• 0

Zakelijke handel in bitcoins

(aangepast)

De laatste tijd probeer ik me te verdiepen in de handel in bitcoins. Niet de bedrijven die bitcoins ontwikkelen en aan ICOś doen, maar in de tussenhandel. Nederland kent verschillende grote partijen, zoals Coinmerce en Bitvavo, misschien staan er wel meer in de steigers. Ik interesseer me voor hun marketing. Welk verhaal hebben ze te vertellen, welk beeld past daarbij, welke woorden? 

 

Het is net als met beleggen. Je kan de fundamentele analyse er op loslaten (welke rol gaan bitcoins spelen en hoe positioneren wij ons in die dynamiek) of de technische analyse (vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan) en ik zie vooral bandwagon-branding. Ik vind het niet mooi of interessant, maar ik snap wel dat als hele volksstammen menen dat dit betaalmiddel in eerste instantie vooral een spaargroeimiddel is, dat je die droom niet wil verstoren. Dus zelfs als je een toekomst ziet voor cryptocurrencies als smart money, dat je nu toch even meelift op een hype die nu de dominerende factor is.

 

Maar hoe manage je dan verwachtingen? Hoe overleef de de onvermijdelijke sanering als de bel knapt? Is het wel een bel? En wat is er mis met nu meeliften en daarna mee ondergaan? Moet je wel duurzaam willen zijn, of is een kortstondig succes ook goed?

 

In de mode heb je immers ook van die hypes die kort duren en daarna nooit meer terugkeren.  Kent iemand Uggs nog?

 

Accepteert hier iemand crypto als betaalmiddel?

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

25 antwoorden op deze vraag

  • 0
5 uur geleden, TwaBla zei:

Nederland kent verschillende grote partijen, zoals Coinmerce en Bitvavo, misschien staan er wel meer in de steigers. Ik interesseer me voor hun marketing. Welk verhaal hebben ze te vertellen, welk beeld past daarbij, welke woorden? 

Dat is toch niet zo moeilijk ? 
Bitvavo … About Us

 

Verder is Bitvavo een handels- en geldwisselkantoor met bewaarfaciliteiten … en kruipt daarmee beetje bij beetje richting bank.

 

5 uur geleden, TwaBla zei:

Accepteert hier iemand crypto als betaalmiddel?

Als de noodzaak voor de klant zich voordoet, dan kan dat, met een zeer beperkt aantal coins  … want het merendeel van de 20.562 coins - anno 14/08/2022 - zijn niets meer dan zeepbellen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
16 uur geleden, TwaBla zei:

Ik interesseer me voor hun marketing. Welk verhaal hebben ze te vertellen, welk beeld past daarbij, welke woorden?

 

Ik zou zeggen, surf eens naar hun websites. Maar lekker boeiend al die marketing. Je hebt die bedrijven helemaal niet nodig. Je opent gewoon een wallet via bitcoin.org en je bent klaar. Kost niets en in je boekhouding waardeer je die wallet alsof het een buitenlandse valutarekening is. Dat laatste is dan overigens niet noodzakelijkerwijs erg makkelijk om te administreren.

 

16 uur geleden, TwaBla zei:

Accepteert hier iemand crypto als betaalmiddel?

 

Ja, hoor. Zoals gezegd, niet zo heel spannend. Open en wallet en klaar is Kees (of Karin). Er zijn ook websites met lange lijsten van bedrijven die bitcoins accepteren om weer van je bitcoins af te komen. Er zijn ook payment providers (bitpay, etc) die het geld meteen in euro's overboeken. Wat wel weer makkelijker is.

 

Arnhem heeft een geinige real-life proef

https://www.arnhembitcoinstad.nl/

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, dinges zei:

Zakelijke bankrekening en crypto gaan slecht samen in de tegenwoordige tijd. Het zal lastig dan wel onmogelijk worden een zakelijk bankerekening voor crypto transacties te vinden 

Daarin zijn de eenmanszaken in het voordeel. Koppel een privé bankrekening aan en wallet en het cryptoleven wordt een stuk makkelijker … transacties van en naar de zakelijke rekening administreer je als privé stortingen en opnamen. 
 

