• 0

Mag ik producten in Nederland zelf een naam geven? (CE, Merknaamregistratie)

Beste allen,

 

Ik ben van plan om gehandicaptenvoertuigen (inklapbare scootmobielen) vanuit China te importeren. Het product zelf is door een Canadees ontworpen. Hoe dit zit met patenten heb ik al uitgezocht: Ik kan dit product gewoon verkopen in NL, en hier patenten voor krijgen. 

Nu heb ik een vraag. Dit product heeft een CE certificering van de leverancier, en op dit certificaat staat het model. Bijvoorbeeld: Scootmobiel Pro 1.

 

Mag ik dit model in Nederland een andere naam geven zonder dat dit aangepast hoeft te worden op het CE certificaat van de leverancier?

 

Ik weet dat er al eens een topic was over dit onderwerp, en dat je inderdaad gewoon producten in NL een andere naam mag geven.

Ik heb mijn merknaam geregistreerd, en zou het product graag als volgt willen noemen: (merknaam + model). Is dit gewoon mogelijk?

 

Graag serieuze reacties, gezien ik op zoek ben naar een helder antwoord om verder te kunnen. Ik heb zelf al contact met gemeenten, het RDW, VWS en CIBG gehad. Helaas laten antwoorden lang op zich wachten, en denk ik dat er een standaard antwoord op is.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 1
(aangepast)
37 minuten geleden, L_el123 zei:

Graag serieuze reacties, gezien ik op zoek ben naar een helder antwoord om verder te kunnen. Ik heb zelf al contact met gemeenten, het RDW, VWS en CIBG gehad. Helaas laten antwoorden lang op zich wachten, en denk ik dat er een standaard antwoord op is.

 

Nee, daar is geen standaard antwoord op.

 

Een octrooi of patent krijg je op een uitvinding, niet op uit China geïmporteerde producten die wellicht op hun beurt namaak zijn van andermans uitvinding. Een expert is @kuifje dus die heeft daar veel meer verstand van.

 

Een echte CE markering betreft het product, maar bij mijn weten niet de naam. Je ziet wel vaker hetzelfde product onder verschillende merknamen in verschillende markten. Fietsen, boormachines, tractors, koffiezetapparaten. Dat zou dus geen beletsel moeten zijn om het onder jouw naam of een fantasiemerk op de markt te brengen. Of een merk dat je in licentie mag gebruiken.

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, TwaBla zei:

 

Nee, daar is geen standaard antwoord op.

 

Een octrooi of patent krijg je op een uitvinding, niet op uit China geïmporteerde producten die wellicht op hun beurt namaak zijn van andermans uitvinding. Een expert is @kuifje dus die heeft daar veel meer verstand van.

 

Een echte CE markering betreft het product, maar bij mijn weten niet de naam. Je ziet wel vaker hetzelfde product onder verschillende merknamen in verschillende markten. Fietsen, boormachines, tractors, koffiezetapparaten. Dat zou dus geen beletsel moeten zijn om het onder jouw naam of een fantasiemerk op de markt te brengen. Of een merk dat je in licentie mag gebruiken.

 

Super bedankt voor je antwoord!

Het is geen namaak, een Canadese klant wiens order nog steeds in productie is heeft een blauwdruk aangeleverd, en de leverancier heeft het kunnen realiseren.

Ik krijg hier over een tijdje ook samples van binnen.

 

Het is dus geen Aliexpress verhaal dat ik een mooi keukengerei een andere naam wil geven, maar echt een uniek product dat voor alsnog nergens wordt verkocht, en binnenkort als eerste in Canada als enige land op de markt komt.

 

Maar so far heb je mijn vraag over de CE certificering beantwoord ^^ nogmaals super bedankt.

 

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
27 minuten geleden, L_el123 zei:

Het is geen namaak, een Canadese klant wiens order nog steeds in productie is heeft een blauwdruk aangeleverd, en de leverancier heeft het kunnen realiseren.

Die Canadese opdrachtgever heeft schijnbaar de rechten en de productie uitbesteed aan een Chinese producent, dat wordt ook wel een OEM genoemd. Zo werken Apple en Tomtom ook.

Normaliter heb je dan permissie nodig van de rechthebbende (in Canada) en is een deal met de Chinese fabrikant niet voldoende om in Europa te mogen verkopen. Maar, zoals gezegd, daar weet Kuifje meer van.

 

 

27 minuten geleden, L_el123 zei:

Maar so far heb je mijn vraag over de CE certificering beantwoord ^^ nogmaals super bedankt.

 

 

Er komen vast wel meer reacties!

 

Meer info over labels en keurmerken vind je hier. :nerd-face: Welkom op HL!

