• 0

BTW Aftrekbaar of niet?

Hoi HL'ers. Ik heb weer een BTW vraagje. Vorig jaar heb ik een laptop gekocht. Deze laptop neem ik mee naar mijn praktijk en cliënten en wordt uitsluitend zakelijk gebruikt. De laptop wil ik blijven gebruiken.

 

Voor thuis wil ik graag een all-in-one printer en vaste computer kopen. De printer wil ik gebruiken om formulieren en verslagen van mijn cliënten te printen. De scanner functie wil ik gebruiken om formulieren en facturen te digitaliseren. Een vaste computer vind ik handig om dat het prettiger werkt dan de kleine mobiele laptop. De vaste computer zou ik voornamelijk gebruiken voor administratie doeleinden (de printer moet op deze computer aangesloten), email contact en het bijwerken van mijn website.

 

  1. Mag ik de BTW van de all-in-one printer volledig aftrekken of moet ik een percentage privé gebruik etiketteren?
  2. Mag ik de BTW van de vaste computer aftrekken of stelt de belastingdienst aanvullende eisen m.b.t. het volledig afschrijven van een bedrijfsmiddel (laptop) voor er iets nieuws wordt aangeschaft?

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1

Voor beide geef je niet aan dat er (ook) privé gebruik is. Als dat er niet of nauwelijks is dan kun je ook de vaste computer en printer gewoon volledig zakelijk opvoeren.

En je kunt ook de BTW terugvragen

 

Je kunt altijd als je heel netjes wil zijn 10 of 20% van de kosten als prive aanmerken zowel van de btw als de aanschaf. Maar als er nauwelijks privégebruik is hoeft het niet.

 

Dit is (weer) een voorbeeld waar de belastingdienst niet op de stoel van de ondernemer gaat zitten.

Als je wilt mag je 2 of 3 laptops, een tablet, mobiele telefoon en PC op je thuiskantoor zetten als jij dat nodig acht om je werk goed te doen.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Kijk ook eens naar een alternatief van een los beeldscherm voor aan je laptop. Dan heb je alles op 1 computer maar kun je toch gebruik maken van een groot scherm. Eventueel nog met extra toetsenbord en muis.

En vergeet niet een goed backupmedium, kan in de cloud zijn of een SSD waar je al je (gescande) bestanden op zet.

En omdat het cliëntgegevens betreft is een kluis of zware afsluitbare kast ook verplicht? Dit alleen als het persoonlijke info is, zoals bij (para)medische beroepen.

Link naar reactie
  • 1
Op 13-7-2022 om 21:55, Roel J zei:

Voor beide geef je niet aan dat er (ook) privé gebruik is. Als dat er niet of nauwelijks is dan kun je ook de vaste computer en printer gewoon volledig zakelijk opvoeren.

En je kunt ook de BTW terugvragen

 

Je kunt altijd als je heel netjes wil zijn 10 of 20% van de kosten als prive aanmerken zowel van de btw als de aanschaf. Maar als er nauwelijks privégebruik is hoeft het niet.

 

Dit is (weer) een voorbeeld waar de belastingdienst niet op de stoel van de ondernemer gaat zitten.

Als je wilt mag je 2 of 3 laptops, een tablet, mobiele telefoon en PC op je thuiskantoor zetten als jij dat nodig acht om je werk goed te doen.

 

Dit is precies het antwoord. Nou is natuurlijk wel het punt dat de meeste ondernemers die 10 of 20% niet als privé aanmerken. Hier zal de belastingdienst ook echt niet o.ver vallen (naar mijn mening). De middelen zijn immers ook cruciaal voor jouw onderneming

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

Link naar reactie
  • 0
43 minuten geleden, Roel J zei:

Voor beide geef je niet aan dat er (ook) privé gebruik is. Als dat er niet of nauwelijks is dan kun je ook de vaste computer en printer gewoon volledig zakelijk opvoeren.

En je kunt ook de BTW terugvragen

Sorry, mijn vraag was niet volledig. Ik had er ook bij moeten vermelden dat ik geen zelfstandige werkruimte aan huis heb. Het zou niet uit moeten maken voor de BTW vraag als ik de belastingdienst website goed interpreteer omdat een computer of printer niet onderdeel van de inrichting zijn zoals een bureaustoel. Volledigheidshalve vermeld ik het toch maar even.

 

Momenteel heb ik geen vaste computer of printer in huis. De keren dat ik moet printen voor privé zaken zijn op een hand te tellen. Een vaste computer heb ik ook niet in huis omdat ik de laptop voor zakelijke toepassingen heb en mijn privé zaken wel af kon met smartphone en tablet.

Ik kan daarom geen schatting maken hoeveel ik de printer en vaste computer privé ga gebruiken op basis van het verleden. Toch acht ik het wel aannemelijk dat ik er ook wel eens privé gebruik van ga maken. Nu heb ik geen printer thuis maar als ik er straks wel een heb staan dan zullen er vast wel eens kopietjes gemaakt worden of privé documenten gedigitaliseerd.

 

43 minuten geleden, Roel J zei:

Je kunt altijd als je heel netjes wil zijn 10 of 20% van de kosten als prive aanmerken zowel van de btw als de aanschaf. Maar als er nauwelijks privégebruik is hoeft het niet.

Dat heb ik voor mijn zakelijke telefoon wel gedaan, omdat ik geen problemen met de belasting dienst wil. Daar had ik toen ook een vraag over gesteld op het forum:

Ik ga voor de zekerheid gewoon weer een percentage privé etiketteren.

