• 0

Diensten uitgevoerd in NL, factuur naar opdrachtgever Aruba

Goedemorgen allemaal, 

 

Wij voeren regelmatig diensten uit in Nederland voor een opdrachtgever uit Aruba. Nu is discussie ontstaan over of en hoe er BTW berekend moet worden. Ik heb er al aardig wat google tijd aan besteed, maar de enkele sites die hier een stellig antwoord over hebben, die zetten daar geen onderbouwing/bron bij en zijn ook geen overheidssites. 

 

Kan iemand mij, het liefst met bron, vertellen hoe het zit met de BTW in deze casus? Het gaat dus om diensten die volledig in Nederland uitgevoerd worden in opdracht van een bedrijf uit Aruba. 

 

Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ondernemeer 

Het gaat om transportdiensten. Ik had de wizard gevonden en doorlopen, alleen daar zat ik met een interpretatieissue. De uitkomst is: 

Quote

 

De dienst is belast in het land van uw afnemer. De wetgeving van dat land geldt.

 

Wat moet u als Nederlandse dienstverlener doen?

 

  • U vraagt de belastingdienst van het land van uw afnemer of en hoe u aangifte moet doen.
  • U stuurt een factuur zonder Nederlandse btw.
  • U geeft deze dienst niet aan in uw btw-aangifte.
  • U geeft deze dienst niet op in de opgaaf intracommunautaire prestaties.

Maar ik heb alleen een opdrachtgever uit Aruba, de dienst vindt plaats in Nederland. Maakt dat nog uit? Want dat is precies de discussie die ik hier heb lopen. Is de locatie van de dienst of de opdrachtgever leidend? En als de locatie leidend is, moet ik dan NL BTW vermelden? 

 

Misschien is het antwoord heel eenvoudig, maar ik heb niet zoveel kaas gegeten van dit soort dingen. Dus op voorhand alvast excuses als het een domme vraag is. 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Ondernemeneer zei:

Je hebt niet veel over de dienst verteld, maar misschien helpt deze tool van de belastingdienst: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/wat-doen-btw-diensten-in-uit-buitenland-vanaf-1-juli-2021

Dat lijkt me sterk... Deze tool is bedoeld voor ondernemers die diensten leveren in het buitenland of afnemen uit het buitenland. Volgens TS wordt de dienst in NL geleverd. 

Link naar reactie
  • 1

Als de goederen reeds ingeklaard zijn en jullie verzorgen alleen het transport in opdracht van het bedrijf op Aruba, dan kun je via het hulpmiddel plaats van dienst (Aruba is niet EU) achterhalen dat de BTW-regelgeving van Aruba geldig is. Zie de uitkomst:

Quote

 

De dienst is belast in het land van uw afnemer. De wetgeving van dat land geldt.

Wat moet u als Nederlandse dienstverlener doen?

U vraagt de belastingdienst van het land van uw afnemer of en hoe u aangifte moet doen.

U stuurt een factuur zonder Nederlandse btw.

U geeft deze dienst niet aan in uw btw-aangifte.

U geeft deze dienst niet op in de opgaaf intracommunautaire prestaties.

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.