• 0

[Column] Komkommertijd-column: ‘Idea killing’ versus ‘Killing your Darling’

Een regelmatig bezoeker van Higherlevel herkent ze vaak meteen en ziet ze ook vrijwel dagelijks voorbijkomen: de (vaak nieuwe) HL-deelnemer die een zakelijke buitenkans ziet wat misschien wel het (gouden) ei (van Columbus) is of kan worden. Het idee wordt dan, soms heel voorzichtig zonder eerst te veel prijs te willen geven, op dit forum via een (o.a. ‘Wat vind je van mijn…?’) topic voorgelegd aan de leden.

 

Interessant is dan om te lezen hoe uiteenlopend het idee dan door deelnemers wordt benaderd; van doorvragen om meer duidelijkheid te krijgen tot adviezen om iets nader uit te zoeken tot en met het (te) vroeg of laat rigoureus afserveren of juist tot het enthousiast aanmoedigen om het idee tot uitvoering te brengen.

 

Eenieder benadert de vraagstelling vanuit een eigen perspectief wat nu eenmaal door de resp. persoonlijke achtergronden en - vorming wordt gevoed. Een breed palet aan reacties is vaak aan de orde. Ik geniet dan vaak van de eerste stappen in het spel dat ik ben gaan zien als ‘Idea Killing’ versus ‘Killing your Darlings’.

 

Het idee van de vraagsteller kan soms fors worden afgeserveerd om allerhande redenen, die de vraagsteller ook niet echt verder helpen, de zogenaamde ‘Idea Killers’. Ook wordt een idee weleens ‘afgeserveerd’ met juist een heel goed doordachte, legitieme en plausibele reactie die de vraagsteller ertoe zou kunnen brengen het idee op punten te herzien en juist verder kunnen helpen met het beoordelen van de haalbaarheid. De bedenker laat zich dan soms niet zomaar ‘de kaas van het brood eten’ en reageert er dan teleurgesteld op of met een felle verdediging.

 

De felste, maar soms ook mooie discussies ontstaan dan als met uiterste standpunten op elkaar wordt gereageerd:

 

De ‘Idea Killer’-reactie is vaak te snel en onterecht gegeven, de vraagsteller heeft er niets aan en kan daardoor zelfs ontmoedigd raken, op het gevaar af dat een potentieel wereldidee het daglicht nooit zal zien. De onderbouwing van de ‘Idea Killer’-reactie begint vaak met ‘Ja, maar…’ of zou daarmee kunnen beginnen. Iemand heeft daar ooit over gezegd: “What comes before ‘but’, is bullshit.”

 

Anderzijds kan de vraagsteller zo ‘verliefd’ zijn op het idee, omdat een ‘roze bril’ degene zodanig verblindt voor toch legitieme argumenten, dat men tegenspel niet duldt. Als de aangevoerde argumentatie thuishoort bij de ‘Idea Killers’, biedt die verliefdheid wellicht een goed schild tegen die ‘moordzucht’, maar als over het ‘liefje’ (het idee, de ‘darling’) toch argumentatie wordt aangevoerd die de liefde bedreigen, wordt het kiezen tussen gevoel en verstand, tussen emotie en ratio. Dat zie je dan ook in de discussie terug, als de redelijkheid van de argumentatie botst met de emotionele verbondenheid met het idee.

 

De lezers van een idee doen er dus goed aan de ‘idea killers’ voor zich te houden, de bedenkers kunnen er beter maar toe bereid zijn de ‘roze bril’ af te zetten en eventueel zelfs bereid te zijn (delen van) het idee af te voeren naar het hiernamaals, ‘kill your darlings’…

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Goede column, Hans. Het zijn vaak de meest dynamische topics, naar mijn mening een welkome afwisseling van de meer 'transactionele' vraag-en-antwoord topics. Ze zijn inhoudelijk leuk om te volgen en ook het proces met reacties uit verschillende perspectieven vind ik interessant.

 

5 uur geleden, Hans van den Bergh zei:

De lezers van een idee doen er dus goed aan de ‘idea killers’ voor zich te houden, de bedenkers kunnen er beter maar toe bereid zijn de ‘roze bril’ af te zetten en eventueel zelfs bereid te zijn (delen van) het idee af te voeren naar het hiernamaals, ‘kill your darlings’…

Je zou het bijna bovenaan ieder WVJVM-topic zetten :winking-face:

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, Hans van den Bergh zei:

... kiezen tussen gevoel en verstand, tussen emotie en ratio ...