De privé rekening als zakelijke bankrekening gebruiken kan ook, maar naar de letter van de bankovereenkomst is dat niet toegestaan. De controle daarop door de banken is tegenwoordig nihil. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, prinsrachid zei:

Zoals gezegd, niet zo heel spannend.

 

Toch vind ik het best wel spannend.

 

Bitvavo beweert 10 miljard per maand te verhandelen. Dat zou 10.000 euro per klant zijn, als klopt dat ze inmiddels een miljoen klanten in Nederland hebben. Als die allemaal aan daytrading doen is dat zoń 335 euro per dag, met 01 tot 0,25% vergoeding voor het platform. Ik neem aan dat er een paar grote jongens actief zijn, maar dan nog is 10 miljard erg veel.

 

Coinmerce heeft op zijn voorpagina staan: Geregistreerd bij de Nederlandse Bank. Dat is een halve waarheid. Die registratie betekent niet dat ze onder de Wet Financieel Toezicht (Wft) vallen. Ze vallen wel onder de Wftt die toezicht op witwassen mogelijk maakt. Snapt de doorsnee belegger dat cryptocurrencies qua toezicht hetzelfde zijn als Pokemon-kaarten en postzegels?

 

Qua marketing lopen ze nog in de luiers rond, de meeste bitcoin-brands. Maar dat is ook maar een opinie. :ph34r:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, Cosara zei:

Verder is Bitvavo een handels- en geldwisselkantoor met bewaarfaciliteiten … en kruipt daarmee beetje bij beetje richting bank.

 

Maar het is geen bank, want bitcoins zijn geen geld. Coinmerce mag van DNB ook niet beweren dat ze rente betalen over tegoeden, dus noemen ze dat beloningen. Toch beweegt het snel richting naar banking, vandaar dat het zo boeiend is. In een paar jaar tijd van 200.000 gebruikers naar 2 miljoen...

 

... wat gaan die allemaal doen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, TwaBla zei:

... wat gaan die allemaal doen?

Noem het sparen, beleggen of gokken … maar uiteindelijk wordt het allemaal weer uitgegeven.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, TwaBla zei:

Maar het is geen bank, want bitcoins zijn geen geld.

Goud en diamanten zijn ook geen geld, maar evenals cryptocoins heeft het wel waarde … net als Gucci tassen en pokemonkaarten.

 

Overigens ontbreekt het de Euro aan geloofwaardigheid … en de vraag is dan ook, hoe de geloofwaardigheid herstelt kan worden. Tot aan dat momentum zoekt iedereen naar alternatieven … om de controleerbaarheid maar even de parkeren voor een andere discussie.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur geleden, Cosara zei:

Goud en diamanten zijn ook geen geld, maar evenals cryptocoins heeft het wel waarde … net als Gucci tassen en pokemonkaarten.

 

De handel in goud en diamanten is gereguleerd. De handel in pokemonkaarten, disney dollars en crypto currencies is dat (nog) niet. Dat gaat ook tegen de natuur van bicoin in, maar we zien wel hoe de paarden lopen.

 

spacer.png

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 15-8-2022 om 10:06, Derek-Jan zei:

 

Het zou mooi zijn als Mollie betalingen in crypto zou aanbieden. 

Mollie heeft dit reeds gedaan, enige tijd geleden. Crypto als aanvullende betaaloplossing bieden.

Hier zijn ze echter al vrij snel weer mee gestopt, misschien was het slechts een test-pilot en zitten er toch teveel haken en ogen aan, maar ik weet dat een Crypto module in het verleden reeds operationeel is geweest bij ze.

Hartelijke groet,

 

Werner

Een logo ontwerpen of website maken kun je anno 2022 als ondernemer / ZZP'er zelf!

Link naar reactie
  • 0

Het is denk ik een kwestie van tijd tot men ook zakelijke transacties in crypto accepteert. Zal alleen nog een volwassenheidsslag moeten worden gemaakt. Voorlopig is het voor 99% van de mensen nog niet duidelijk welke crypto's betrouwbaar zijn en kunnen dienen als betaalmiddel. Verder is de volatiliteit ook niet altijd handig als standaard betaalmiddel.

