• 0

Inkoopprijs en winst berekenen

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het onderstaande. Ik ben bezig met het schrijven van een ondernemingsplan maar kom er niet uit.

 

De verkoopprijs inclusief btw van een product is €155

De winstmarge is 30%

 

Wie kan mij uitleggen hoe ik de inkoopprijs incl. btw moet berekenen?

En hoe bereken ik de netto winst op dit product? 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Welkom op HL 

 

155 / 1,21 = 128,10

128,10 x (100 - 30) = 89,67

89,67 x 1,21 = 108,50

128,10 - 89,67 = 19,60

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Welkom op het forum Higherlevel.

 

Weet je je inkoopprijs niet? Wat raar.

 

Om terug te rekenen moet je delen door 100% + je gewenste perecentage.

 

Dus om van €155 incl btw terug te gaan naar excl btw moet je 150 / 121%. (Of dus 155/1.21) = €128,10 excl btw

 

Om verder naar je inoop te gaan (aannemend dat 30% je overhead en winstmarge is) doe je dus / 130% (of / 1,3)

Dat is dan dus €128,10 / 1,3 = € 98,54.

 

Je moet dus nooit denken dat 100 + 21% en daar dan weer -21% weer 100 is. Want dat klopt niet. 

 

Ps. Je hebt het over een winstmarge van 30% en dat je dan je inoop zou hebben. Maar dan vergeet je dus nog een hele belangrijke overhead percentage.

 

Als 30% je overhead+winst percentage us dan hou je dus een veel lager winstpercentage over na het betalen van je overhead (als kosten die niet direct met je inkoop te maken hebben).

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
3 minuten geleden, Rik · zei:

Is dat 30% winstmarge?

Ik dacht dat dat wel 43% winstmarge is?

 

Nee, dat is inkoop excl. Btw, verkoopprijs is 100% incl. 30% marge, dus inkoop is 100% - 30% marge.

aangepast door Hans van den Bergh

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Ok. Het is dus maar hoe je winstmarge definieert.

 

Van https://www.berekenhet.nl/ondernemen/verkoopprijs.html

Quote

 

Wat is de winstmarge die gemaakt moet worden?

 

Een winstmarge kan bepaald worden:

*) in (ten opzichte van) de verkoopprijs, of

*) over (ten opzichte van) de inkoopprijs.

 

Het voordeel van rekenen met een winstmarge in de verkoopprijs (en dus niet over de inkoopprijs) is dat dit veel veiliger is in het dagelijks gebruik. Een korting wordt namelijk ook altijd gegeven over de verkoopprijs. 10% korting bij een winstmarge van 30% geeft dan, eenvoudig te berekenen: 30% - 10% = 20% winst.

Zou er met een winstmarge over de inkoopprijs gerekend worden, dan geeft 10% korting een lagere en uit het hoofd moeilijker te berekenen winst.

 

 

Ik reken altijd een overhead percentage over de inkoop en daar dan nog een winstpercentage overheen. Ik kijk dus niet naar een percentage van de verkoopprijs. Het is maar hoe je het bekijkt.

 

 

Link naar reactie
  • 1
11 uur geleden, Rik · zei:

Het is dus maar hoe je winstmarge definieert

Klopt, ik hanteer de 'inslag', zoals dat in de horeca genoemd wordt. 

 

Of je hanteert een 'opslag'...

 

en een opslag van 100% is een inslag van 50%

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
30 minuten geleden, Matthijs1981 zei:

Wie kan mij uitleggen hoe ik de inkoopprijs incl. btw moet berekenen?

En hoe bereken ik de netto winst op dit product? 

 

Waarom reken je in een ondernemingsplan met inkoopprijs incl btw?

Dat is onlogisch. De enige keren in mijn leven dat ik inkoopprijzen (in of excl btw) moest uitrekenen bij een gegeven verkoopprijs was in mijn opleiding(en)

 

In de praktijk is de inkoopprijs de enige factor waar je weinig tot geen invloed hebt (zeker als starter)

maar marge en verkoopprijs heb je wel altijd (enige) invloed op.

 

en ondernemingsplannen bereken je in principe excl btw want btw is geen kostenpost.

Link naar reactie
  • 0
25 minuten geleden, Rik · zei:

Weet je je inkoopprijs niet? Wat raar.

Inderdaad

2 minuten geleden, Roel J zei:

ondernemingsplannen bereken je in principe excl btw want btw is geen kostenpost.

Inderdaad

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, DaMedia zei:

Voor starters zouden twee berekeningen wel zinvol zijn.

 

maar dat stond er niet.. daarom dat ik het punt maakte.. juist ook als je als starter begint in de KOR maar zeker wil doorgroeien moet je alles ex btw doen en daarna een aparte berekening maken wat de effecten van de KOR zijn op het eerste jaar.

 

Heel veel starters gaan (bijna) ten onder op moment dat ze uit de KOR komen omdat ze ooit hun verkoopprijs hebben vastgesteld door een percentage op de inkoop incl btw te gooien

en nagenoeg de hele marge zien verdwijnen.

 

Het kost 2x zoveel moeite om een ondernemersplan ex btw te maken omdat je dan ook eerst btw moet gaan snappen. Maar het kan wel het verschil zijn tussen alleen winstgevend over de eerste 20.000 euro omzet van je onderneming of op lange termijn winstgevend (en over de eerste 30,000 misschien wel niet)

Link naar reactie
  • 0

Matthijs1981, veel aardiger om te horen dan bruto margeberekeningen maken, is wat je in algemene bewoordingen wilt gaan ondernemen...

 

...prijs en marge zijn vrijwel altijd dynamisch of variabel.

