• 0

Nieuwe opgerichte BV, zieke werknemer en faillissement

Momenteel ben ik bezig met het uitbreiden van mijn werkzaamheden als freelancer naar een klein bedrijf. Door te werken met andere ZZP'ers zou er qua winst maar weinig overblijven, maar daar is wat op bedacht: loondienst.

 

Mijn idee is om een nieuwe BV op te richten en in de eerste periode zelf de werkzaamheden te verrichten. Zodra ik mijzelf daarmee kan onderhouden (ofwel de cash flow goed is) en ik de business kan opschalen door simpelweg meer handjes aan het werk te zetten zou ik de eerste 1 á 2 werknemers in dienst willen nemen.

 

Waar ik mij goed bewust van ben is dat loondienst ook een keerzijde kent op financieel gebied: ziekte. Ik kan mij heel goed voorstellen dat, ondanks dat het bedrijf redelijk loopt, een ziek persoon (langdurig) in een vroeg stadium fataal kan zijn voor een startende onderneming.

 

In een dergelijk geval zal ik natuurlijk proberen de boel overeind te houden, maar ik wil niet op zo'n situatie moeten toeleggen.

 

Mijn vraag is dan ook: hoe verlopen dit soort cases? Is het een kwestie van een faillissement aanvragen zodra het geld op is of kan er alsnog aanspraak worden gemaakt op mijn privévermogen onder hem mom van wanbeleid ("je had in deze situatie geen personeel in dienst moeten nemen want je had kunnen weten dat het in mindere tijden financieel niet zou lukken").

Uiteraard kan ik werken met 3x 7-maanden contracten alvorens een vast dienstverband, maar goed, even afgezien daarvan.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
1 uur terug, Sevn77 zei:

Door te werken met andere ZZP'ers zou er qua winst maar weinig overblijven, maar daar is wat op bedacht: loondienst.

Leg dat eens uit … betaal je de ZZP’er dan teveel of een loonwerker te weinig  ?

 

1 uur terug, Sevn77 zei:

Waar ik mij goed bewust van ben is dat loondienst ook een keerzijde kent op financieel gebied: ziekte. Ik kan mij heel goed voorstellen dat, ondanks dat het bedrijf redelijk loopt, een ziek persoon (langdurig) in een vroeg stadium fataal kan zijn voor een startende onderneming.

… daar is een pragmatische  oplossing gevonden … de ZZP’er.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 23-7-2022 om 18:06, Cosara zei:

Leg dat eens uit … betaal je de ZZP’er dan teveel of een loonwerker te weinig  ?

 

… daar is een pragmatische  oplossing gevonden … de ZZP’er.

 

In principe zou het betekenen dat ik anderen zal laten werken voor opdrachtgevers en ~80-100 per uur in rekening zal brengen bij deze laatstgenoemde. Een beetje ZZP'er (vaak ook een selecte groep met meer ervaring) is niet gek en vraagt ook al snel 60-75+ per uur; een te kleine marge dus.

 

Als ik anderzijds een vacature opzet met een salaris van 3500 (ofwel voor mij qua kosten 20-40% meer) dan is mijn marge veel groter (en ook het aanbod). Je zou kunnen stellen dat over het algemeen loonwerkers inderdaad te weinig betaald krijgen.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
35 minuten geleden, Sevn77 zei:

Als ik anderzijds een vacature opzet met een salaris van 3500 (ofwel voor mij qua kosten 20-40% meer) dan is mijn marge veel groter (en ook het aanbod).
 

Je zou kunnen stellen dat over het algemeen loonwerkers inderdaad te weinig betaald krijgen.

Niet ‘zou kunnen stellen’ … Nu weet je waarom er zoveel (goedbetaalde) ZZP’rs zijn.

 

Gelukkig voor u is niet iedereen ondernemer …

… maar als er geen structurele loonsverhogingen aan gaan komen, dan zullen er nog veel meer ZZP’ers bijkomen.

 

 

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
48 minuten geleden, Sevn77 zei:

 

In principe zou het betekenen dat ik anderen zal laten werken voor opdrachtgevers en ~80-100 per uur in rekening zal brengen bij deze laatstgenoemde. Een beetje ZZP'er (vaak ook een selecte groep met meer ervaring) is niet gek en vraagt ook al snel 60-75+ per uur; een te kleine marge dus.

 

 

20%- 25% bovenop het uurtarief van de zzp-er zetten is een goede marge en normaal in detacheringsland. Valt zo te zien binnen de bandbreedte. 

Wat voor marge is voor jou acceptabel? 

 

Je wilt een vacature plaatsen. Waarom denk je dat de zzp-tarieven zo hoog zijn? Geen werknemer te vinden.

En je hebt je uitdaging met ziekte niet. Hooguit een opdrachtgever die wat minder blij is.  

 

Altijd opzoek naar het "That's it!"- moment.

Link naar reactie
  • 0
53 minuten geleden, Sevn77 zei:

een salaris van 3500 (ofwel voor mij qua kosten 20-40% meer)

Daar gaat het vergelijk al mis, want niet alleen zijn de werkelijke kosten vaak hoger, je moet ook de financiële risico's meetellen (verzuim, ontslagbescherming, enzovoorts). Het verschil tussen de kosten van een medewerker en die van een freelancer zijn op langere termijn kleiner dan je denkt. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 172 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.