• 0

Problemen opheffen eenmanszaak maar financiën niet op orde

(aangepast)

Beste leden,

 

Ik zit met een aantal vragen omdat ik een eigen eenmanszaak heb die ik wil gaan opheffen maar afgelopen jaren dat ik deze eenmanszaak heb gehad heb ik mijn financiën niet op orde gehad. Is het mogelijk voor mij om dit achteraf nog te fixen, hoe groot is de kans dat ik gepakt wordt en wat zal mijn straf zijn als ik gepakt wordt?

 

Wat er mis is gegaan:

 

- Ik heb enkele keren geld van mijn zakelijke rekening gestort naar mijn persoonlijke rekening (denk aan in totaal  over de jaren tussen de 1.500 en 3.500 euro) zonder inkomstenbelasting erover te betalen

- Ik heb eigenlijk nog nooit inkomstenbelasting betaald omdat ik alles wat ik binnen kreeg gelijk weer door investeerde in mijn bedrijf.

- Ik heb wel BTW teruggevraagd van dingen die ik kocht

- Ik heb alle spullen die ik gekocht heb direct afgetrokken en dus niet verspreid over 2 of 3 jaar

- Ik heb deze spullen privé verkocht nu jaren later omdat ik mijn bedrijf ophef

- Ik heb mijn bonnetjes niet goed bewaard

- Ik heb vaak geld van mijn privé rekening naar mijn zakelijke rekening gestort om extra te investeren in mijn bedrijf, volgens mij moet je dit goed bijhouden waarom je dit doet en dit heb ik niet gedaan

 

Ik weet dat dit slecht is en daarom ben ik hier ook om tips te vragen. Mijn bedrijf kreeg ongeveer 750 euro per maand binnen op mijn zakelijke rekening en dat heb ik eigenlijk altijd herinvesteerd dus vandaar dat ik nooit inkomstenbelasting opgaf, maar ik heb wel voor 10.000+ aan spullen gekocht waar ik BTW van heb teruggevraagd.

 

Groeten, 

Anoniem

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat is toch 9.000 euro omzet per jaar over meerdere jaren, tegen een totale kostenpost van 10.000. Dan is er dus winst, plus nog de opbrengst van de verkochte spullen. Als dit je enige inkomsten waren heb je door de vrijstellingen en kortingen waarschijnlijk effectief geen belasting te betalen. Heb je de mogelijkheid om te investeren in een boekhouder die dit voor je op orde brengt?

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Je dient toch elk jaar bij je IB aangifte een W&V en balans op te geven? Hoe heb je dat de afgelopen jaren gedaan? Ook mbt de ondernemersaftrek e.d. Of heb je helemaal geen bedrijf opgegeven bij de IB.

 

Het bedrag lijkt inderdaad laag maar de aangifte had (en moet) uiteraard wel juist gebeuren.

 

Ook opheffing van de zaak had juist moeten gebeuren (verkoop en opgaaf daarvan). Als je nu volgend jaar je IB aangeeft en je geeft geen zaak aan, dan kunnen er wel wat belletjes gaan rinkelen bij de BD.

 

Het beste is inderdaad om hier even een boekhouder (of in ieder geval een kennis met verstand van zaken) naar te laten kijken.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
2 uur geleden, Lanvin zei:

Beste leden,

 

Ik zit met een aantal vragen omdat ik een eigen eenmanszaak heb die ik wil gaan opheffen maar afgelopen jaren dat ik deze eenmanszaak heb gehad heb ik mijn financiën niet op orde gehad. Is het mogelijk voor mij om dit achteraf nog te fixen, hoe groot is de kans dat ik gepakt wordt en wat zal mijn straf zijn als ik gepakt wordt?

 

Wat er mis is gegaan:

 

- Ik heb enkele keren geld van mijn zakelijke rekening gestort naar mijn persoonlijke rekening (denk aan in totaal  over de jaren tussen de 1.500 en 3.500 euro) zonder inkomstenbelasting erover te betalen

- Ik heb eigenlijk nog nooit inkomstenbelasting betaald omdat ik alles wat ik binnen kreeg gelijk weer door investeerde in mijn bedrijf.

Dit doet mij vermoeden dat je nooit een winst- en verliesrekening gemaakt hebt. Je betaalt geen IB over opnames of omzet, maar over je winst. Of je dat geld nu naar privé overmaakt, investeert of op je rekening laat staan maakt daarvoor niet uit.

 

2 uur geleden, Lanvin zei:

- Ik heb wel BTW teruggevraagd van dingen die ik kocht

- Ik heb alle spullen die ik gekocht heb direct afgetrokken en dus niet verspreid over 2 of 3 jaar

- Ik heb deze spullen privé verkocht nu jaren later omdat ik mijn bedrijf ophef

- Ik heb mijn bonnetjes niet goed bewaard

- Ik heb vaak geld van mijn privé rekening naar mijn zakelijke rekening gestort om extra te investeren in mijn bedrijf, volgens mij moet je dit goed bijhouden waarom je dit doet en dit heb ik niet gedaan

 

Oef. Kop-in-het-zand-onderneming. De koninklijke weg is op basis van wat je wel hebt de boekhouding over die jaren alsnog te maken (en overigens ook BTW af te dragen over de verkochte spullen want op het moment dat je die naar privé haalde, moest er BTW over betaald worden). 

 

Je kunt ook je kop in het zand houden en hopen dat er nooit controle komt. Gezien de overbelasting van de fiscus zou dat best wel eens lucratief kunnen zijn.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 62 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.