• 0

Als tweede in dienst bij Holding om geen pensioenverplichting te hebben?

Goedemorgen,

 

Ik zal kort mijn situatie schetsen:

 

Volgend jaar wil ik in dienst gaan bij het bedrijf van mijn vader met de bedoeling om dit over een jaar of 5 over te nemen. Ik ben nu sinds 6 jaar in loondienst bij een ander bedrijf.

 

Nu wil ik vanaf volgend jaar niet deelnemen aan een pensioenfonds, en de extra inkomsten die dit oplevert, opsparen en gebruiken om over enkele jaren een stukje van de overnamesom te voldoen. Dit om mijn eigen bijdrage op dat moment wat te vergroten zodat een bank of andere geldverstrekker die wordt gevraagd om mee te financieren, meer vertrouwen heeft als er meer eigen geld wordt geinvesteerd. 

 

Probleem is echter dat in onze bedrijfstak verplichte deelname aan de geldende pensioenregeling is. Als oplossing kwam het idee naar voren om in dienst te gaan van de (al bestaande) holding BV in plaats van de werk BV. Dit eventueel  tot het moment dat ik een eigen holding BV zal oprichten die aandelen gaat overnemen. Uiteraard loop ik persoonlijk een risico met dit geld wat groter is dan het risico wat bij een regulier pensioen hoort, maar dit even terzijde. Mijn vragen hierbij zijn:

 

- is dit mogelijk?

- is dit toegestaan?

 

 

Bij voorbaat dank,

 

Groet,

 

Johan Sturm

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
30 minuten geleden, J.J. Achternaam zei:

Is er nog een andere manier om deze werkzaamheden te doen en niet mee te doen met het pensioenfonds?


Zeker: zorgen dat je voldoet aan de definitie van DGA voor de Pensioenwet (er van uitgaande dat de verplichte deelname in jouw branche niet ook voor DGA’s geldt).

 

Voor de Pensioenwet volstaat een aandelenbelang in de werkmij van 10%; bestuurder zijn is geen vereiste

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 278 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.