• 0

KOR bij aanschaf zonnepanelen

Beste Forum-leden, 

 

Graag zou ik de volgende casus aan jullie willen voorleggen. 

In 2020 hebben wij bij onze huidige koopwoning een zonnepaneleninstallatie laten plaatsen. Hiervoor is op mijn eigen naam een BTW-nummer aangevraagd en een BTW-aangifte gedaan waarbij de betaalde BTW op de installatie is terugontvangen. Na de aangifte is een aanvraag voor de KOR gedaan.

 

Nu willen mijn partner en ik de huidige installatie uitbreiden, door zelf een aantal panelen te kopen en deze aan te sluiten op onze huidige installatie. Graag zou ik op deze aanschaf ook BTW op terugvorderen. 

 

Ik begrijp dat zodra ik de aanvraag voor de KOR (op mijn naam) zou annuleren ik 3 jaar lang BTW-aangifte dien te doen, door het op zonnepanelen van toepassing zijnde forfait over het opwekkingsvermogen is dit mogelijk niet interessant ten opzichte van de investering voor de uitbreiding en dus de daarop terug te vorderen BTW.

 

Zou het echter mogelijk zijn de aanschaf van de uitbreiding van de installatie op naam van mijn partner te laten zetten (uiteraard ook het energiecontract omzetten), en vervolgens opnieuw een BTW-nummer aanvragen, aangifte doen (en BTW op aanschaf meenemen) en een aanvraag voor de KOR indienen of loop ik dan ergens tegen aan?

Daarnaast vraag ik me af welk forfait ik dan zou moeten opgeven bij een dergelijke aangifte, het forfait gebaseerd op het totale opwekkingsvermogen (initiele investering en de uitbreiding) of enkel de uitbreiding (gezien de initiele investering reeds op mijn naam is aangeschaft)?

 

 

Zie graag jullie advies hieromtrent tegemoet.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste sken

 

Je kunt jezelf niet zomaar afmelden voor de KOR. Zie de link. Het energiecontract overzetten naar je partner gaat tegen de fiscaliteit in die gold toen jij de BTW terugvroeg op de eerste set zonnepanelen.

 

Verder heeft dit topic niets met ondernemen te maken, zodat ik er een slotje op zet (andere zonnepaneel topics zijn gerelateerd aan de ondernemingen van de vraagstellers).

 

Het staat hier allemaal best goed uitgelegd.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.