 

Met vriendelijke groet,

 

Wigbolt

Link naar reactie
  • 1
1 uur geleden, Roel J zei:

juist ook als je als starter begint in de KOR maar zeker wil doorgroeien moet je alles ex btw doen en daarna een aparte berekening maken wat de effecten van de KOR zijn op het eerste jaar.

Juist als starter moet je nooit en te nimmer starten in de KOR ... ook niet als je helemaal niets van btw begrijpt.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Cosara zei:

Juist als starter moet je nooit en te nimmer starten in de KOR ... ook niet als je helemaal niets van btw begrijpt.

 

Vind ik eigenlijk ook wel..

eigenlijk zou het GOR moeten heten (geen ondernemer regeling)
Gebruik de regeling alleen als je geen ondernemer wilt worden, bijv omdat je alleen maar stroom teruglevert met je zonnepanelen. of af en toe je vakantiehuisje, boot of kamper verhuurd om de jaarlijkse vaste kosten een beetje te drukken.

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Roel J zei:

eigenlijk zou het GOR moeten heten (geen ondernemer regeling) ...

die regeling bestaat al ... dat noemen wij "bijverdiensten".

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
20 minuten geleden, Ward van der Put zei:

Dus als je in de horeca € 4.000 leent en € 5.000 terugbetaalt, is de rente niet 25 procent maar slechts 20 procent... 

 

Zo heb je geen spreadsheet meer nodig om jezelf rijk te rekenen. ;-)

 

Appels en Peren...

Neen, als je in de horeca de inslag op 20% wilt houden, pas je een toeslag van 25% op de inkoopprijs toe.

Je koopt in voor 100 + 25 toeslag = 125 en 25 van 125 = 20% inslag in de verkoopprijs...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

 

1 uur terug, Hans van den Bergh zei:

 

Appels en Peren...

Neen, als je in de horeca de inslag op 20% wilt houden, pas je een toeslag van 25% op de inkoopprijs toe.

Je koopt in voor 100 + 25 toeslag = 125 en 25 van 125 = 20% inslag in de verkoopprijs...

 

Ik zou zoiets (zo'n inslag) de 'marge' noemen, maar goed, what's in a name.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0
11 minuten geleden, kuifje zei:

Ik zou zoiets (zo'n inslag) de 'marge' noemen

Inslag is inkoop, dus dat kan nooit marge zijn...

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

Inslag is inkoop, dus dat kan nooit marge zijn...

 

Zo zie je maar, dat marge verschillende dingen kan betekenen. Geen wonder dat TS de berekening niet kon maken.

 

Ik denk dat het te maken heeft met hoe je er in staat: Als je vrijwel onbeperkt voor een constante prijs kunt inkopen, en je winst vooral bepaald wordt door hoeveel je verkocht hebt,  zoals in de horeca, dan zeg je: 1000 omzet, 700 inkoop, dus 300 'marge' dus 30%.

 

Als je maar beperkt inkoopt (zeg: 10 modieuze broeken), en vooral moet proberen al die units te verkopen voor zoveel mogelijk, dan zeg je eerder: 700 inkoop, 300 marge, dus 43%.

 

Misschien niet helemaal 'logisch' en exact, maar ik zie beide als verdedigbaar

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, kuifje zei:

ik zie beide als verdedigbaar

 

Dat heeft Rik eerder allemaal al vermeld:

20 uur geleden, Rik · zei:

Ok. Het is dus maar hoe je winstmarge definieert.

 

Van https://www.berekenhet.nl/ondernemen/verkoopprijs.html

 

Ik reken altijd een overhead percentage over de inkoop en daar dan nog een winstpercentage overheen. Ik kijk dus niet naar een percentage van de verkoopprijs. Het is maar hoe je het bekijkt.

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Het onderwerp blijft mij een beetje intrigeren door de diversiteit aan (soms bijzondere) reacties dat inmiddels gegeven is.

 

De hamvraag is immers of Vraagsteller zelf weet welke van de twee berekeningsmethoden hij gebruikt bij het vaststellen van de verkoopprijs om van daaruit terug te kunnen rekenen naar de inkoopprijs (een toeslag óp de inkoopprijs of een inslag ín de verkoopprijs)?

 

Een reactie van Vraagsteller zou welkom zijn, maar als gebruikte methode noch inkoopsprijs bij hem bekend is, kunnen we hier blijven speculeren tot we een ons wegen over wat juist is (beide methoden zijn immers juist, zoals Rik heeft ontdekt, maar wellicht is er sprake van branche-gebondenheid en moet je ze zeker niét door elkaar gebruiken!). 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Ward van der Put zei:

Speciaal voor startende horeca-ondernemers is dit een interessant artikel over het berekenen van verkoopprijzen:

 

https://zin.sligro.nl/zin-in/horeca-kengetallen/hoe-bepaal-je-de-verkoopprijs-van-een-gerecht

Waarin o.a. staat: 'Bij het berekenen van de verkoopprijs, zet je de verkoopprijs op 100 procent, want dit is het bedrag dat je van de klant wil krijgen. De inslag is 30 procent en dat bedrag weet je nu.'

 

Op 21-7-2022 om 21:46, Hans van den Bergh zei:

ik hanteer de 'inslag', zoals dat in de horeca genoemd wordt. 

Nu minder verbaasd?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

Nu minder verbaasd?

Het verbaast me inderdaad niet, maar om een andere reden dan je misschien zou verwachten. 🙂

 

Sligro is een horecagroothandel. Ongeacht welke prijs zij rekenen, is die bij deze rekenmethode altijd maar 30 procent van je eigen verkoopprijs.

 

Dat verlaagt mogelijk je prijsgevoeligheid en vertroebelt misschien ook de focus op kostenbeheersing: aan de prijzen van de groothandel kan het immers niet liggen...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.