• 0

Paypal onterecht kwestie in nadeel gesloten!

Korte introductie over onze bedrijf, wij hebben een erkend opleidingsinstituut in nederland en bieden onze diensten ook aan in europa op externe locaties, in het buitenland worden de cursussen gegeven in het engels samen met een vertaler (afhankelijk in welke land we zitten). Na de cursus volgt er een online cursus in de theorie en praktijk opdrachten (deze is in alle talen beschikbaar) hiermee worden de cursisten volledig ingewerkt totdat hij/zij zelfstandig te werk kunnen gaan en kunnen ze ons alle vragen stellen, na succesvol afronden van het hele traject slagen zij als officiele behandelaar.

28 mei stond onze cursus in parijs gepland.

Op 20 mei 2022 hebben wij een aanmelding binnen gekregen via paypal, klant in dit geval cursist heeft een aanbetaling van €450 middels paypal voldaan. Het overige deel van €550 is op 28 mei tijdens de cursus registratie betaald via paypal.

De cursus is met succes afgerond, en bij iedere afsluiting stellen we alle cursisten in staat om vragen te stellen of meningen te delen alles was positief en op de dag is alles goed verlopen.

Kort erna kregen wij een email van 1 van de deelnemers waarin werd aangegeven dat ze ontevreden is, niets heeft begrepen en zij niet op de hoogte is gesteld dat de cursus in het engels zal worden gegeven. Hierop hebben wij direct op gereageerd. Middels email hebben wij onze cursist gerust gesteld en aangegeven dat zij zich geen zorgen hoeft te maken omdat ook alle theorie in de online cursus in het Franse is en dat zij dit gerust kan inlezen en in staatb is om ons vragen te stellen en juist hierom ook de begeleiding erna aanbieden. De volledige cursus wordt middels onze e learning programma als online cursus open gesteld waarbij de cursisten alsnog in staat zijn om alle theorie na te lezen en alle materialen te bekijken die we tevens ook gebruiken bij de online cursussen. We hebben zelfs ook aangeboden om nogmaals mee te doen met de cursus zonder een betaling, we zien ook vaak dat concentratie per persoon verschilt en na zo een intensieve dag het te veel wordt em hiervoor bieden we altijd gratis terugkom dagen zolang onze cursist maar alles begrijpt zodat wij hun op de juiste manier kunnen begeleiden.


Hierna hebben we niets meer gehoord. Op 13 juni hebben we van paypal een email ontvangen dat er een twee kwesties is geopend en onze account tijdelijk is geblokkeerd. 

Mevrouw V.P heeft voor beide betalingen een kwestie geopend.

Kwestie van €450 reden: object niet ontvangen

Kwestie van €550 reden: object wijkt af van de omschrijving

Gelukkig hebben we alle bewijzen meerdere gesprekken met mevrouw waarop luidt dat alles bekend was, fotos waarop mevrouw zeer tevreden oog tijdens de cursus en afsluiting met deelname certificaat uitreiking.

Via paypal geopende geschil hebben wij onze situatie zo duidelijk mogelijk toegelicht met alle bewijzen.

Kwestie €550 is onze voordeel gesloten maar kwestie €450 in onze nadeel???!

Hierop hebben we bezwaar ingediend en nogmaals alles opnieuw uitgelegd en alle bewijzen opnieuw ingediend met de referentie van de overige kweste die in onze voordeel is gesloten. 24 juni bericht ontvangen dat de bezwaar niet is geaccepteerd en dat de betaling van €450 is terug geboekt en €14 geschil kosten is afgeschreven.

 

We hebben mevrouw V.P ook zelf proberen te bereiken om het te bespreken maar helaas worden we weg gedrukt en onze berichten blijven onbeantwoord.

Ik baal hier enorm van we gebruiken zo lang paypal en nog nooit hebben we zoiets mee gemaakt.

 

Mevrouw V.P heeft zich aangemeld voor onze cursus deze is succesvol afgenomen en ook de online cursus met alle theorie materiaal is openbaar gesteld hier balen we ook van want dit is zoveel leermateriaal die wij tot beschikking stellen voor de opleiding!!