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1
9 minuten geleden, TwaBla zei:

Normaliter heb je dan permissie nodig van de rechthebbende (in Canada) en is een deal met de Chinese fabrikant niet voldoende om in Europa te mogen verkopen. Maar, zoals gezegd, daar weet Kuifje meer van.

 

Het wemelt in Canada overigens van vouwmobieltjes, dus kijk goed uit of je niet het doelwit bent van een verkoopfabeltje. :face-with-monocle:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
38 minuten geleden, TwaBla zei:

 

Het wemelt in Canada overigens van vouwmobieltjes, dus kijk goed uit of je niet het doelwit bent van een verkoopfabeltje. :face-with-monocle:

Bedankt voor je bezorgdheid!

Ja, mijn markt is NL. Alhoewel je ze hier ook hebt, denk ik dat ik toch een mooi product op de markt kan brengen. Het is met name de modernisering en verkoopprijs waardoor ik een kans maak. Bovendien is het echt een nieuw product.

Ben trouwens ook langs verschillende zaken / dealers gegaan en hen gezegd dat ik voor mijn moeder kom kijken om zoveel mogelijk info los te krijgen haha. Ik was positief verrast hoeveel er geïnnoveerd kan worden in deze markt.

 

9/10 vouwbare scootmobielen zijn idd ook te vinden op alibaba voor 1/3e van de prijs..

 

Ben benieuwd of anderen nog iets aan het topic kunnen toevoegen, lijkt me leuk om nog iets van de expertise van kuifje mee te snoepen :face-with-hand-over-mouth:

aangepast door L_el123
Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Gehandicaptenvoertuig (bron: Rijksoverheid.nl)

 

Zoals ik het begrijp zijn er voertuigeisen/gebruiksregels en zou je een verzekeraar moeten vinden die het ding voor gebruikers wil en kan verzekeren.

 

Factsheet Scootmobielen, gehandicaptenvoertuigen en brommobielen (bron: SWOV.nl)

 

Quote

Hoe dit zit met patenten heb ik al uitgezocht: Ik kan dit product gewoon verkopen in NL, en hier patenten voor krijgen.

Je bent als Europees importeur of merkeigenaar productaansprakelijk, realiseer je je dat?

 

Met vriendelijke groet,

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 3

Octrooi/patent zal niet kunnen: Dat kan alleen voor een product dat nieuw en inventief is, en dat dus nog nooit, nergens, niet in Nederland, niet in Canada, en niet in China, openbaar gemaakt is.

 

Hoeveel medewerking van de ontwerper/rechtenhebbende/producent je ook hebt, dat zal dus niet lukken.

 

Voor het overige: je vraag 'mag wat ik wil?' kan ik niet beantwoorden. Ik weet gewoon te weinig van merkenrecht af om dat te kunnen zeggen. Als je iemand er naar wilt laten kijken moet je een merkengemachtigde of een advocaat/andere jurist die in merken gespecialiseerd is naar je specifieke geval laten kijken.

 

Over het algemeen is de vraag 'mag dit?' sowieso niet zo gemakkelijk te beantwoorden.  In principe mag in een vrije democratische rechtsstaat alles, tenzij er een specifieke reden is dat het niet mag. Wat een specialist ter zake doet is  het afchecken van de 5, of 10, of 20 of 100 (afhankelijk van hoeveel je wilt betalen) meest voorkomende redenen dat iets niet zou mogen.

 

Normaal gesproken zal die specialist dan ook niet zeggen: ' het mag', maar hoogstens: ' ik zie geen redenen dat het niet zou mogen'.

 

Op dit forum kan er dus ook niemand zeggen: ' het mag' , zeker niet met de beperkte achtergrondkennis die je geeft en zonder uren (of tientallen uren) durende studie.

 

Ook de door jouw genoemde instanties (gemeenten, het RDW, VWS en CIBG) kunnen en zullen niet zeggen ' het mag'. Ze kunnen hoogstens negatieve redenen aangeven, dus redenen waarom het niet zou mogen, en die zijn dan door jou zelf, als ondernemer, te beoordelen of ze van toepassing zijn.

 

Dit klinkt allemaal theoretisch en wat flauw, maar het is wel van toepassing. Namelijk, waarom stel je de vraag of het mag? Waarom twijfel je daaraan? Waarom zoek je naar bevestiging dat wat je wil doen toegestaan is?

 

Met andere woorden: heb je concrete redenen om te geloven dat het niet mag? (dan kun je het beste die concrete redenen door een specialist laten onderzoeken). Of wil je gewoon de opinie van anderen over de risico's? (daar is op zich niets mis mee, maar de antwoorden zullen dan ook slechts opinies zijn).

