• 0

Gebruikelijkloonregeling DGA buitenland

Goedemiddag, 

 

Hopelijk heeft iemand ervaring met het onderstaande: 


Ik ben een Belgisch ondernemer wonende in het buitenland (dus niet in België en niet in Nederland). Samen met een partner bezit ik een aantal bedrijven vnl. in België. 

 

Wij kijken momenteel om een bedrijf over te nemen in Nederland als uitbreiding op onze bestaande activiteiten in Europa. Dat zouden we waarschijnlijk willen doen via een nieuwe Belgische holdingvennootschap (maar staat eigenlijk grotendeels open -- via België hebben we bestaande relaties en kunnen we de transactie makkelijk financieren). 

 

Omdat ik niet geheel bekend ben met de Nederlandse wetgeving wou ik even polsen of mensen ervaring hebben met de gebruikelijkloonregeling DGA, en vnl. voor 'actieve' partners die zich in het buitenland bevinden. 

 

Kort samengevat: als een Nederlands bedrijf pakweg een omzet draait van 1 miljoen EUR, met een winst van 300.000 EUR, dan dienen actieve Nederlandse DGAs normaal gezien verplicht een loon uit te betalen dat ongeveer in verhouding staat met wat een werknemer zou krijgen bij uitvoeren van deze functie?

 

1. Indien de enige (natuurlijk persoon) bestuurder van de vennootschap, die ook indirect DGA is, echter niet in Nederland woont, dient er geen verplicht loon uitgekeerd te worden? (Tenzij voorzien in het dubbelbelastingsverdrag). Klopt dit? Dan zouden wij in principe alles aan 15% kunnen laten belasten?

 

2. Wat met vergoedingen voor dienstverlening die overgefactureerd worden naar het buitenland, naar een land met hogere belastingsdruk? Deze zijn normaal onderhevig aan een bronheffing in Nederland (15%) die verrekenbaar is in het Belgisch resultaat, maar deze verdwijnen dan wel uit het belastbaar resultaat van de Nederlandse vennootschap. In combinatie met puntje 1 is dan enkel de restwinst belastbaar aan 15%?

 

3. Wat als de bestuurder een andere rechtspersoon is, bijvoorbeeld de Belgische holdingvennootschap? Op wie heeft de gebruikelijkloonregeling regeling dan betrekking? De bestuurders van de holdingvennootschap in België die ook DGA zijn? 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op HL

 

1. Voor zover mij bekend heeft alleen België met NL in het verdrag de DGA-loon regeling van NL erkend. Echter, zie 3. Je kunt daarnaast niet zondermeer alles tegen 15% laten belasten. Ten eerste omdat boven 200k winst het tarief 25,8% is en ten tweede omdat zie 2:

 

2. Bedrijven onderling, zeker over de grens heen, hebben te handelen volgens het 'at arms length' principe. Bedrijven dienen elkaar zakelijke tarieven in rekening te brengen alsof ze niet meer elkaar verbonden zijn. Ook bekend onder de term transfer pricing. Dit is juist gedaan om te voorkomen dat bedrijven gaan schuiven met omzet naar laag tarief landen en kosten naar hoog tarief landen.

 

Bronheffing is daarbij niet op gefactureerde kosten van toepassing. Bronheffing speelt alleen bij dividend. 

 

3. Ja, voor zover die bestuurder in België uiteindelijk in de NL BV (in)direct minstens 5% aandelen houdt en werkzaam is voor de NL BV.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dankjewel Joost voor de verduidelijking! Dat brengt ons al een heel eind. 

 

1. Ik dacht dat de vennootschapsbelasting vanaf 2022 tot 395k EUR 15% bedroeg? Volgens https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/vennootschapsbelasting/tarieven_vennootschapsbelasting

 

2. Transfer pricing is geen probleem. Deze problematiek zijn we ons sowieso reeds van bewust gelet onze internationale context. Ik wou inderdaad even een idee krijgen van hoe hiermee om te gaan in het kader van de gebruikelijkloonregeling. 

 

3. Duidelijk! 

 

Dus 'kort door de bocht' lijkt het erop dat we een buitenlands bestuurder kunnen benoemen (natuurlijk persoon) in een Nederlandse BV, die niet woonachtig is in noch Nederland noch Belgie, en daarnaast een marktconforme dienstenvergoeding factureren naar onze Belgische holdingmaatschappij? Uiteraard een vergoeding 'at arms length' en voor werkelijke diensten, geen fictie. 

 

Op de restwinst zouden we dan correct vennootschapsbelasting kunnen afdragen in Nederland, en dividenden kunnen laten opstromen naar onze Belgische moeder?
 

aangepast door BVInNederland
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.