• 0

Auto van de zaak naar privé

Goedemiddag,

IK hoop dat iemand maar hier ook mee helpt. Auto van de zaak naar prive verplaatsen ? Ik dacht om boekwinst of verlies te boeken. Daar heb ik altijd een beetje moeite mee .Btw terug betalen.OOk niet mijn specialiteit Allemaal een beetjeingewikkelde dingen . Daardoor mocht n kijken in administratie van een kennis van mij, verwerkt door nederlandse, ervaarde boekhouder. Tot mijn verbazing ziet zijn boeken zo eruit ( via Memorial):

auto van de zaak naar Prive opname.

Is dat alles? Waar id waarde van de auto enzovoort?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, Siwa2528 zei:

Auto van de zaak naar prive verplaatsen ?

Is er een (fiscaal) geldige reden om de auto van de zaak naar privé te mogen verplaatsen ?

 

Normaal gesproken is (eenmaal) een auto van de zaak (altijd) een auto van de zaak ... tenzij je de auto verkoop aan iemand anders dan jezelf.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik kan vinden is dat er twee argumenten kunnen zijn om de auto van de zaak naar privé te halen, namelijk:

 


Onder een bijzondere omstandigheid. Bijvoorbeeld dat de wetgeving zodanig verandert dat je, als je dat van tevoren had geweten, de auto niet op de zaak had gezet. Je moet dit desgevraagd aannemelijk kunnen maken.

 

Als je niet meer zakelijk rijdt in de zakenauto. In dat geval ben je zelfs verplicht de auto over te brengen naar privé.

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

Link naar reactie
  • 0

die tweede is een vrij voor de handliggende reden. dat geldt voor alle kosten

Als er geen zakelijk gebruik meer is dan kan de auto niet meer op de balans blijven staan.

 

Als de auto naar privé gebracht wordt dan zijn daarbij zijn 2 dingen van belang

1. Het moet tegen marktwaarde (Bijv obv de anwb koerslijst) en het verscil tussen boekwaarde en marktwaarde is winst of verlies voor de onderneming

2. Er moet btw worden afgedragen over de marktwaarde via de btw aangifte.

 

Dat zijn globaal de regels. Wat iemand anders in zijn of haar boekhouding heeft gedaan is verder niet zo relevant dus daar ga ik verder niet over uitweiden.

 

Er hoeft in elk geval geen verkoopfactuur gemaakt te worden voor de btw zolang je maar goed vastlegt dat je btw hebt gerekend en afgedragen bij het overgaan van de auto.

Link naar reactie
  • 0
15 uur geleden, Siwa2528 zei:

de reden kan zijn, dacht ik aankoop van een nieuwe bedrijfauto. Dat is wat gebeurd is wardood de andere auto niet zakelijk gebruikt is. Ik zou het ook kunnen laten misschien?

De zakelijke auto wordt, door een ingrijpende en permanente wijziging in het gebruik, verplicht privévermogen als er minder dan 500 km per jaar zakelijk wordt gereden.

 

Zie ook: 

 

ECLI:NL:HR:2001:AB0510


Genoemde casus werk twee kanten op … en de grens is in de loop der tijd van 1000 naar 500 km verlaagd.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Kom ik niet zo snel uit hoe ik het moet boeken. Auto heb ik ook niet zelf verwerkt toen die gekocht werd. Ik neem aan dat het wordt

Prive

Boekwinst/verlies 

aan btw

aan Auto?

Heb ik het goed gelezen dat btw 20% per jaar geboekt mag worden? Dat het niet in een keer moet?

Deze boeking is gemaakt in e-boekhouding. Ik werk zelf in snelstart. Wat een verschil. Snelstart is veel beter en professioneel, vind ik.

 

Link naar reactie
  • 1
3 uur geleden, Siwa2528 zei:

Heb ik het goed gelezen dat btw 20% per jaar geboekt mag worden? Dat het niet in een keer moet?

Dit is niet correct. Gewoon ineens.

 

Maar eerst moet nog bepaald worden óf er wel BTW aan de orde is. Je draagt bij de overgang naar privé alleen BTW af als de auto destijds aangekocht was als BTW auto. Was de auto destijds bij aankoop een marge-auto, dan is nu geen BTW verschuldigd

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
Op 12-8-2022 om 14:48, Joost Rietveld zei:

Dit is niet correct. Gewoon ineens.

 

Maar eerst moet nog bepaald worden óf er wel BTW aan de orde is. Je draagt bij de overgang naar privé alleen BTW af als de auto destijds aangekocht was als BTW auto. Was de auto destijds bij aankoop een marge-auto, dan is nu geen BTW verschuldigd

Weet je dat wel zeker? Is het niet zo dat wanneer er vooraftrek is genoten over de kosten van de auto, dat al genoeg is om bij verkoop / overgang BTW af te moeten dragen? 

Link naar reactie
  • 0

Joost. Dat was de verwarring. IK denk dat ze bedoelen dat na 1 jaar zul je 80% ipv 100 van de btw af moeten dragen.Begreep ik het goed?

Heeft u de auto destijds met btw gekocht en bijvoorbeeld niet van een particulier, dan mocht u de btw bij aankoop aftrekken. Zet u de auto echter binnen vijf jaar over naar privé, dan moet u per jaar 20% van de btw terugbetalen aan de fiscus. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.