• 0

Als ZZP'er voor het eerst oproepkrachten inzetten

Als ZZP'er wil ik gedurende enkele maanden studenten/net afgestudeerden inzetten.
Per persoon wordt de inzet gedurende 2 maanden 5 a 10 uur per week.
Ik heb bij een vorige werkgever meegemaakt dat studenten niet officiëel in dienst waren (ook geen payroll) en zich ook niet bij de KvK inschreven.
Deze studenten vulde aan het einde van de maand een declaratieformulier in en werden uitbetaald.
Aan het einde van het jaar gaven ze (als het goed is) deze inkomsten aan als inkomsten uit overig werk.
Is dit een legale manier om mensen in te zetten voor tijdelijke klussen met een beperkt aantal uur per week en zijn er zaken die ik over het hoofd zie?

Ik zit meer aan een payroll service te denken maar wilde eerst weten of het bovenstaande een mogelijkheid is.
Dan kan ik op die manier op korte termijn starten met het inzetten van oproepkrachten en als het bevalt later overstappen naar een payroll bedrijf.


 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
26 minuten geleden, SB Higherlevel zei:

heb bij een vorige werkgever meegemaakt dat studenten niet officiëel in dienst waren (ook geen payroll) en zich ook niet bij de KvK inschreven. Deze studenten vulde aan het einde van de maand een declaratieformulier in en werden uitbetaald.

De zogenaamde IB47 methode wordt helaas op die manier, ten onrechte, veel gebruikt. Twee maanden a 5 tot 10 uur per week is niet incidenteel, maar structureel parttime voor een beperkte duur.

 

Arbeid, gezag en loon maken een dienstbetrekking. Ik zie hier weinig reden om er iets anders van te maken. 

 

Wat voor werkzaamheden gaat het om?

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, SB Higherlevel zei:

Ik zit meer aan een payroll service te denken maar wilde eerst weten of het bovenstaande een mogelijkheid is.

 

Ik zou voor die payroll service gaan, meerdere platforms met veel  jongeren aangesloten. Dus makkelijk een vervanger als er eens een niet meer opdaagt.

 

De uitleg van Joost heb ik niet veel op aan te vullen, alleen de link naar de uitleg van de regeling

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/personeel_en_loon/uitbetaalde_bedragen_aan_derden/uitbetaalde_bedragen_aan_derden/

 

Dan kun je er ook even over lezen. Maar het sleutelwoord is inderdaad incidenteel. en een paar weken elke week is niet incidenteel.

voorbeelden van incidenteel die ik zelf wel eens voorbij heb zien komen

- een spreker op een evenement

- een buurman van een bedrijf die een eenmalig klusje die een hekwerk repareert.

- de vrouw van een werknemer die haar man komt helpen met het reinigen van een tapijt. (spoedklusje na lekkage)

in alle gevallen moet het gaan om mensen die geen ondernemer zijn.

 

maar zoals ik al begon, ik zou voor die payroll service gaan. naast fiscale zekerheid heb je dan ook niet het probleem dat je zelf mensen moet vinden incl evt vervangers. ze kunnen je ook in die zin werk uit handen nemen, maar belangrijkste is wel dat het fiscaal gewoon het veiligst is.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties, de IB47 methode kende ik niet maar dit maakt het erg duidelijk
Dat is dan geen optie inderdaad.
Ik stel wel een aantal specifieke voorwaarden aan de werknemers waardoor de kans minimaal is dat er binnen het payrollbedrijf een vervanger is.
Dit vang ik op door buffer over te houden en niet meteen de volledige capaciteit te benutten.


 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 283 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.