Leef je leven door te leven.

Geef om geven door te geven.

Traprenovaties | Treinkaartjes | DC Timmerwerken

Link naar reactie
  • 1
1 uur geleden, Ondernemeneer zei:

Het is denk ik een kwestie van tijd tot men ook zakelijke transacties in crypto accepteert. Zal alleen nog een volwassenheidsslag moeten worden gemaakt. Voorlopig is het voor 99% van de mensen nog niet duidelijk welke crypto's betrouwbaar zijn en kunnen dienen als betaalmiddel. Verder is de volatiliteit ook niet altijd handig als standaard betaalmiddel.

 

Ik denk dat we er nog heel ver van verwijderd zijn als het al ooit zover komt. Daarvoor zijn de fluctuaties nog veel te groot. Nu is het een markt met prijzen van "wat een gek ervoor geeft". Als je crypto zou accepteren, zou je je crypto-prijzen vrijwel dagelijks moeten aanpassen om je kosten te dekken of om concurrerend te blijven met degene die zijn prijzen in de "normale" valuta noteert. Je zou je crypto's ook snel weer door moeten verkopen tenzij je er van houdt om te speculeren. Zolang crypto niet gekoppeld is aan een officiële en stabiele valuta, zou voor mij het werk teveel en het risico te groot zijn. 

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0
18 uur geleden, ChinaTradeConsult zei:

 

Ik denk dat we er nog heel ver van verwijderd zijn als het al ooit zover komt. Daarvoor zijn de fluctuaties nog veel te groot. Nu is het een markt met prijzen van "wat een gek ervoor geeft". Als je crypto zou accepteren, zou je je crypto-prijzen vrijwel dagelijks moeten aanpassen om je kosten te dekken of om concurrerend te blijven met degene die zijn prijzen in de "normale" valuta noteert. Je zou je crypto's ook snel weer door moeten verkopen tenzij je er van houdt om te speculeren. Zolang crypto niet gekoppeld is aan een officiële en stabiele valuta, zou voor mij het werk teveel en het risico te groot zijn. 

 

Het werkt iets anders : Je hebt gewoon je prijzen in je eigen valuta (in ons geval Euro) en op het moment dat iemand in Crypto betaalt dan word dit simpel gezegd direct omgezet in Euro. Jij als verkoper krijgt dan gewoon in je eigen valuta uitbetaald. 

 

Het werkt eigenlijk hetzelfde als dat bv een Amerikaan met een creditcard bij jouw koopt. Dan worden zijn dollars ook gelijk omgezet in jouw Euros. En jij krijgt gewoon de prijs van hetgeen je verkoopt in je eigen valuta betaald.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Derek-Jan zei:

Het werkt iets anders : Je hebt gewoon je prijzen in je eigen valuta (in ons geval Euro) en op het moment dat iemand in Crypto betaalt dan word dit simpel gezegd direct omgezet in Euro. Jij als verkoper krijgt dan gewoon in je eigen valuta uitbetaald. 

Zo kan het ook.

 

Maar wat als het geen consumentenbetaling betreft? Bij een zakelijke afrekening heb je vaak drie tot vier belangrijke momenten: de prijsafspraak, de voltooing of levering, de facturering en de feitelijke betaling. Vanaf het eerste tot laatste moment kan wel zes maanden in beslag nemen.

 

Dan is volatiliteit wel een issue...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
22 minuten geleden, TwaBla zei:

Zo kan het ook.

 

Maar wat als het geen consumentenbetaling betreft? Bij een zakelijke afrekening heb je vaak drie tot vier belangrijke momenten: de prijsafspraak, de voltooing of levering, de facturering en de feitelijke betaling. Vanaf het eerste tot laatste moment kan wel zes maanden in beslag nemen.

 

Dan is volatiliteit wel een issue...

 

Zelfde verhaal. Het maakt toch niet uit met welke valuta de klant betaald als jij je prijsafspraak in euros maakt? Zolang de klant maar het bedrag betaald wat afgesproken is. 

 

Er is natuurlijk een verschil tussen crypto accepteren en je prijzen in crypto vermelden.