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
38 minuten geleden, kuifje zei:

Octrooi/patent zal niet kunnen: Dat kan alleen voor een product dat nieuw en inventief is, en dat dus nog nooit, nergens, niet in Nederland, niet in Canada, en niet in China, openbaar gemaakt is.

 

Hoeveel medewerking van de ontwerper/rechtenhebbende/producent je ook hebt, dat zal dus niet lukken.

 

Voor het overige: je vraag 'mag wat ik wil?' kan ik niet beantwoorden. Ik weet gewoon te weinig van merkenrecht af om dat te kunnen zeggen. Als je iemand er naar wilt laten kijken moet je een merkengemachtigde of een advocaat/andere jurist die in merken gespecialiseerd is naar je specifieke geval laten kijken.

 

Over het algemeen is de vraag 'mag dit?' sowieso niet zo gemakkelijk te beantwoorden.  In principe mag in een vrije democratische rechtsstaat alles, tenzij er een specifieke reden is dat het niet mag. Wat een specialist ter zake doet is  het afchecken van de 5, of 10, of 20 of 100 (afhankelijk van hoeveel je wilt betalen) meest voorkomende redenen dat iets niet zou mogen.

 

Normaal gesproken zal die specialist dan ook niet zeggen: ' het mag', maar hoogstens: ' ik zie geen redenen dat het niet zou mogen'.

 

Op dit forum kan er dus ook niemand zeggen: ' het mag' , zeker niet met de beperkte achtergrondkennis die je geeft en zonder uren (of tientallen uren) durende studie.

 

Ook de door jouw genoemde instanties (gemeenten, het RDW, VWS en CIBG) kunnen en zullen niet zeggen ' het mag'. Ze kunnen hoogstens negatieve redenen aangeven, dus redenen waarom het niet zou mogen, en die zijn dan door jou zelf, als ondernemer, te beoordelen of ze van toepassing zijn.

 

Dit klinkt allemaal theoretisch en wat flauw, maar het is wel van toepassing. Namelijk, waarom stel je de vraag of het mag? Waarom twijfel je daaraan? Waarom zoek je naar bevestiging dat wat je wil doen toegestaan is?

 

Met andere woorden: heb je concrete redenen om te geloven dat het niet mag? (dan kun je het beste die concrete redenen door een specialist laten onderzoeken). Of wil je gewoon de opinie van anderen over de risico's? (daar is op zich niets mis mee, maar de antwoorden zullen dan ook slechts opinies zijn).

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

De reden dat ik dit vraag is omdat ik nergens vind dat het niet kan, en dat vind ik verdacht :biggrin:

Dit voertuig hoeft niet eens door de RDW te worden gekeurd, dus ik vraag me dan af welke instantie dan toezicht houdt op de gang van zaken.

Ik heb echt tientallen, al dan niet honderd pagina's gelezen over vereisten en regelgeving, en ik zie nergens waarom het niet zou kunnen. Het liefst wil ik alles dichtgetimmerd hebben, zodat bij een mogelijke controle ik niet heb verzuimd.

 

En met betrekking tot de patenten, ik ga dit product aanpassen waardoor het uniek is. Hierna volgt het alleenrecht (contractueel met leverancier) + patenten.

(Leverancier geeft het model een naam en zorgt voor CE, ik gooi mijn merk erop, etc)

 

Natuurlijk heb ik te weinig informatie verstrekt om echt te kunnen zeggen "ja jouw product mag", maar ik heb door jullie input wel wat extra bronnen en input gekregen.

 

Thanks!

 

aangepast door L_el123
Link naar reactie
  • 1
53 minuten geleden, Gast zei:

Zoals ik het begrijp zijn er voertuigeisen/gebruiksregels en zou je een verzekeraar moeten vinden die het ding voor gebruikers wil en kan verzekeren


Stap 1 is typegoedkeuring RDW. Zonder dat mag je niet de openbare weg op, en is er ook geen enkele verzekeraar te vinden voor het wettelijk verplichte WA risico (laat staan de oroductaansprakeljjkheid)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
34 minuten geleden, Norbert Bakker zei:


Stap 1 is typegoedkeuring RDW. Zonder dat mag je niet de openbare weg op, en is er ook geen enkele verzekeraar te vinden voor het wettelijk verplichte WA risico (laat staan de oroductaansprakeljjkheid)

Typegoedkeuring is volgens het RDW niet nodig voor:

lichte gemotoriseerde motorvoertuigen, bijvoorbeeld bijzondere bromfietsen, elektrische fietsen, bakfietsen en gehandicaptenvoertuigen

 

Aldus de volgende bron: Typegoedkeuringen, onderaan de pagina

 

Kan ik dan aannemen dat ik het proces van het aanvragen van typegoedkeuringen niet hoef te doorlopen? Ik ben geen expert. :unsure:

 

Volgens mij ga ik nu wel een beetje off topic.

