• 0

KOR en verlegde BTW vanuit buitenland

Ik maak sinds vorig jaar gebruik va de KOR en zo af en toe plaats ik een advertentie op facebook of google of koop ik wel eens software in het buitenland.

De BTW hierop is verlegd.

Volgens de site van de belastingdienst zou ik hier aangifte over moeten doen (Intracommunautaire verwerving) hetgeen ik in het verleden ook deed, maar nu ik gebruik maak van de KOR heb ik geen toegang meer tot de BTW aangifte.

 

Volgens de belastingdienst (telefoontje) kan ik inderdaad geen online BTW aangifte meer doen (dus ook niet voor incidentele naar mij verlegde BTW) en zou dit pas weer geactiveerd kunnen worden als ik voor meer dan €10.000 per jaar invoer.

Nu komen mijn intracommunautaire verwerving per jaar hier zeker niet boven uit.

 

Op Facebook adverteer ik als zakelijke klant, maar staat mijn btw nummer niet geregisreerd en staat oneraan de factuur:

 

VAT Rate: 0%
VAT Amount: € 0,00
Customer to account for any VAT arising on this supply in accordance with Article 196, Council Directive 2006/112/EC.

 

 

Voor Google (waar ik al veel langer adverteer) staat mijn btw nummer nog wel geregistreerd en wordt de BTW in ieder geval verlegd.

 

Heeft iemand enig idee of ik nu welk of niet aangifte moet doen over de verlegde BTW ?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
13 minuten geleden, Totus Tuus zei:

Volgens de belastingdienst (telefoontje) kan ik inderdaad geen online BTW aangifte meer doen (dus ook niet voor incidentele naar mij verlegde BTW) en zou dit pas weer geactiveerd kunnen worden als ik voor meer dan €10.000 per jaar invoer.

Keywoord is hier "online". Je kunt echter nog wel offline aangifte doen. Heb je de hulptool al gebruikt? Die geeft dan op het einde dit...

Quote

 

U moet btw-aangifte doen in Nederland.

 

Hoe doet u aangifte?

U doet aangifte met de 'Aangifte omzetbelasting'. Deze kunt u schriftelijk aanvragen bij uw belastingkantoor. (Deze pagina opent in een nieuw venster.)

 

Let op!

U mag de btw die u moet betalen niet als voorbelasting aftrekken.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/btw/content/hulpmiddel-incidenteel-btw-aangifte-doen-bepalen

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

En de €10.000 drempel binnen de EU heeft volgens mij alleen betrekking op export. Niet op import.

 

Bij import van buiten de EU krijg je overigens altijd te maken met een importeur die de btw-aangifte reeds doet en afdraagt. Jij betaald dit vervolgens aan de importeur.

 

Edit: O, hier staat ie wel tussen.

 

Quote

- wanneer goederen worden gekocht uit een ander EU-land dan Nederland, waarbij in dit kalenderjaar of het vorige kalenderjaar een bedrag van € 10.000 is overschreden

https://www.belastingraadgevers.nl/artikel/67-jaargang-2/nummer-6/376-2-nieuwe-rekenhulp-voor-incidentele-btw-aangifte

 

Maar daar staat ook

Quote

- wanneer goederen worden ingevoerd waarvoor een verlegging van btw bij invoer verplicht is

En volgens mij bij aankoop binnen de EU verlegging van btw verplicht.

 

Edit #2: Ik zie het al.

De €10.000 drempel is als er wel BTW berekend is vanuit het buitenland.

(Tip: Druk even op de "?" bij die vragen)

 

Maar de regel voor BTW verlegging staat ervoor. Als je dus een factuur uit de EU krijgt met BTW verlegd, dan moet je incidentele aangifte doen. (pas als je die vraag met Nee beantwoord kom je bij de €10.000 drempel vraag)

 

Quote

Zo doet u een incidentele btw-aangifte
Een incidentele btw-aangifte doet u met een papieren aangifteformulier. Dat vraagt u aan bij uw belastingkantoor.

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.