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Derek-Jan zei:

Het maakt toch niet uit met welke valuta de klant betaald als jij je prijsafspraak in euros maakt?

 

Belangrijke nuance!  :smiling-face-with-sunglasses: Dan factureer je dus ook in euro's. 

 

Als je dat aan de ontvangstkant wil regelen, heb je goede afspraken nodig. Ik snap wel dat banken huiverig zijn. 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 15-8-2022 om 08:09, prinsrachid zei:

Ik zou zeggen, surf eens naar hun websites. Maar lekker boeiend al die marketing. Je hebt die bedrijven helemaal niet nodig. Je opent gewoon een wallet via bitcoin.org en je bent klaar.

 

De ondergang van FTX illustreert dat ook cold storage (onder je bed en niet bij een bitcoinbank of -beurs) geen bescherming biedt tegen de koerseffecten die ontstaan als zo'n crypto-titanic plotseling zinkt.

 

Ik interesseerde me voor de marketing van de middlemen omdat die in mijn waarneming wemelt van de halve waarheden. Inmiddels heeft de Reclame Code Commissie al bepaald dat de claim van 1 miljoen klanten bij Bitvavo misleidende reclame en daardoor oneerlijke reclame in de zin van artikel 7 NRC is.

 

Een volgende klacht bij de RCC richt zich op het gebruik van referral, affiliate en influencer marketing. De grote Nederlandse partijen erkennen dat eerlijke en transparante marketing gewenst is, en komen via de belangenclub Verenigde Bitcoinbedrijven Nederland (VBNL) waarschijnlijk binnenkort met hun eigen social media marketing-aanbevelingen. De vraag wordt vervolgens of deze marketing-muilkorf ook op buitenlandse platforms aangebracht kan worden.

 

Waarom is dat voor ondernemers van belang? Als bitcoins en andere cryptocurrencies door het gedrag van marktpartijen onbetrouwbaar zijn, heb je er als ondernemer niet zoveel aan. Ook niet als je ze in een wallet onder je hoofdkussen bewaart.

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1
4 minuten geleden, TwaBla zei:

Waarom is dat voor ondernemers van belang? Als bitcoins en andere cryptocurrencies door het gedrag van marktpartijen onbetrouwbaar zijn, heb je er als ondernemer niet zoveel aan. Ook niet als je ze in een wallet onder je hoofdkussen bewaart.

Vooralsnog zal dat per definitie zo zijn. 

Je ziet niet zelden enorme spikes in koersen, alleen maar omdat een whale  eventjes een paar miljoen loslaat op een crypto om die vlak daarna vervolgens net zo snel weer te dumpen tegen de koerswinst van dat moment. Volatiliteit van 20%  in 15 minuten (!) komt in de cryptomarkt als geheel dagelijks voor. Je ziet koersen omhoog schieten - zonder  kennelijke aanleiding, ook niet als je uren of dagen later probeert een verklaring te vinden in het cryptonieuws - die vervolgens in 15 minuten weer exact tegenovergesteld bewegen.

 

Dan zijn er nog hacks en andere shady figuren (Do Kwon, iemand?) en wat resteert is een ongereguleerde markt vol speculanten.

 

Mooie dingen worden op gezonde blockchains gebouwd en er is zeker een zakelijke toekomst, maar de koppeling aan financiën en ieder zijn eigen muntje? Geen fan van. 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
19 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Vooralsnog zal dat per definitie zo zijn. 

 

Er zit ook een geurtje van subcultuur aan. Zo eentje met een eigen taal die door buitenstaanders lastig te volgen is. Dat heeft een aantrekkingskracht, want deelnemers krijgen het gevoel iets te weten dat andere mensen niet zien.

 

Je kan je abonneren op een whale-alert, een 🐳 walviswaarschuwing.

 

Je kan getuige zijn van een coin burn, als een marktpartij een deel van zijn tegoeden verbrandt wist om de schaarste van de rest te vergroten. Dat idee kan weleens overslaan naar schilderijen, postzegels en landhuizen.

 

De marketing van crypto en non-fungibles is harstikke leerzaam. (Don't try this at home)

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.