• 0

Pokémon gebruiken voor eigen merk?

Hey allen, ik ben sinds vandaag nieuw op dit forum, ben sinds kort voor mijzelf begonnen en ik zit in de Pokémon branche,

ik vroeg mij een aantal dingen af voordat ik wil beginnen, en geen claims op mij wil krijgen, ik ben al een langere tijd opzoek naar de juiste antwoorden alleen kom ik er niet helemaal uit, ik leg hieronder uit wat mijn plannen zijn, en hopelijk weet iemand hier antwoorden op.

 

Ik ben mijn bedrijf begonnen, en wil hierin een aantal producten aanbieden onder andere een: ''Pokémon Verassingsdoos''

(Dit houdt dus in dat er verschillende boosterpacks (Pokémon pakjes), en verschillende kaarten in een doos zitten) Deze doos wil ik dus aanbieden op mijn website en andere bekende platformen in Nederland, en Belgie.

 

De boosterpacks van Pokémon hebben dus een EAN, en als ik twee verschillende packs in één doos doe, onder welk merk, EAN moet ik deze verkopen?

- Mag ik hiervoor een merk/design aanvraag doen bij bijv BIOP, of/en hierop een aparte GS1 barcode zetten?

 

- Zo ja, kan ik deze bovenstaande box dan verkopen onder mijn eigen merk?

 

- Kan Pokémon hierop alsnog een claim zetten? (Ik zie op youtube, en heel erg veel websites dat men verassingsdozen/mysteryboxen aanbieden maar ik weet zelf dus niet hoe dit voor elkaar gekregen is)

 

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen, en mij meer informatie geven, ik ben erg dankbaar.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Beste HATeam,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Zijn dit niet typisch vragen die je je moet stellen voor aanvang van een onderneming en zou kunnen neerleggen bij de merkhouder en/of leverancier van deze artikelen?

 

Reseller worden is ongetwijfeld mogelijk als je je aan bepaalde voorwaarden houdt, maar de merkhouder gaat jou daarbij vast geen deelgebruik van intellectuele eigendomsrechten toestaan.

 

Met vriendelijke groet,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Gast zei:

Beste HATeam,

 

allereerst welkom op ondernemersforum Higherlevel.

 

Zijn dit niet typisch vragen die je je moet stellen voor aanvang van een onderneming en zou kunnen neerleggen bij de merkhouder en/of leverancier van deze artikelen?

 

Reseller worden is ongetwijfeld mogelijk als je je aan bepaalde voorwaarden houdt, maar de merkhouder gaat jou daarbij vast geen deelgebruik van intellectuele eigendomsrechten toestaan.

 

Met vriendelijke groet,

 

Wigbolt

 
Ik kan de vraag wel stellen, maar hoe ga ik verschillende EAN’s onder een ander product verkopen? Resellen is inderdaad geen probleem.

 

In Amerika zijn deze boxen een groot ding, bijvoorbeeld via youtube PokeRev, (Mysterycube, J.M Holdings die ook deze boxen maakt)

 

In deze branche wil ik ook wat gaan doen, alleen hoe en wat..

Link naar reactie
  • 1

Als je het onder je eigen merk wilt doen dan moet je een licensing deal met The Pokémon Company aan gaan. Voor het bundelen van boosterpacks kan je dat als kleine firma gerust vergeten. De MGs (Minimum Guarantees, de minimale royalty fee die je moet afdragen) zijn vrij hoog. Bovendien zijn de markten voor de Pokémon TGC al vergeven.

 

MJ Holding die je waarschijnlijk bedoelt, is (een van?) de officiële distributeur(s) van trading cards in de USA, waaronder Pokémon. Zij zijn zodoende in contact met Pokémon Company om de boxen waar je over spreekt te maken. Daar ga je als kleine speler niet tussen komen.

 

Maar je mag wel booster packs (door)verkopen en je mag ze ook bundelen. Dat is op zich niet verboden. Zo lang je maar helder bent over de inhoud van het pakket dan is het je gewoon toegestaan om zo'n pakket te verkopen. Wat je hoogstwaarschijnlijk niet mag doen is EAN codes er voor vast leggen en/of je eigen merk er op plakken. Dat maakt het verkopen op platforms als bol.com lastig cq. onmogelijk, maar daar zal je je bij neer moeten leggen.  Ook omdat juist die platformen erg streng zijn op dit soort producten omdat er veel namaak is in deze branche.

 

Zo lang je niet het logo of andere beeldmerken van Pokémon gebruikt in je communicatie en je helder bent over de inhoud van jouw pakketten en niet nieuwe EAN's voor vast legt (al helemaal niet door die EAN's bij een beunhaas te halen ipv. bij GS1) dan zit je op zich wel goed, zou mijn gok zijn. Als je het zeker wilt weten, dan neem je contact op met de Pokémon Company. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.