• 0

Inkoopprijs en winst berekenen

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met het onderstaande. Ik ben bezig met het schrijven van een ondernemingsplan maar kom er niet uit.

 

De verkoopprijs inclusief btw van een product is €155

De winstmarge is 30%

 

Wie kan mij uitleggen hoe ik de inkoopprijs incl. btw moet berekenen?

En hoe bereken ik de netto winst op dit product? 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1
18 minuten geleden, Ward van der Put zei:

Sligro is een horecagroothandel. Ongeacht welke prijs zij rekenen, is die bij deze rekenmethode altijd maar 30 procent van je eigen verkoopprijs.

 

Dat is een kengetal om de inslag in de omzet na te streven. Daarnaast streef je bijvoorbeeld 10% van de omzet na als huur, 30% voor personeel, etc... uiteindelijk moet je zelf met die kengetallen spelen om voldoende marge in die omzet te behouden.

 

Als je 'natte' horeca hebt of 'droge' maakt ook weer verschil. Maar algemeen geldt in de horeca: "(Sarcastisch:) Ik wens u veel personeel" en "Ze vreten je arm en ze zuipen je rijk".  Dat laatste kun je ook merken aan restaurants: Hoe vaak ze aan je tafel komen om te kijken of ze nog een drankje kunnen slijten en na het dessert nog vragen of je koffie of thee wilt. Over marge gesproken (op koffie en thee)... 😉

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
59 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

'De inslag is 30 procent en dat bedrag weet je nu.'

Alleen TS had het over een winstmarge van 30% dus dan zal het wel niet om de horeca gaan (waar je dus eerder een marge van 70% verwacht om van verkoop naar inkoop te gaan).

 

Maar goed, het geeft wel aan dat er vele manieren van rekenen zijn (ook branche gerelateerd) en daar moet TS dus eerst over nadenken voordat die met echte cijfers gaat beginnen.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
30 minuten geleden, Rik · zei:

het geeft wel aan dat er vele manieren van rekenen zijn (ook branche gerelateerd) en daar moet TS dus eerst over nadenken voordat die met echte cijfers gaat beginnen.

 

Je wilt met die cijfers kunnen (bij)sturen om je marge te beïnvloeden. Daarom pas je het in de verkoopprijs toe. Voorbeeld: huur maakt op een gegeven moment 10% van de omzet uit.

 

Nu verhoogt de huurbaas de huursom met 10%, dan wordt dat in de omzet een percentage van 11%, wat hoger is dan jouw streefgetal van 10% en door dan elders,  bijvoorbeeld 29% inkoop na te streven i.p.v. 30%, kun je dezelfde verkoopprijs handhaven. Maar je zou ook de verkoopprijs met 1% kunnen verhogen, je personeelskosten met 1% van de omzet kunnen verlagen, etc...

 

Rekenen met een toeslag op de inkoop (i.p.v. de inslag in de verkoop) maakt het lastiger om door te rekenen waar je kunt (bij)sturen.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Ward van der Put zei:

Het verbaast me inderdaad niet, maar om een andere reden dan je misschien zou verwachten.

Dat heeft niets met Sligro te maken, maar eerder met de algemeen geaccepteerde en toegepaste rekenmethode voor de horeca. 
 

In het horeca zit de bedrijfseconomie net iets anders in elkaar dan menigeen gewend is.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
26 minuten geleden, Cosara zei:

In het horeca zit de bedrijfseconomie net iets anders in elkaar dan menigeen gewend is.

In de basis natuurlijk niet, elke branche wil marge kunnen bewaken en beïnvloeden.

 

Bij o.a. de horeca heb je waarschijnlijk wel meer te maken met zachtere waarden dan harde (bedrijfs-)economische, bijvoorbeeld gastgerichtheid...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Om dit soort dingen te berekenen ga je als ondernemer sowieso (uiteraard) uit van getallen exclusief omzetbelasting (BTW).

Heb je niets met BTW te maken (dat kan!) dan reken je natuurlijk verder ‘gewoon’ met je bedrijfscijfers.

 

De (winst)marge is het verschil tussen je verkoop en de kostprijs van dezelfde verkoop.
Hoe je dat (kostprijs) definieert kan natuurlijk enorm verschillen.

Soms is het heel makkelijk: inkoop van “een ding” is A, verkoop van datzelfde “ding” is B.
Dus de marge is B minus A.

 

Maar soms wil je (voor jezelf, om meer te snappen, of om te zien hoe anderen het doen) kunnen vergelijken en dan wil je dat in “percentages” uitdrukken – net als anderen dat doen.

En dan wordt het lastiger want dat kan of vele manieren.

In de bedrijfseconomie is het wel vrij gebruikelijk om dat soort winstcijfers in verhouding tot de omzet uit te drukken:

“Winstmarge 30%” zal toch meestal (lijkt mij – ooit bedrijfseconomie aan de univ. gevolgd) betekenen dat de verhouding tussen ‘inkoop’ (kostprijs eigenlijk dus) en ‘verkoop’ bijvoorbeeld € 700,- (kostprijs) en € 1000,- (verkoop) zal zijn.

Wat dus resulteert in een winstmarge van € 300,- m.a.w. 30% van de verkoop/omzet.

 

Maar…: er zijn vele variaties denkbaar. Elk bedrijf kan daar zijn eigen invulling aan geven.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.