• 0

Van loon naar dividend: mogelijkheden en fiscale implicaties

(aangepast)

Via deze weg een vraag over DGA loon en dividend waar in met online speuren niet uitkom:

 

Ik heb een holding structuur waarbij de holding maandelijks 5k managementfee factureert aan de werkmij. Ik krijg een salaris van 4k p/mnd vanuit de holding.

 

Recent zijn twee zaken veranderd:

  • Er zit een directeur (met dito salaris) in de werkmij waardoor ik hier nauwelijks nog werkzaamheden voor verricht.
  • Door andere activiteiten heb ik geen loon meer nodig.

 

Volgens mij kan ik managementfee en salaris dus omzetten in een dividend uitbetaling aan de holding. Volgens mijn berekening kan dit fiscaal interessant zijn, maar een andere reden is dat ik de werkmij op termijn wil verkopen en voor de boekhoudkundige winst is het niet gunstig dat werkma mij loon uitkeert zonder tegenprestatie.

 

Ik wil de managementfee dan ook omzetten naar interim dividenduitkeringen aan de holding.

 

Mijn vragen:

Kan dit zomaar?

Wat zijn de fiscale implicaties?

 

Dank voor de adviezen!

aangepast door jeroen1983
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Jeroen,

 

Op 48k loon zit als DGA ongeveer 15,5k loonbelasting en premies ZVW. Samen een druk van 32,3%.

Op dividend zit een effectieve belastingdruk van 37,9%.

 

Dus je idee zit wel ergens in de juiste richting, maar je zoekt een mix van loon en dividend.

 

Of je zomaar je loon kunt verlagen, hangt er niet zozeer vanaf dat er een andere directeur is, als wel dat jij kunt aantonen waarom jij een lager loon verdient. Immers, geen weldenkend werknemer ziet zomaar van (een stuk) salaris af. Geen loon meer nodig hebben, is in BV-land geen criterium!

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie en berekening  Joost Rietveld.

 

Het dividend laat ik in de holding voor investeringen. Aangezien ik er (voorlopig) dus geen box 2 belasting over betaal, lijkt het mij fiscaal logischer dan loon. Klopt die redenering?

 

Als ik jou goed begrijp moet ik aantonen dat ik slechts een dag per week in de zaak werk zodat ik de managementfee daarop kan aanpassen? Zou het feit dat mijn taken recent zijn overgenomen door een directeur (met dito salaris) dat voldoende aan kunnen tonen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.