Maar vind het interessant!

aangepast door L_el123
Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, L_el123 zei:

Leverancier geeft het model een naam en zorgt voor CE, ik gooi mijn merk erop, etc

Zoals Wigbolt al aanhaalde ben je als importeur productaansprakelijk. Uitgaan van een CE markering van je Chinese fabrikant/leverancier is dan voor jouw risico. Een risico dat ik niet zomaar zou durven nemen. Degelijke documentatie op (laten) stellen binnen de EER is aan te raden, ook als je productaansprakelijkheid wil proberen te verzekeren.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, L_el123 zei:

En met betrekking tot de patenten, ik ga dit product aanpassen waardoor het uniek is. Hierna volgt het alleenrecht (contractueel met leverancier) + patenten.

 

Contractueel met de Canadese 'uitvinder' of met de Chinese fabrikant? 

 

Patenten in Nederland of in China?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, L_el123 zei:

Kan ik dan aannemen dat ik het proces van het aanvragen van typegoedkeuringen niet hoef te doorlopen? 

 

Kennelijk. Maar is er dan ook geen Europese typekeuring? Voor zover mij bekend moet ergens in de EU voor voertuigen op de openbare weg beoordeeld worden of ze wel voldoen aan vereisten zoals spiegels, verlichting, max snelheid, breedte etc..... maar het zou ook kunnen dat dat is of wordt meegenomen in de CE beoordeling... ?

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, L_el123 zei:

En met betrekking tot de patenten, ik ga dit product aanpassen waardoor het uniek is. Hierna volgt het alleenrecht (contractueel met leverancier) + patenten.

(Leverancier geeft het model een naam en zorgt voor CE, ik gooi mijn merk erop, etc)

 

Eh...nee.

 

Als jij dusdanige aanpassingen doet dat er sprake is van een vorm van "nieuwheid" waardoor het product patenteerbaar wordt, dan is de CE markering van het oorspronkelijke product niet meer aan de orde: er is dan sprake van een nieuw product waarvoor een nieuwe CE markering beoordeeld moet worden 

 

Maar eerlijk gezegd: ik betwijfel of er iets te patenteren valt, wellicht verwar je hier patent met merkrecht? 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
52 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

 

Eh...nee.

 

Als jij dusdanige aanpassingen doet dat er sprake is van een vorm van "nieuwheid" waardoor het product patenteerbaar wordt, dan is de CE markering van het oorspronkelijke product niet meer aan de orde: er is dan sprake van een nieuw product waarvoor een nieuwe CE markering beoordeeld moet worden 

 

Maar eerlijk gezegd: ik betwijfel of er iets te patenteren valt, wellicht verwar je hier patent met merkrecht? 

 

Er is sprake van nieuwheid door mijn aanpassingen waarvoor het opnieuw gekeurd wordt. Zal me dan nogmaals op patenten storten. Het is namelijk zo dat de Canadese ontwerper ook een bestaand model van de leverancier heeft omgebouwd op een aantal zaken na. Dus wat dat betreft zullen de patenten in handen zijn van de leverancier.

 

Is een ingewikkeld proces, want ik krijg eerst toestemming om dit product hier te verhandelen "as is" van zowel de leverancier als de ontwerper.

Daarna voer ik mijn eigen aanpassingen door.

 

Maar ik ben geholpen, dit was mijn eerste post op een forum ooit. Super leuk!

 

Link naar reactie
  • 0
29 minuten geleden, L_el123 zei:

Het is namelijk zo dat de Canadese ontwerper ook een bestaand model van de leverancier heeft omgebouwd op een aantal zaken na. Dus wat dat betreft zullen de patenten in handen zijn van de leverancier.

In je beginpost was het product door de Canadees ontworpen, maar inmiddels heeft hij ook een bestaand (gepatenteerd?) model omgebouwd. Je aanname dat de patenten dan maar in handen van de leverancier zullen zijn baart me enige zorgen. Dat zou ik echt met zekerheid duidelijk willen hebben, voordat ik ook maar enige aanpassing aan het product ga doen, laat staan ze daadwerkelijk importeer.

 

35 minuten geleden, L_el123 zei:

Is een ingewikkeld proces, want ik krijg eerst toestemming om dit product hier te verhandelen "as is" van zowel de leverancier als de ontwerper.