Wie kan ons de weg wijzen? Wat kunnen we hier tegen aan doen? We zijn erg teleurgesteld hopelijk kan iemand ons helpen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 1
5 minuten geleden, Jaap B zei:

Geen paypal meer gebruiken. Heeft erg slechte voorwaarden voor ondernemers

 

Daarmee is deze kwestie voor Vraagsteller natuurlijk nog niet opgelost...

 

Sossos Welkom op HL!

 

39 minuten geleden, Sossos zei:

Wie kan ons de weg wijzen? Wat kunnen we hier tegen aan doen? We zijn erg teleurgesteld hopelijk kan iemand ons helpen.

 

Ik moet Jaap wel nageven dat PayPal weleens eerder hier is besproken, gebruik de zoekfunctie om te kijken of je daar iets uit kunt halen wat je verder kan helpen. Hopelijk hebben anderen ook nog suggesties. Succes!

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Hebben wij ook vaker gehad met Paypal. Lijkt wel alsof er amper gelezen wordt. Ook ooit gehad dat er in ons voordeel is beslist en als de kalnt dan weer in beroep gaat wordt dit per direct door paypal geaccepteert.

Overigens hebben we 2x er een gewoon incasso bureau opgezet omdat de vordering gewoon terecht is en die halen dan alsnog de betaling succesvol bij de eindklant binnen.

 

Voorbeeld. we versturen een machine naar een zakelijke klant in Duitsland welke via de website is besteld. vooraf mail contact gehad en alle vragen beantwoord. Klant bouwt de machine op en vraagt 2 weken later een retour aan omdat de machine niet veel gebruikt wordt. We wijzen deze retour af of 35% eraf aangezien de machine niet meer als nieuw te verkopen is. 

We horen niets van de klant maar ontvangen 2 maanden later een flink beschadigde machine retour en klant maakt een claim bij Paypal aan. Paypal keert 100% uit aan de klant.

We hebben incassobureau 100% bij de klant laten incasseren met de melding dat hij de machine kan komen ophalen. dit is gelukt en nooit meer wat van de klant vernomen. MAchine wordt nu al enkele jaren ingezet als leenmachine voor onze klanten.

Link naar reactie
  • 0

Heb eindelijk paypal telefonisch kunnen bereiken, volgens de dame zal de kwestie geëscaleerd worden en opnieuw worden bekeken. Zij vondt het zelf ook erg verwarrend waarom de een wel en de ander niet is geaccepteerd. ik heb via de email extra bewijsstukken kunnen mailen nou is het even afwachten. Ik hou jullie op de hoogte. 

 

En ja de vraagtekens zijn er nu zeker, dus dit betekent dat iedereen onze cursus beste kan betalen via paypal, de opleiding kan volgen, alle materialen kan ontvangen en achteraf een kwestie openen met alle soorten redenen en hun geld terug ontvangen... 

Link naar reactie
  • 0
31 minuten geleden, Jaap B zei:

Geen paypal meer gebruiken. Heeft erg slechte voorwaarden voor ondernemers

Dankjewel voor je reactie. We hebben paypal ingezet zodat de franse cursisten met alle gemak kunnen aanmelden maar nu ik dit mee maak.... pffff

Link naar reactie
  • 0
21 minuten geleden, sports zei:

Hebben wij ook vaker gehad met Paypal. Lijkt wel alsof er amper gelezen wordt. Ook ooit gehad dat er in ons voordeel is beslist en als de kalnt dan weer in beroep gaat wordt dit per direct door paypal geaccepteert.

Overigens hebben we 2x er een gewoon incasso bureau opgezet omdat de vordering gewoon terecht is en die halen dan alsnog de betaling succesvol bij de eindklant binnen.

 

Voorbeeld. we versturen een machine naar een zakelijke klant in Duitsland welke via de website is besteld. vooraf mail contact gehad en alle vragen beantwoord. Klant bouwt de machine op en vraagt 2 weken later een retour aan omdat de machine niet veel gebruikt wordt. We wijzen deze retour af of 35% eraf aangezien de machine niet meer als nieuw te verkopen is. 

We horen niets van de klant maar ontvangen 2 maanden later een flink beschadigde machine retour en klant maakt een claim bij Paypal aan. Paypal keert 100% uit aan de klant.

We hebben incassobureau 100% bij de klant laten incasseren met de melding dat hij de machine kan komen ophalen. dit is gelukt en nooit meer wat van de klant vernomen. MAchine wordt nu al enkele jaren ingezet als leenmachine voor onze klanten.