Iedereen heeft wel eens dat momentum ... waarop het anders had gekund.

 

Cosara_Quotes_221.thumb.jpg.ab3d8ce4abedeea7179d6ab1912e0f1a.jpg

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Nouja, de idea-killer: dat is een beetje een lastige. Je kunt ergens denken 'dat gaat nooit werken', en daarin waarschijnlijk gelijk hebben, maar ondertussen zijn er ook bedrijven die succesvol zijn waarvan je zou denken 'dat concept zou nooit werken'.  Ik denk echter wel dat succes hier de uitzondering is. 

Link naar reactie
  • 0
17 minuten geleden, R.I.P. - Benm zei:

… ondertussen zijn er ook bedrijven die succesvol zijn waarvan je zou denken 'dat concept zou nooit werken' …

… maar zullen die bedrijven op een forum als HL vragen gaan stellen als ‘ik heb een super goed idee, wat vinden jullie daarvan?’

 

Het begrip ‘ondernemer’ kent hier meer dan 50 shades of pink.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Jurgen de Zwart zei:

Goeie column!

Wanneer is een column een goeie ?

 

Is het een goeie als er geen of weinig reacties op komen ... of is het een goeie als er veel reacties op komen ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
26 minuten geleden, Cosara zei:

Is het een goeie als er geen of weinig reacties op komen ... of is het een goeie als er veel reacties op komen ?


Wanneer is een appel lekker?
 

Als jij hem lekker vind of als er veel of weinig reacties op komen? 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Wanneer is een appel lekker?
Als jij hem lekker vind of als er veel of weinig reacties op komen? 

Graag de mening Jurgen de Zwart ... geen wedervraag van een toevallige passant.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Om Henk Spaan maar te citeren: "Vraag het me dan niet!" Als een drie-jarige een tekening maakt is die altijd goed, maar op enig moment moet er een omslag komen naar eerlijke en realistische feedback. 

Ik ken een ondernemer die zonder enig marktonderzoek, zonder enig inzicht in kosten en kostprijs, zonder businessplan 10 jaar geleden een bedrijf gestart is. Hij is er behoorlijk rijk van geworden. 

Maar degene die vraagt of de volgende dropshopshop of de volgende maaltijdbezorgsite een goed idee is, heeft recht op iets meer feedback dan: "gewoon doen." 

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Link naar reactie
  • 1
1 uur terug, Cosara zei:

Graag de mening Jurgen de Zwart ... geen wedervraag van een toevallige passant


Het is warm ja… 
 

Richt je je tot een specifieke persoon, gebruik dan een tag Cosara, dat voorkomt misverstanden met “toevallige passanten”.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0
37 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

Richt je je tot een specifieke persoon, gebruik dan een tag Cosara, dat voorkomt misverstanden met “toevallige passanten”.

Goed idee ... maar hoe doe ik dat ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
13 minuten geleden, Norbert Bakker zei:
42 minuten geleden, Cosara zei:

Goed idee ... maar hoe doe ik dat ?

typ @forumnaam

Norbert Bakker dank je wel :smiling-face-with-hearts:

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Cosara zei:

Wanneer is een column een goeie ?

 

Is het een goeie als er geen of weinig reacties op komen ... of is het een goeie als er veel reacties op komen ?

 

Dan toch ook een wedervraag van mij 😘: "Waarom zou het aantal reacties een maatstaf voor 'goed' kunnen/moeten zijn? Ik vind dat een nogal beperkte multiple choice vraag."

 

Bijvoorbeeld: Als ik zaterdag Youp weer lees, voel ik nooit de behoefte tot daarop reageren, ik geniet gewoon, met mijn ochtendkoffie erbij, van het verhaaltje. Maakt mijn zaterdagochtend een beetje completer... en soms... doe ik nog een koffie met Rawie erachteraan!

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
54 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

Dan toch ook een wedervraag van mij 😘: "Waarom zou het aantal reacties een maatstaf voor 'goed' kunnen/moeten zijn? Ik vind dat een nogal beperkte multiple choice vraag."