Daarna voer ik mijn eigen aanpassingen door.

Heb je ook toestemming van ze voor die eigen aanpassingen?

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, L_el123 zei:

Het is namelijk zo dat de Canadese ontwerper ook een bestaand model van de leverancier heeft omgebouwd op een aantal zaken na. Dus wat dat betreft zullen de patenten in handen zijn van de leverancier.

 

Precies waar ik voor waarschuwde. Dat is waarschijnlijk een verkoopsprookje. :partying-face:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
8 minuten geleden, TwaBla zei:

 

Precies waar ik voor waarschuwde. Dat is waarschijnlijk een verkoopsprookje. :partying-face:

 

Ik wil hier even op inhaken.

 

Leverancier heeft het product gemaakt, canadees ontworpen. Ik krijg proefmodellen binnen van dat model, en ga de leverancier aanpassingen laten doen aan het model, want er zijn een hoop dingen die ik in de toekomst anders zou willen.  Het is dus zo dat de leverancier uiteindelijk een heel nieuw model voor mij gaat ontwikkelen. De canadees heeft enkel te maken met de proefmodellen die ik binnen krijg.

Het ontwerp dat ik aanlever met de aanpassingen is dan in zijn geheel een heel nieuw product, maar ik had dat niet vermeld bij de vraag omdat dit niet van toepassing was op mijn vraag.

 

Ik zou graag willen weten wat dan het verkoopsprookje is, aangezien ik met beide partijen in contact sta en alle papieren zijn overlegd. Wellicht mis ik iets dat ik nog nadrukkelijk na moet vragen en na moet gaan :blush:

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Je wordt binnengehengeld met een vaag verhaal. Dat weet je zelf ook, want je vertelt het hier ook niet naar waarheid.

 

Het is niet zo dat er een Canadese ontwikkelaar is die zijn scooter in China laat maken (zoals Apple en Tomtom werken), maar er is een Chinese producent die lokale distributors 'aanpassingen' laat bedenken, daar 'patenten' op uitdeelt om het idee van exclusiviteit te bevorderen en dan lokale 'merken' bevordert zodat er 'monopolies' ontstaan. Kan best zijn dat er zo een winstgevende business-case ontstaat, maar die leverancier doet hetzelfde met een ondernemer in Frankrijk en Denemarken.

Ben heel benieuwd wat voor patent je straks krijgt, op wiens naam dat staat en of het enige betekenis in Europa heeft.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, TwaBla zei:

 

Je wordt binnengehengeld met een vaag verhaal. Dat weet je zelf ook, want je vertelt het hier ook niet naar waarheid.

 

Het is niet zo dat er een Canadese ontwikkelaar is die zijn scooter in China laat maken (zoals Apple en Tomtom werken), maar er is een Chinese producent die lokale distributors 'aanpassingen' laat bedenken, daar 'patenten' op uitdeelt om het idee van exclusiviteit te bevorderen en dan lokale 'merken' bevordert zodat er 'monopolies' ontstaan. Kan best zijn dat er zo een winstgevende business-case ontstaat, maar die leverancier doet hetzelfde met een ondernemer in Frankrijk en Denemarken.

Ben heel benieuwd wat voor patent je straks krijgt, op wiens naam dat staat en of het enige betekenis in Europa heeft.

 

Wat vertel ik precies niet naar waarheid?.. Ik probeer zo open mogelijk te zijn. Het is niet in mijn belang om te liegen op een forum.

 

Zolang ik het alleenrecht heb in de benelux, en evt. EU voor het model dat ik zelf ga ontwikkelen, vind ik het prima.

 

De reden dat ik niet het hele plan heb uitgelegd, is omdat dat de rest van mijn contact met de leverancier er eigenlijk niet toe doet.

 

Ik had het idee dat ik op het gebied van registratie, keuring en merknamen wellicht wat over het hoofd zag, en dat ik een productnaam misschien niet mag aanpassen in de EU als hier al een CE merk voor bestaat, ondanks dat het van de leverancier wel mag.

 

Ik heb eerder een product ontwikkeld bij een leverancier (niet in de markt waar ik nu in zit), waar ik direct mijn eigen merknaam aan kon koppelen en alle registratie zelf voor heb geregeld.

Maar omdat een voertuig toch net een geval apart is, inderdaad met verzekeringen en registraties e.d. leek het me handig om dat nog even na te gaan.

 

Ik heb wel frame- en motornummers op elk voertuig, dus qua registratie in die zin moet dat goed lopen.

 

Nogmaals super bedankt allen voor de antwoorden, het meedenken en de bezorgdheid.

Mijn vragen zijn beantwoord :smile:

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.