 

43 minuten geleden, Roel J zei:

Dit is (weer) een voorbeeld waar de belastingdienst niet op de stoel van de ondernemer gaat zitten.

Als je wilt mag je 2 of 3 laptops, een tablet, mobiele telefoon en PC op je thuiskantoor zetten als jij dat nodig acht om je werk goed te doen.

Ik heb geen zelfstandig kantoor aan huis maar een kamertje met groot bureau en (archief)kasten. Het is niet strikt noodzakelijk om de printer op een vaste computer aan te sluiten. Ik zou ook een dok kunnen kopen voor de laptop. Toch vind ik het prettiger om een vaste computer met vaste verbinding te hebben naast de laptop die ik overal mee naar toe sleep.

 

Het is wel fijn om te weten dat de belastingdienst niet op de stoel van de ondernemer gaat zitten. Ik had verwacht dat er wel enige vorm van een redelijkheids-toets zou zijn.

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie
  • 0

Een aanvullende vraag die niet over de BTW gaat maar het afschrijven van dit 'bedrijfsmiddel'. Ik heb een lijstje gekregen van mijn IT-adviseur wat ik moet kopen.

 

De mini-PC is niet voorzien van geheugen en opslag. Deze mini-PC moet bij een andere leverancier worden aangeschaft dan het geheugen en opslag.

 

Ik krijg dan een factuur van leverancier 1 voor de mini-PC en een factuur voor geheugen en opslag van leverancier 2.

De afzonderlijke facturen blijven beide onder de €450,- maar beide facturen samen vertegenwoordigen een waarde hoger dan €450,-

 

Moet ik deze afzonderlijke onderdelen nu gewoon als kosten boeken in het boekjaar of toch samen nemen en afschrijven over 5 jaar?

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie
  • 0
Op 14-7-2022 om 08:43, DaMedia zei:

Kijk ook eens naar een alternatief van een los beeldscherm voor aan je laptop. Dan heb je alles op 1 computer maar kun je toch gebruik maken van een groot scherm. Eventueel nog met extra toetsenbord en muis.

Ergonomie vind ik erg belangrijk. Los beeldscherm, toetsenbord en muis werkt prettiger vind ik. Het voordeel van een vaste computer thuis is dat het minder ruimte in neemt. Het klinkt gek maar er zijn mini computers die onder het bureau of achter het beeldscherm geplakt kunnen worden waardoor er meer ruimte op mijn bureau overblijft.

Voordeel is dat er dan ook niet geschakeld hoeft te worden met stekkers. Het liefst gebruik ik de laptop alleen voor onderweg en op locatie.

 

Op 14-7-2022 om 08:43, DaMedia zei:

En vergeet niet een goed backupmedium, kan in de cloud zijn of een SSD waar je al je (gescande) bestanden op zet.

Backups worden nu (bijna) elk weekend gemaakt naar een met wachtwoord beveiligde harde schijf. Cloud gebruik ik niet vanwege privacy maar ik overweeg wel om een online portaal aan te schaffen voor het aanmelden van cliënten en plannen van consulten. Ik moet daar nog onderzoek naar doen vanwege de privacy wetgeving.

 

Op 14-7-2022 om 08:43, DaMedia zei:

En omdat het cliëntgegevens betreft is een kluis of zware afsluitbare kast ook verplicht? Dit alleen als het persoonlijke info is, zoals bij (para)medische beroepen.

Thuis bewaar ik geen cliëntgegevens. De gegevens worden in meestal al bij mij op de praktijk of bij de mensen thuis ingevoerd op de computer. Soms neem ik papieren mee om thuis nog in te voeren. De papieren worden na invoeren versnipperd door een ISO-gecertificeerde schredder.

 

Voor de belastingdienst moet ik wel contactgegevens (staan ook op de facturen) bewaren zoals iedere ondernemer in Nederland dat doet. Dit is uitsluitend digitaal op de laptop en de backup harde schijf aanwezig.

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie
  • 0
Op 16-7-2022 om 10:31, lindazzp zei:

Moet ik deze afzonderlijke onderdelen nu gewoon als kosten boeken in het boekjaar of toch samen nemen en afschrijven over 5 jaar?

 

Op deze vraag had ik uiteindelijk zelf het antwoord toch nog gevonden dus deel ik het hier ook maar voor anderen die wellicht met dezelfde vraag worstelen.

 

Op deze webpagina van de belastingdienst valt te lezen:



Meerdere kleine investeringen

Soms kunnen meerdere kleine investeringen samen 1 bedrijfsmiddel vormen. Als u bijvoorbeeld voor uw onderneming een computer koopt van € 350 met een beeldscherm van € 150, een muis van  € 15 en een toetsenbord van € 25, vormt dit samen 1 bedrijfsmiddel van € 540. Dit kan van belang zijn voor de investeringsregelingen.

 

Uiteindelijk bepalen wij of de investeringen samen 1 bedrijfsmiddel vormen.

 

Het door de belastingdienst genoemde voorbeeld lijkt erg op mijn situatie. Onderdelen gekocht bij twee verschillende leveranciers maar ze vormen samen wel één bedrijfsmiddel. Het totaal van de onderdelen is duurder dan €450,- dus moet het over minimaal 5 jaar worden afgeschreven.

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 276 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.