• 0

Autoverhuur waarbij klant de waardeverandering afrekent

Ik (bedrijf) verhuur auto's aan particulieren. De particulier bepaalt welke auto gekocht wordt. De klant is het kind van de rekening; als de auto minder waard wordt moet hij dat betalen, als de auto méér waard wordt, is dat voor hem. De klant betaalt voor mijn dienstverlening.

 

Voorbeeld 1: in opdracht van de klant koop ik een exclusieve Ferrari voor € 1.000.000 + 21% BTW. De auto komt in mijn boeken voor € 1.000.000 en de betaalde BTW vorder ik terug.

Na een jaar eindigt de huur en moet de klant (naast de vergoeding voor mijn dienstverlening) het waardeverschil met mij afrekenen. In dit geval is de waarde gedaald naar € 800.000. Ik verkoop de auto aan een derde voor € 800.000 + BTW en ik breng de klant de waardedaling à € 200.000 in rekening.

 

Moet ik BTW op die € 200.000 in rekening brengen? Ik ben van mening van wel.

 

Voorbeeld 2: in opdracht van de klant koop ik een exclusieve Ferrari voor € 1.000.000 + 21% BTW. De auto komt in mijn boeken voor € 1.000.000 en de betaalde BTW vorder ik terug.

Na een jaar eindigt de huur en moet de klant (naast de vergoeding voor mijn dienstverlening) het waardeverschil met mij afrekenen. In dit geval is de waarde gestegen naar € 1.100.000. Ik verkoop de auto aan een derde voor € 1.100.000 + BTW = € 1.331.000.

 

Hoe moet ik in deze situatie met de klant afrekenen? Gewoon middels een factuur zoals in voorbeeld 1 maar dan met een negatief bedrag en een negatief BTW bedrag? De klant houdt dan € 121.000 over.

 

Zou ik niet in de deal betrokken zijn dan had de klant de auto incl BTW moeten betalen. Dan zou dus € 1.210.000 zijn geweest. Vervolgens zou hij de BTW niet teruggevorderd hebben. Als hij dan de auto verkocht zou hebben voor € 1.331.000 dan zou hij er ook € 121.000 aan overgehouden hebben.

 

Graag hoor ik van jullie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
4 uur geleden, Norbert Bakker zei:
23 uur geleden, Ondernemer1979 zei:

Er zit juist een veel kleiner risico in voor de verhuurder. In tegenstelling tot financial-lease ben ik eigenaar.

In beide gevallen ben je als verhuurder of lessor juridisch eigenaar.

Financial lease is in feite niets meer een geldlening met pandrecht, waarbij het volledige eigendom aan de koper wordt overgedragen. De lessor zal doorgaans geen auto leveren, maar slechts een geldlening waarmee een auto kan worden gekocht. Bij financial lease wordt geen onderscheid gemaakt tussen het economisch en juridisch eigendom, tenzij er sprake is van een huurkoop.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Cosara zei:

Financial lease is in feite niets meer een geldlening met pandrecht.

 

Dat is "financial lease met pandrecht"; een variant op financial lease. Alleen in deze variant wordt lessee economisch én juridisch eigenaar 

 

Bij de hoofdvariant (voor zover mij bekend nog steeds de meest gebruikelijke) houdt de lessor het juridisch eigendom totdat alle leasetermijnen zijn betaald. Het eigendom gaat daarna niet per sé over naar de lessee (dus het is lang niet altijd huurkoop)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 272 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.