De vraag is nog steeds gericht aan Jurgen de Zwart en wel omdat z'n eerste bericht op HL zich beperkt tot twee woorden. Ik ben gewoon nieuwsgierig waarom hij het zo'n goeie column vindt.

 

De twee ?? is een voorzet tot een meer uitgebreide reactie ... leg uit waarom?

Daar kunnen wij allemaal iets van leren ... min twee dan.

 

16 minuten geleden, insparcom zei:

Als een duimpje omhoog voldoende reactie is? 

Onvoldoende.

 

Als met al ontaard dit al aardig in een daarvoor typerende komkommertijd-discussie ... het is warm, we zijn snel geïrriteerd en hebben even niks beters te doen.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 2

pfff moeilijk,

 

Het is op zich leuk dat er ¨fel¨ word gereageerd en dat juist die reactie leidend is voor meer discussie(s).. Maar is dat wenselijk? Ik merk persoonlijk wel dat ik minder bezig ben het HL juist vanwege de ¨vijandigheid¨ -of zoals omschreven, felheid-.

 

Toen ik hier begon te ¨helpen¨ in 2015 (geloof ik) kreeg ik al vrij snel een reprimande dat ik minder tijd moest investeren, terwijl juist dat - advies geven- mijn ¨dream job¨ is, betaald of onbetaald.

 

Al met al, de laatste tijd zie ik te vaak simpele antwoorden die niet helpen. Een simpele verwijzing naar de KvK of belastingdienst.. Ik snap dat mensen ¨vooronderzoek" moeten doen, maar waar is de grens?

 

Ik kijk nog dagelijks op HL, maar reageren? nah, liever niet. De vraag wie is de ¨dream killer¨? HL en haar vaste leden jammer genoeg..

 

Sorry voor ¨the rant¨ maar dat was even nodig.

Link naar reactie
  • 0

De twee woordjes van Jurgen de Zwartkicken dit topic omhoog vanuit de komkommertijd van vorig jaar en nu waaiert de discussie alle kanten uit i.p.v. on-topic.

 

Achtergrondonderzoek wijst er overigens op dat het onwaarschijnlijk is dat Jurgen de Zwart ooit nog gaat antwoorden of reageren.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
26 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

De twee woordjes van Jurgen de Zwartkicken dit topic omhoog vanuit de komkommertijd van vorig jaar en nu waaiert de discussie alle kanten uit i.p.v. on-topic.

Mij maakt dat wel nieuwsgierig … temeer omdat Jurgen de Zwart qua tijd een beetje op achter loopt met zijn reactie.


De nieuwe komkommertijd is een beetje vroeg is dit jaar … zal wel door warmte en de droogte komen.

 

Misschien tijd voor een nieuwe komkommertijd-column ?

 

36 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

 

Achtergrondonderzoek wijst er overigens op dat het onwaarschijnlijk is dat Jurgen de Zwart ooit nog gaat antwoorden of reageren.

Net aangemeld, en …

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
52 minuten geleden, jajajeroen zei:

Sorry voor ¨the rant¨ maar dat was even nodig.

Waarom sorry zeggen voor iets dat je nodig vindt om te vertellen ?

 

56 minuten geleden, jajajeroen zei:

Al met al, de laatste tijd zie ik te vaak simpele antwoorden die niet helpen. Een simpele verwijzing naar de KvK of belastingdienst.. Ik snap dat mensen ¨vooronderzoek" moeten doen, maar waar is de grens?

Waar ligt het begin ?


Teveel enthousiastelingen starten een onderneming waarna de vraag komt … hoe gaat het nu verder ?

 

1 uur terug, jajajeroen zei:

Toen ik hier begon te ¨helpen¨ in 2015 (geloof ik) kreeg ik al vrij snel een reprimande dat ik minder tijd moest investeren, terwijl juist dat - advies geven- mijn ¨dream job¨ is, betaald of onbetaald.

Jammer, want een beetje variatie in de benadering en de aandacht kan geen kwaad.

Je moet ook een beetje haar op je tanden laten groeien, want we zijn hier allemaal ondernemers, en die weten het meestal zelf allemaal beter of denken het beter te weten.
Waarom het hoofd laten hangen, als je ook je schouders kunt ophalen?
 

