• 0

Bewaarperiode administratie na failliet werkmaatschappij

Mijn zoons BV is onlangs helaas failliet verklaard. Echter wij hebben in onze opslagruimte zijn oude administratie nog liggen. Nu krijg ik tegenstrijdige adviezen om deze administratie wel/niet te bewaren. Maar wat is wijsheid. Op de keper beschouwd bestaat de BV niet meer mijns inziens, dus wat voor nut heeft het om de administratie dan te bewaren? De fiscus kan immers ook niet bij een failliet verklaarde BV aankloppen.
Kan iemand met kennis van zaken mij helpen, zodat ik al die mappen kan weggooien of helaas nog moet bewaren.
Met dank alvast voor het sharen van de kennis.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Bij opheffing van een BV is het verplicht op te geven wie verantwoordelijk is voor het bewaren van de administratie. Ik neem aan dat dat bij faillissement niet anders zal zijn.

 

Quote

Stopt u met uw bedrijf binnen de bewaartermijn? Dan blijft u verplicht om uw administratie volgens de termijn te bewaren.

https://ondernemersplein.kvk.nl/administratie-bijhouden-en-bewaren/

 

Waarom bewaard uw zoon de administratie niet zelf? Je kunt overigens wel alles uit de mappen hallen (e.v. in special binders) en in dozen doen. Dan is zo'n administratie in een keer een stuk kleiner. Gewoon bewaren dus.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

De wet vereist de zeven jaar bewaartermijn. De BV bestaat niet meer, dus er is een bewaarder van de boeken en bescheiden aangewezen. In de regel is dat de oud-bestuurder.

 

De reden om het te bewaren, ligt erin dat de fiscus ook de administratie van failliete BV's nog moet kunnen controleren. Gooi je als bewaarder alles voortijdig weg, dan kun je aansprakelijk gesteld worden voor de gevolgen

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Welkom op Higherlevel.

 

1 uur geleden, rsnl75 zei:

wat voor nut heeft het om de administratie dan te bewaren?

Omdat het moet! De bewaarplicht eindigt niet bij een faillissement. Als er door de rechter geen andere bewaarder is aangewezen, dan is de bestuurder na het faillissement van rechtswege de aangewezen bewaarder (bron). De bewaartermijn is 7 tot 10 jaar (bron). 

 

aangepast door Ron van der Kolk
welkom toegevoegd

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.