• 0

Starten van een VOF in NL: 2 vennoten, waarvan 1 niet in NL woonachtig

  • Als ik een VOF wil inschrijven met 2 vennoten, als een van de vennoten NIET in Nederland woonachtig is, kan hij dan vennoot zijn in een VOF? 
  • Moet een van de 2 partners zich in NL inschrijven als ZZP'er?
  • Betaalt iedere vennoot belasting over zijn deel van de winst? 
  • Zo ja, hoe moet de partner die niet inwoner is belasting betalen?

Hartelijk dank!
 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hartelijk bedankt, Jost.

Wat is de "aangifte IB"?

Hoe ontvangt de buitenlandse partner de C-biljet?

Wordt hem deze kennisgeving toegezonden door de belastingdienst van de EU-lidstaat waartoe hij behoort of ontvangt de andere partner die WEL in NL woont deze kennisgeving?

Link naar reactie
  • 1
39 minuten geleden, JoanLR zei:

Wat is de "aangifte IB"?

Aangifte inkomstenbelasting.

 

39 minuten geleden, JoanLR zei:

Hoe ontvangt de buitenlandse partner de C-biljet?

"Het C-formulier vraagt u aan bij de BelastingTelefoon Buitenland." (bron)

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 1

Het bovenstaande m.b.t. de belasting is alleen van toepassing als de buitenlandse vennoot in en land woont binnen de EU/ EER. In andere gevallen is een werkvergunning vereist, waaraan Belastingregels die per woonlandland verschillend zijn, zijn gekoppeld.

 

Let er ook op waar de buitenlandse vennoot daadwerkelijk de werkzaamheden verricht.

Thuiswerken (in het buitenland) voor meer dan 25 % van de tijd heeft al snel gevolgen voor de Belasting. Veel landen (Duitsland, België) zien de plaats waar de werkzaamheden worden verricht als het land waar de Belasting moet worden betaald over de inkomsten, ook als zit de onderneming in een ander land. Deze regel is niet gehandhaafd tijden de corona pandemie omdat toen veel mensen thuis gingen werken maar die uitzondering komt per 01-07-2022 te vervallen.

 

-Hoeveel iemand thuis werkt of op locatie hoef je in je administratie niet bij te houden. Controle daarop is dus best lastig-

Link naar reactie
  • 0
21 uur geleden, Joost Rietveld zei:
46 minuten geleden, Gelre-Finance zei:

Let er ook op waar de buitenlandse vennoot daadwerkelijk de werkzaamheden verricht.

Thuiswerken (in het buitenland) voor meer dan 25 % van de tijd heeft al snel gevolgen voor de Belasting. Veel landen (Duitsland, België) zien de plaats waar de werkzaamheden worden verricht als het land waar de Belasting moet worden betaald over de inkomsten, ook als zit de onderneming in een ander land. Deze regel is niet gehandhaafd tijden de corona pandemie omdat toen veel mensen thuis gingen werken maar die uitzondering komt per 01-07-2022 te vervallen.

 

Geldt dit ook als een van de twee partners van de VOF in NL woont en dus werkt?

In mijn geval, zouden we 2 partners zijn. Ik ben woonachtig in NL, ik heb een BSN en ik heb een Spaans paspoort. Mijn potentiële partner heeft een Spaans paspoort, maar hij woont in Spanje.

Moet onze VOF in deze situatie de extra belasting betalen die verband houdt met thuiswerken vanuit het buitenland?

 

Link naar reactie
  • 1
1 uur geleden, JoanLR zei:

Moet onze VOF in deze situatie de extra belasting betalen die verband houdt met thuiswerken vanuit het buitenland?

De VOF niet, maar mogelijk jouw Spaanse vennoot wel. Immers, die valt als Spaans belastingplichtige en NL ondernemer onder twee landen qua fiscaliteit. En daarbij speelt het belastingverdrag Spanje-NL weer een rol.

 

1 uur geleden, JoanLR zei:

De partner die NIET in NL woont, doet geen aangifte in NL, dat doet alleen de partner die in NL woont.

Dus wiens verantwoordelijkheid is het om formulier C aan te vragen?

de Spaanse partner is daarvoor verantwoordelijk

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.