten.

 

Om vervolgens het kleine autootje van mijn vrouw weg te doen zij rijdt denk Max 1000-1500km per jaar vaste lasten op jaarbasis 750 Euro (zonder afschrijving welke ik schat op 1000 Euro)

 

Mijn andere auto is elektrisch en heeft tot maart 2024 - 4% bijtelling en rij hiermee 14000Km per jaar. Beide auto’s staan bijna altijd ter beschikbaar ivm werk aan huis.

 

Het meest aantrekkelijk als 2e auto lijkt mij een bestelbusje op grijs kenteken omdat dit voor mij zo nu en dan erg handig is met mijn werk + je betaald geen BPM en krijgt 26% investeringsaftrek.

Het verantwoorden van minimaal 10% zakelijk gebruik zal geen probleem zijn.

 

Nu heb ik eens zitten rekenen voor een Peugeot Partner:

Fiscale waarde: 24363

BTW: 3394 (krijg je terug)

BPM: 4809 (hoef je niet ter betalen)

Aanschafprijs ex btw: 13736 (aanbieding 15% extra korting)

Investeringsaftrek 26%: 3571 (krijg je terug)

Auto kost dus: 10165

Bijtelling 22% indien ik er ook privé mee wil rijden: 5360

Verwachte kosten op jaar basis:

Verzekering 400 Euro

Wegenbelasting 304 Euro

Benzine 750 Euro

Onderhoud 250 Euro

Afschrijving ?2750? Euro

 

Vragen:

Op welk bedrag ga ik afschrijven in mijn boekhouding? Is dit altijd 5 jaar?

 

Voor deze ruim 10000 Euro zie ik geen enkele goede 2e hands je kan daarom denk altijd beter een nieuwe kopen.

Ik vermoed dat de restwaarde na 5 jaar eigenlijk nog steeds 10000 Euro zal zijn zeker als de BPM dan vrijvalt en je ook aan een particulier kan verkopen….hoe schrijf je in dit geval het beste af?

 

Stel ik houd de kosten laag van deze 2e auto laag en de afschrijving ook betekend dit dan dat ik bij lange na geen 22% bijtelling zal betalen voor privé gebruik?

 

In de boekhouding houd je de kosten van beide auto’s dan apart?

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

InspirestaMijn vraag is of iemand met verstand van zaken mee wilt rekenen wat nou de beste keuze is voor mij.

 

Het zijn nogal wat zaken die in elkaar verweven zitten waardoor het voor de simpele ondernemer snel niet meer te snappen is.

 

Maar er is vast iemand die hiermee ervaring heeft of een slimme boekhouder voor wie dat dagelijkse kost is.

 

Je kan de grijs kenteken auto namelijk ook als andere optie nog als Privé aanmerken (mits je ondernemer bent en niet te verwarren met particulier).

Dan kun je geloof ik de BTW niet aftrekken?

De BPM hoef je dan ook niet af te dragen?

Echter kun je geen aanspraak kunnen maken op kleinschaligheidsaftrek 26%

Maar dan kan betaal je jaarlijks ook weer geen bijtelling a 22%

Kosten alleen de btw aftrekbaar?

 

Als je de auto op de zaak (balans zet) en je rijd er niet privé ermee of minder dan 500KM dan betaal je ook geen bijtelling.

 

Dus wat jij zegt klopt denk niet.

aangepast door Gerry82
Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
5 uur geleden, Gerry82 zei:

 

Aanschafprijs ex btw: 13736 (aanbieding 15% extra korting)

Investeringsaftrek 26%: 3571 (krijg je terug)

Nee ,dat levert je 3571 extra aftrek op. Hoeveel je terugkrijgt, is afhankelijk van welk belastingtarief je voor je kiezen krijgt.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
22 uur geleden, Gerry82 zei:

Fiscale waarde: 24363

BTW: 3394 (krijg je terug) Dat is niet zaligmakend, want er bestaat ook een BTW correctie voor privégebruik waardoor dit voordeel op lange termijn weer (deels) verdwijnt

BPM: 4809 (hoef je niet ter betalen)

Aanschafprijs ex btw: 13736 (aanbieding 15% extra korting)

Investeringsaftrek 26% 28%: 3571 (krijg je terug nee, gaat van je winst af)

Auto kost dus: 10165

Bijtelling 22% indien ik er ook privé mee wil rijden: 5360

Verwachte kosten op jaar basis:

Verzekering 400 Euro

Wegenbelasting 304 Euro

Benzine 750 Euro

Onderhoud 250 Euro

Afschrijving ?2750? Euro

 

Vragen:

Op welk bedrag ga ik afschrijven in mijn boekhouding? betaalde koopsom ex BTW Is dit altijd 5 jaar? met maximaal 20% per jaar

 

Ik vermoed dat de restwaarde na 5 jaar eigenlijk nog steeds 10000 Euro zal zijn zeker als de BPM dan vrijvalt en je ook aan een particulier kan verkopen….hoe schrijf je in dit geval het beste af? zie hiervoor. Juist om te voorkomen dat iedereen op een eigen wijze afschrijft op bedrijfsmiddelen is die 20% per jaar ooit ingevoerd

 

Stel ik houd de kosten laag van deze 2e auto laag en de afschrijving ook betekend dit dan dat ik bij lange na geen 22% bijtelling zal betalen voor privé gebruik? dat kan ja

 

 

hierboven in dikke letters mijn pointers voor je.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost RietveldHi Joost bedankt toch heb ik gelijk nog een vraag.