Wauw niet te geloven! Ik ben blij dat jullie het alsnog hebben geïncasseerd bij de klant. 

Link naar reactie
  • 0
34 minuten geleden, Sossos zei:

We hebben paypal ingezet zodat de franse cursisten met alle gemak kunnen aanmelden maar nu ik dit mee maak.... pffff

Dan heb je misschien niet de juiste verwachtingen. Paypal biedt een laagdrempelig betaalplatform, inderdaad bedoeld voor het gemak. Als Paypal zijn vingers niet wil branden aan een transactie schuiven ze het probleem gewoon terug naar jou als ondernemer. En dat moet ook.

 

Dan kun je andere wegen bewandelen, zoals een incassobureau. Maar ook een incassobureau mag betaling niet afdwingen. Daar heb je uiteindelijk een deurwaarder voor nodig, met meestal een vonnis van de rechter. Kortom, je moet ook niet van Paypal verwachten dat ze al jouw bewijzen gaan beoordelen en een uitspraak gaan doen of de vordering terecht is, want dat is hun taak niet. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
18 minuten geleden, DaMedia zei:

Maar omgekeerd doen ze wel, als je als klant gaat klagen krijg je blijkbaar direct je geld terug, dan stellen ze de klant dus in het gelijk.

Ze stellen "hier gaan wij niet tussenzitten". Met als gevolg dat de klant zijn geld wel terug moet krijgen want als ze het doorstorten naar de ondernemer zitten ze er dus wel tussen. Ze kunnen weinig anders doen dan terugstorten naar de klant.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
37 minuten geleden, Sossos zei:

Nou wat gebeurd er allemaal :(((

 

Antwoord gekregen:

 

kwestie is in het voordeel van de koper gesloten omdat de service niet is voltooid zoals beschreven in de overeenkomst.

 

Ik weet echt niet wat ik kan doen

 

Ten eerste zou ik direct stoppen met Paypal en op zoek gaan naar een andere payment provider. Als je serieuze klanten hebt dan hoef je echt niet afhankelijk te zijn van Paypal.

 

Verder zou ik het geld op een andere manier proberen te incasseren. Tenslotte is Paypal maar een betalingsprovider en die heeft niets te maken met het feit dat je dienst wel of niet geleverd is. Als jij kan aantonen dat je dienst geleverd is, dan zijn er voldoende wegen om je geld te incasseren.

 

Start met een aangetekend schrijven naar je klant dat er nog een vordering openstaat voor een geleverde dienst.

aangepast door Derek-Jan
Link naar reactie
  • 0

Als je 100% in je recht staat volgens de overeenkomst dan kan je overwegen om juridische stappen te ondernemen tegen de cursist. 

Ik zou beginnen met het sturen van een simpel briefje naar de cursist waarin je de casus uitlegt vanuit jullie kant met daarbij ook de factuur. Over te maken op jullie rekening. 

Reageert cursist daarop niet of negatief dan kan je vervolgstappen nemen. Hierbij moet je goed afwegen of het het waard is en/of er geen hiaten in je overeenkomst zijn. 

 

Het is natuurlijk wel gek dat een niet-Engelstalig persoon een cursus gaat volgen in het Engels. Dan lijkt mij dat er toch iets niet helemaal duidelijk is. Is de uitleg over de cursus wel dummie-proof gemaakt?

 

Wij hebben ook wel eens een discussie gehad met Paypal over wel of niet levering van producten. Helaas zijn er mensen op deze wereld die aangegeven dat het niet geleverd is terwijl het wel is gebeurd......

 

Omdat het beleid van Paypal vrij coulant is in onze ogen richting de consument halen wij het bedrag direct van de Paypal rekening af. De rekening is dus altijd leeg. Mocht er een discussie ontstaan en klant verzoekt om een terugstorting bij Paypal dan wordt de rekening negatief getrokken en uiteindelijk geïncasseerd. Dit geeft je echter wel een openingspunt met Paypal want zij nemen dan wel contact met je op. 

Link naar reactie
  • 0

Driekwart van de online betalingen in Frankrijk wordt gedaan met een creditcard of debitcard. Voor Franse cursisten kun je daarom beter creditcardbetalingen dan PayPal aanbieden.

