• 0

Beschermen ontwerp/kleuren voedselverpakking

Voor een specifiek foodproduct dat we verkopen via de detailhandel maken we gebruik van een bakje met specifieke kleuren welke weer op hun beurt enigszins door associatie de waarde bepalen van het foodproduct.

 

Het merk zelf (logo, beeldmerk) is inmiddels vastgelegd bij de BBIE, maar we willen ook het bakje en de gebruikte kleuren/stijlen beschermen. Nu is de vraag eigenlijk of zoiets mogelijk is. Via de website van BBIE en HigherLevel kon ik tot nu toe niets vergelijkbaars vinden.

 

Groetjes.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 1
7 uur geleden, Salamander zei:

Via de website van BBIE en HigherLevel kon ik tot nu toe niets vergelijkbaars vinden.

Misschien wel via google …

 

Wat kan je als merk registreren?

Elk teken dat er voor zorgt dat je je als merk kunt onderscheiden, kan een merk zijn en kan je dus registreren. Het teken moet wel vatbaar zijn voor grafische voorstelling. Uit het arrest Sieckmann komen 7 eisen aan een teken naar voren. Een teken of merk moet als zodanig volledig, gemakkelijk toegankelijk, begrijpelijk, duurzaam, ondubbelzinnig en objectief’ zijn (rov. 52-54). Hierdoor kennen we verschillende soorten tekens die je als merk kan registreren. Dit zijn:

 

  • woordmerk – Namen, woorden, cijfers, combinaties van woorden en cijfers
  • beeldmerk – Logo’s
  • vormmerk – Vormen van een product of verpakking
  • kleurmerk – Kleuren
  • klankmerk – Klanken

Bron: https://www.intellectueeleigendom.nl/merkenrecht/

 

Wat is een kleurmerk?

Voorbeelden van kleurmerken
bron: https://www.intellectueeleigendom.nl/kleurmerk/

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Wat een dagje. Navraag heeft het alleen nog veel ingewikkelder gemaakt. :face-with-hand-over-mouth:

 

Het gaat voglens BOIP niet om een model, omdat een bakje geen exclusieve vorm kent (klopt), en het motief dat ik wil vastleggen eigenlijk het beste als patroonmerk kan vastleggen. 

 

Nu heb ik in ieder geval een EUIPO subsidieaanvraag ingediend, in de tussentijd kijk ik of een patroonmerk-bescherming voldoende is. 

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, Salamander zei:

Het gaat voglens BOIP niet om een model, omdat een bakje geen exclusieve vorm kent (klopt),

… tenzij je zelf een bakje naar eigen ontwerp laat maken met afwijkende elementen.

 

9 uur geleden, Salamander zei:

en het motief dat ik wil vastleggen eigenlijk het beste als patroonmerk kan vastleggen. 

… elke informatie die afwijkt van andere en daarmee een eigen bedrijfs- en/of product-identiteit creëert is te beschermen. Van belang is hierbij … wijkt het voldoende af van hetgeen al bestaat?

 

Een mooi voorbeeld … Tijgernootjes vs. Girafnootjes - Uiterlijk-beschermende merken Frito-Lay geen tandeloze tijger.

 

bron: https://www.hoogenhaak.nl/nl/insights/8117

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Een patroonmerk kan inderdaad, maar dat is toch wel lastig hoor. Dat komt omdat niet snel het onderscheidend vermogen wordt aangenomen bij dit soort merken. Zelfs meerdere tekens van het bekende merk Mercedes werd niet onderscheidend genoeg en dus geweigerd. 

 

Dat komt omdat de consument aan de hand van het patroon moet kunnen zien van welke producent het afkomstig is, anders kan het niet als merk dienen en dus ook niet als patroonmerk.

 

Het is altijd lastig dat BOIP adviseert, want dat mogen ze niet en kunnen ze niet. Dat blijkt nu ook weer en ik heb daar als ondernemer al vaker last van gehad. Als het niet om een unieke vorm gaat of de vorm de wezenlijke waarde van de waar bepaalt, dan kan je het niet als model registreren, maar daar lijkt het bij jou niet om te gaan. Je geeft aan dat het meer gaat om het design. Dus het patroon inderdaad, maar dat betekent niet dat het een patroonmerk kan zijn. 

 

Omdat je aangeeft dat je subsidie hebt aangevraagd voor het patroonmerk ben ik super benieuwd of je inmiddels voor het model of toch het patroon hebt gekozen en of het patroonmerk geweigerd is of niet?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.