 

Ik kan inderdaad maximaal 20% afschrijven in 5 jaar maar bijvoorbeeld ook 10%

 

Aangezien ik verwacht de kosten laag te houden welk van deze 2 opties is dan het voordeligst icm de 22% bijtelling. Of maakt dat per saldo niet veel uit omdat hogere afschrijving = minder belastbare winst?

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou je überhaupt voor de tweede auto - een beoogde Peugeot Partner - de bijtelling gaan betalen. Is het privé-gebruik voor de eerste auto niet voldoende ?

Ga voor een verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
34 minuten geleden, Gerry82 zei:

maximaal 20% afschrijven in 5 jaar maar bijvoorbeeld ook 10%

de afschrijving moet wel verdedigbaar zijn, dus als jij minder af wilt schrijven dan 20% moet daar wel een verdedigbaar financieel plaatje achter zitten. 

 

Echter, als je verwacht dat de bijtelling maximaal gelijk is aan de werkelijke autokosten, waarom dan niet gewoon voor de IB privé? Dan betaal je de autokosten ook netto, maar kun je nog 19 cent per zakelijke km aftrekken

 

+wat Cosara zei

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
19 minuten geleden, Cosara zei:

Waarom zou je überhaupt voor de tweede auto - een beoogde Peugeot Partner - de bijtelling gaan betalen. Is het privé-gebruik voor de eerste auto niet voldoende ?

Ga voor een verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto.

 

 

Ja de vrijheid van 2 auto's privé spreekt mij wel aan + zou voornemens zijn om voor hobby (Prive) de auto te gebruiken voor ritjes naar Frankrijk...

Link naar reactie
  • 0
20 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

de afschrijving moet wel verdedigbaar zijn, dus als jij minder af wilt schrijven dan 20% moet daar wel een verdedigbaar financieel plaatje achter zitten. 

 

Echter, als je verwacht dat de bijtelling maximaal gelijk is aan de werkelijke autokosten, waarom dan niet gewoon voor de IB privé? Dan betaal je de autokosten ook netto, maar kun je nog 19 cent per zakelijke km aftrekken

 

+wat Cosara zei

 

Ja maar heeft het bij IB privé nog nut om voor een grijs kenteken auto te kiezen?

Het is mij nog niet duidelijk of je dan wel of niet BPM moet betalen?

BTW op aanschaf en Kleinschaligheidsaftrek vervallen in geval van IB privé sowieso als ik het juist heb.

 

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Gerry82 zei:

Ja maar heeft het bij IB privé nog nut om voor een grijs kenteken auto te kiezen?

Dat kun je niet zo stellen. Dan zou je dezelfde auto met zowel grijs als geel kenteken moeten vergelijken. Voordeel van grijs kenteken is dat het doorgaans om een bestelbus gaat die in aanmerking komt voor investeringsaftrek.

Het is mij nog niet duidelijk of je dan wel of niet BPM moet betalen? Niet bij grijs kenteken

BTW op aanschaf nee, want de BTW staat op zichzelf als wet en dus gelden daar weer eigen spelregels en Kleinschaligheidsaftrek Ja die wel vervallen in geval van IB privé sowieso als ik het juist heb. 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Gerry82 zei:

Ja maar heeft het bij IB privé nog nut om voor een grijs kenteken auto te kiezen?Het is mij nog niet duidelijk of je dan wel of niet BPM moet betalen?

Zie …

Koopt u een nieuwe bestelauto? Dan kunt u misschien vrijstelling krijgen van bpm. U doet dan een beroep op de ondernemersregeling.

bron … https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/auto_en_vervoer/auto_van_de_onderneming/autokosten/uw_autokosten/motorrijtuigenbelasting_bpm_bzm/belasting_van_personenautos_en_motorrijwielen_bpm

 

En ook …

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/bpm/vrijstelling/ondernemersregeling

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

We zijn inmiddels 1,5 maand verder en ik ben er nog steeds niet 100% uit.

Wel is mijn oog gevallen op een grijskenteken busje welke hoger in aanschaf is dan de eerder vermelde gegevens in dit topic.

 

Nu heb ik een mooie excel sheet gevonden maar zou graag nog even hebben dat iemand bevestigd of dit correct is. De Gele gemarkeerde velden heb ik zelf ingevuld en/of toegevoegd. De sheet hield naar mijn weten standaard geen rekening met het BTW voordeel van de aanschaf waarde bij IB Prive + BTW zakelijk.

 

Mochten er vragen zijn hoor ik het graag.

Auto-prive-of-BV-2021.xlsx

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.