 

Dat verzacht de pijn echter maar deels, want bij een creditcard kan een transactie even gemakkelijk worden betwist. Je hebt daarom hoe dan ook een manier nodig om alsnog betaald te krijgen — ongeacht of je nu PayPal blijft gebruiken of ook creditcards gaat accepteren.

 

Verder: als je in Parijs een cursus geeft waarvan het online materiaal Franstalig is, dan verwacht de gemiddelde Fransman dat het offline gedeelte ook in het Frans is. Is dat onvoldoende duidelijk, dan valt elke discussie daarover uit in het voordeel van de consument. Doe dus wat aan/met die verwachting.

Link naar reactie
  • 0

Het gebruik van vlaggetjes in je advertentiemateriaal lijkt me wat dat betreft ook niet zo handig.

 

screenshot.thumb.png.5c656c856279aac1f3df610dd535a5ce.png

 

Dat kan ook opgevat/uitgelegd worden dat de cursus op de genoemde datum in het Frans is, i.p.v. dat het enkel op de locatie slaat...

Link naar reactie
  • 0
Op 29-6-2022 om 10:47, sports zei:

Hebben wij ook vaker gehad met Paypal. Lijkt wel alsof er amper gelezen wordt. Ook ooit gehad dat er in ons voordeel is beslist en als de kalnt dan weer in beroep gaat wordt dit per direct door paypal geaccepteert.

Overigens hebben we 2x er een gewoon incasso bureau opgezet omdat de vordering gewoon terecht is en die halen dan alsnog de betaling succesvol bij de eindklant binnen.

 

Voorbeeld. we versturen een machine naar een zakelijke klant in Duitsland welke via de website is besteld. vooraf mail contact gehad en alle vragen beantwoord. Klant bouwt de machine op en vraagt 2 weken later een retour aan omdat de machine niet veel gebruikt wordt. We wijzen deze retour af of 35% eraf aangezien de machine niet meer als nieuw te verkopen is. 

We horen niets van de klant maar ontvangen 2 maanden later een flink beschadigde machine retour en klant maakt een claim bij Paypal aan. Paypal keert 100% uit aan de klant.

We hebben incassobureau 100% bij de klant laten incasseren met de melding dat hij de machine kan komen ophalen. dit is gelukt en nooit meer wat van de klant vernomen. MAchine wordt nu al enkele jaren ingezet als leenmachine voor onze klanten.

Hoi hoi bedankt voor je antwoord. Mag ik vragen welke incassobureau jullie hiermee heeft geholpen?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Ik weet echt niet wat ik kan doen

Zelf een niet omkeerbaar betaalverzoek of nieuwe factuur sturen kost vrijwel niks.

 

Was dit een zakelijke of particuliere klant en opleiding? Als het bezwaar duidelijk na afloop van de dienstverlening en voor volledige terugbetaling is, mag je m.i. andersom ook op incasso inzetten. Ik zou dan een nette 30 en 60 betaaltermijn aanbieden om de klant ruimte gelegenheid/denktijd te geven om alsnog te betalen.

 

Betekent 'erkend in Nederland' ook dat je in de EU opleidingen mag verzorgen? En heeft het certificaat enige internationale waarde?

 

Edit: 550 is wel voldaan 450 is afgewezen. Dan doet Paypal bij brede benadering aan tegemoetkoming naar beide partijen, maar ik ken het geschil en de argumenten natuurlijk niet in detail.

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
Op 30-6-2022 om 10:46, Hansanke zei:

 

Omdat het beleid van Paypal vrij coulant is in onze ogen richting de consument halen wij het bedrag direct van de Paypal rekening af. De rekening is dus altijd leeg. Mocht er een discussie ontstaan en klant verzoekt om een terugstorting bij Paypal dan wordt de rekening negatief getrokken en uiteindelijk geïncasseerd. Dit geeft je echter wel een openingspunt met Paypal want zij nemen dan wel contact met je op. 

 

Dat wel, maar dat geld gaan ze toch wel van je incasseren, en waarschijnlijk blokkeren ze je account als dat ze te lang duurt. Dus ook weer iets om voorzichtig mee te zijn als het je belangrijkste/enige betaalmethode is. 