Zelf ga ik ook wel eens in de fout, lees iets verkeerd of met teveel emotie, en heb ook wel eens last van de warmte … en dat heeft zijn weerslag op een antwoord.

 

1 uur terug, jajajeroen zei:

Het is op zich leuk dat er ¨fel¨ word gereageerd en dat juist die reactie leidend is voor meer discussie(s)..

Het is, denk ik, een niet te verwaarlozen anti-stress middel.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, jajajeroen zei:

de laatste tijd zie ik te vaak simpele antwoorden die niet helpen. Een simpele verwijzing naar de KvK of belastingdienst.. Ik snap dat mensen ¨vooronderzoek" moeten doen, maar waar is de grens?

 

Wat is er mis met 'simpel' of een verwijzing naar een instantie, een officiële tekst, als iemand daarmee mogelijk geholpen is?

 

De banners van die instanties staan immers niet voor niets op HL vermeld? Is onnodig moeilijk doen en copy & paste dan beter? Dat zie ik niet als iemand helpen zichzelf verder te helpen.

 

De grens is mijns inziens ook best helder te stellen: als iemand zich in de materie verdiept heeft en vervolgens aangeeft iets specifieks uit die informatie niet te begrijpen, dan kan er hier concreter op worden doorgevraagd. 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1
2 uur geleden, Hans van den Bergh zei:

Wat is er mis met 'simpel' of een verwijzing naar een instantie, een officiële tekst, als iemand daarmee mogelijk geholpen is?

 

De banners van die instanties staan immers niet voor niets op HL vermeld? Is onnodig moeilijk doen en copy & paste dan beter? Dat zie ik niet als iemand helpen zichzelf verder te helpen.

Een 'simpele' verwijzing lijkt me ook niet altijd verkeerd, maar soms denk ik dat iemand nog net wat beter te helpen is door iets meer te doen. In een paar zinnen de essentie toelichten en dan voor meer informatie doorverwijzen naar een externe website kan een (aankomend) ondernemer net even extra inzicht geven in het moeras van informatie. 

 

Het lijkt mij ook in het belang van Higherlevel dat de deur open blijft staan voor nieuwe leden en een warm welkom kan daar goed bij helpen. Als je eerste ervaring goed is, kom je hopelijk wat sneller terug en kun je ook andere leden inspireren en helpen. Soms zie ik topics voorbij komen waarbij ik het vind lijken alsof iemand aanklopt voor hulp, dan een encyclopedie in z'n handen gedrukt krijgt, er "GA MAAR LEZEN!" wordt geschreeuwd en dan de deur in z'n gezicht wordt dichtgegooid. Ik zou me dan wel twee keer bedenken voordat ik nogmaals een vraag zou durven stellen.

 

3 uur geleden, Hans van den Bergh zei:

De grens is mijns inziens ook best helder te stellen: als iemand zich in de materie verdiept heeft en vervolgens aangeeft iets specifieks uit die informatie niet te begrijpen, dan kan er hier concreter op worden doorgevraagd. 

Sommige mensen laten in hun topic duidelijk zien vooronderzoek te hebben gedaan en weten dat ook goed onder woorden te brengen. Dan volgt er een concrete vraag. Anderen zien misschien door de bomen het bos even niet en komen niet tot een mooi en duidelijk verhaal, maar lopen misschien evengoed rond met een bedrijfsidee met potentie. Zijn zij dan ongeschikte ondernemers omdat hun vraag op Higherlevel niet zo uitgebreid is beschreven? Ik denk het niet. Met een paar gerichte wedervragen, die gelukkig vaak ook worden gesteld, is iemand dan enorm geholpen door e.e.a. wat te kaderen. Wie weet wat voor moois eruit komt en wellicht is een tweede topic al een stuk concreter.

 

Misschien goed om aan de forumregels onder het kopje Geven en nemen toe te voegen dat niemand je verplicht om te reageren op een topic. Als de vraagstelling je niet aanstaat kun je er ook voor kiezen om door te gaan naar het volgende topic. Er komt vast een ander HL lid die wel bereid is om wedervragen te stellen en de vraagsteller verder te helpen.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 167 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.