• 0

Verloop MVA Staat

Hi, 

 

Een korte vraag m.b.t. MVA-verloopstaat:

 

1/1

cumulatief aankoopprijs 100

Cumulatief afschrijving -80

Saldo 20.

 

mutaties

Investeringen 0.

Reclassificaties 0.

Desinvesteringen 0.

Afschrijvingen -5.

 

31/12

Cumulatief aankoopprijs 100.

Cumulatief afschrijving -85

Saldo 15.

 

In dit jaar wil ik eigenlijk veel MVA met boekwaarde 0 opschonen voor totaal 60 cumulatief aankoopprijs en 60 afschrijving (boekwaarde 0).

Mijn beginverloop van 100, -80 en 20 moet echter wel hetzelfde blijven, als ik hiervan 40, -20 en 20 respectievelijk maak sluit dit niet aan met cumulatieve verloopstand van vorig jaar (op de jaarrekening).

Ik moet dit dus via de mutaties laten lopen. Echter, als ik bijvoorbeeld desinvesteringen verhoog met 60, en afschrijvingen ook met 60 (dus 60 en -65 respectievelijk) loopt dit weer goed. Mijn probleem is dan echter dat in de winst- en verliesrekening afschrijvingen van -5 genoemd staat, terwijl in het overzicht dan -65 staat.

 

Dien ik een extra regel toe te voegen in de MVA staat mutaties?

 

Bedankt alvast!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 uur terug, Controlling91 zei:

In dit jaar wil ik eigenlijk veel MVA met boekwaarde 0 opschonen voor totaal 60 cumulatief aankoopprijs en 60 afschrijving (boekwaarde 0).

Dag 

Dat is niet de bedoeling als die MVA nog steeds in gebruik zijn. 

Zijn ze niet meer in gebruik dan is er niets op tegen om ze, inclusief de cumulatieve afschrijving - te verwijderen. Dat had je dan namelijk al moeten doen op het moment van verkoop of buitengebruikstelling.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

bedankt.

 

Ze zijn niet meer in gebruik. Maar ik weet niet hoe ik het in de MVA staat in de jaarrekening moet verwerken. In Exact boek ik gewoon de aanschafprijs tegen cumulatieve afschrijvingen weg.

 

Maar in de MVA staat weet ik niet waar ik het moet verantwoorden. In de 1/1 cijfers of in de mutaties? En zo ja, waar in de mutaties?

Link naar reactie
  • 1

Jou verloopstaat is te beperkt waardoor je het overzicht verliest.

Als je desinvesteert verlagen de aanschafwaarde en de cumulatieve afschrijvingen. maar beide via desinvesteringen en niet via afschrijvingen.

 

De rubriek afschrijvingen is immers gekoppeld aan de kosten en de cumulatieve afschrijvingen zijn ooit al als kosten verantwoord, dus nog een keer via afschrijvingen laten verlopen is dubbel

 

Kijk eens naar de voorbeeld verloopstaat op deze site

https://externeverslaggeving.nl/balans/materiele-vaste-activa/verloopoverzicht-mva/

 

daar zie je dat bij muaties ook een aparte regel is voor "afschrijvingen desinvesteringen"

Link naar reactie
  • 0

En als je wel de beperkte MVA staat gebruikt dan kun je ook gewoon in de toelichting zetten dat de verlaging van de Aanschafwaarde en cumulatieve afschrijving verklaard kan worden door het desinvesteren van volledig afgeschreven bedrijfsmiddelen die buiten gebruik zijn gesteld en/of vernietigd.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.