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

 

Dat wel, maar dat geld gaan ze toch wel van je incasseren, en waarschijnlijk blokkeren ze je account als dat ze te lang duurt. Dus ook weer iets om voorzichtig mee te zijn als het je belangrijkste/enige betaalmethode is. 

 

Ik neem aan dat een beetje goede ondernemer zich niet afhankelijk laat stellen van slechts 1 betaalprovider. Het punt is dat je in contact komt met Paypal. En dan niet geautomatiseerd contact maar persoonlijk contact. En dan zijn er meer mogelijkheden. 

 

In mijn optiek is het probleem niet zozeer Paypal in deze casus. Er is een discussie tussen klant en TS of de cursus correct of niet correct is. 

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Hansanke zei:

In mijn optiek is het probleem niet zozeer Paypal in deze casus. Er is een discussie tussen klant en TS of de cursus correct of niet correct is. 

 

Precies het punt. En zowel Paypal als creditcard issuers hebben als USP (unique selling point) richting betalers dat zij soepele terugboekvoorwaarden hebben.

Het is aan acceptanten om daar mee rekening te houden. Als je verrast wordt door terugboekingen dan heb je hun voorwaarden niet goed gelezen.
Paypal is een betaalproduct en geen geschillencommissie. Paypal volgt de tendens in de markt van de consumentenbescherming.

Ik verwacht dat binnen nu en 10 jaar ook ideal en toekomstige online betaalmethoden steeds meer met soepeler terugboekprocedures gaan komen.

Want waar bij banken al snel wordt geroepen, das pech je geld is weg, je hebt zelf de betaaltransactie ingezet dus jou probleem niet het onze.
Bij banken is het dus relatief makkelijk om als leverancier met het niet terugbetalen na een niet geleverde dienst of product.

En daarom hebben banken ook strengere toelatingseisen op veel zakelijke bankproducten.

 

Paypal en Creditcards zetten daartegenover lage toegangsdrempels voor ondernemers. Maar ook soepele terugboekprocedures bij geschillen.

Het is vooral de taak van een ondernemer om je bewust te zijn van die verschillen in producten.

Over Ideal of bankoverschrijvingen zie je weer relatief veel klachten van consumenten en soms ook van politie dat oplichters (vooral op internet) wel vrij makkelijk weg komen met oplichting door vooruitbetaling en nooit leveren..

Praktisch gezien als je dus al jaren tevreden bent over gebruik van paypal en nu voor het eerst een raar geval hebt dan kun je of zoals al geopperd gewoon de klant manen tot betalen via een andere weg en desnoods met incassobureau.

Paypal doet niks raars of wat je niet kon weten. Het is gewoon een ander product dan de bank biedt met andere voorwaarden.

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Roel J zei:

En zowel Paypal als creditcard issuers hebben als USP (unique selling point) richting betalers dat zij soepele terugboekvoorwaarden hebben.

 

Geen idee hoe dat in Frankrijk zit, maar credit card aanbieders zijn dat vaak ook min of meer verplicht.

 

Ook in Nederland is het zo, dat als je iets op afbetaling koopt, en er iets mis is met het product, je ook het recht hebt de kredietgever aan te spreken, als de verkoper niet thuis geeft.

 

Die hebben helemaal geen zin om in dergelijke kwesties betrokken te worden, dus zijn ook om die reden snel geneigd tot terugboeken.

Link naar reactie
  • 0
Op 1-7-2022 om 09:33, Hansanke zei:

Ik neem aan dat een beetje goede ondernemer zich niet afhankelijk laat stellen van slechts 1 betaalprovider.

 

Dat hangt er van af hoe je dat ziet, genoeg winkels doen al hun betaalverkeer via een partij als Mollie, waar je vervolgens kunt kiezen welke methodes je klanten daar kunnen gebruiken (bijvoorbeeld wel ideal, maar geen paypal oid). 

Link naar reactie
  • 0

Als je PayPal accepteert, accepteer dan ook dat je eens in de zoveel tijd pech hebt met dit soort transacties. Hoort er helaas bij en moet je zien als kosten. Je hebt je best gedaan om je te verdedigen en life goes on. Ik moet zeggen dat ik in 50% van de gevallen via 'seller protection' vaak mijn geld wel terugkrijg, maar in dit geval gaat het om een service.

Beautinow.nl: online parfumwinkel voor Niche parfummerken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 298 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.