• 0

Belastingen BV van omzet naar privé

Hi, als non-financial probeer ik te leren wat de kostenstructuur van een bv is, in relatie tot privé en de belastingdienst. 

Om e.e.a simpel te houden: 1 jaar (2021), 1 werknemer, geen auto, geen uitzonderingen of bijzonderheden of speciale verzekeringen. 100K gefactureerd, niets ingekocht of geïnvesteerd. Dan kom ik op onderstaand overzicht. Klopt het wat er berekend is?

 

Bij voorbaat dank!

 

image.thumb.png.c15fd962713fe2901bb689ab573493df.png

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste André,

 

Nee dit klopt niet.

 

Ten eerste kan de op deze manier berekende BTW nooit kloppen: op een omzet inclusief BTW van € 100.000.- is de BTW nooit € 21.000,-  (de BTW is dan € 17.355,37, namelijk 21% van de omzet ex BTW van € 82.644,63. Beide bedragen bij elkaar zijn precies € 100.000,- ) 

 

Maar sowieso is het niet zinnig om die BTW überhaupt in deze berekening op te nemen: die BTW betaal jij namelijk niet! Dat doet jouw klant, en jij draagt het alleen maar af

 

Doe jezelf dus een plezier: en gooi die BTW uit je berekening. 

 

Vervolgens kun je je eigen berekening dan controleren via een online tool als berekenhet.nl (of die tool het rekenwerk laten doen) 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Als je omzet € 100.000,- incl. 21% BTW is, dan was je omzet excl. BTW € 82.644,63 en de BTW was € 17.355,37. 

Je omzet exclusief BTW is namelijk 100% verkoopprijs, daar komt 21% BTW bovenop, dus je omzet incl. btw is 121%. Om van omzet incl. BTW naar excl. BTW te gaan, deel je je omzet dus door 1,21. Dus 100.000/1,21 = 82.644,63.

 

Überhaupt kun je de BTW beter uit dit soort berekeningen houden.

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie wel @Norbert Bakker en @RubenT,

 

Dank voor de BTW correctie! Ik rekende achteruit. 100 + 21% = 121, maar 121 - 21% is geen 100!

Bijgevoegd de correctie. 

 

Ik ken genoemde rekentools, maar geeft me geen "inzicht".

 

Qua BTW weglaten begrijp ik bijvoorbeeld niet. De 100K komt op mijn BV, en van mijn BV gaat de BTW naar de belasting (omzetbelasting).

 

Op 16-8-2022 om 13:18, Norbert Bakker zei:

die BTW betaal jij namelijk niet! Dat doet jouw klant, en jij draagt het alleen maar af

Je zou ook kunnen stellen dat - indirect - de klant alles uit deze berekening betaald toch?

 

 

Capture.JPG

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Rik · zei:

Dat is dus niet wegwerken.

Haal de btw regel bij de tweede berekening bij belastingen totaal ook weg en dan klopt het toch?

 

OK, zie onder. Geen BTW. 

 

Zonder BTW is mijn "bijdrage" aan de belastingdienst 25%. In de berekening mét BTW is mijn bijdrage 38%. 

 

De berekening mét BTW is - in mijn ogen - meer reëel. Toch?

image.thumb.png.7658dec48d237a6dfb9effb3a40d5f9a.png

 

Link naar reactie
  • 1

Ik heb veel maaltijdbezorgers geholpen met de boekhouding, en dit is hoe ik het hun uitleg.

 

Stel jij krijgt 10 euro voor het uitvoeren een bestelling.

Om die 10 euro te verdienen, moet jij 2 dingen doen:

  1. je ontvangt van het restaurant een pizza en levert die af bij de klant
  2. je ontvangt van het restaurant €2,10 en levert deze af bij de Belastingdienst

Het feit dat je iets ontvangt, betekent niet dat het van jou is. Je zegt ook niet "oh, waarom moet ik een deel van mijn pizza afstaan?" De BTW is net zo min van jou als de pizza. Het 'bezorgen' van BTW van de klant/opdrachtgever aan de Belastingdienst is simpelweg onderdeel van de dienst die jij als ondernemer moet verlenen om 10 euro te verdienen.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, DaMedia zei:

De omzetbelasting (BTW) ontvang je van je klanten en draag je af aan de belastingdienst. Per saldo dus nul. Dat kan je belastingbijdrage dus niet beïnvloeden. 

De omzetbelasting wordt gegenereerd door (de omzet van) mijn BV, en ja, dan doorberekend aan de klant. Maar, als ik NIET onderneem, draag ik geen BTW af, en ontvangt de belastingdienst GEEN €17355.

 

Wel invloed dus, in mijn ogen.  Ik zie niet in hoe ik de verdeling BV, Prive, Belasting 'zuiver' kan maken zonder BTW. 

Link naar reactie
  • 0
45 minuten geleden, Rijder42 zei:

Ik heb veel maaltijdbezorgers geholpen met de boekhouding, en dit is hoe ik het hun uitleg.

 

Stel jij krijgt 10 euro voor het uitvoeren een bestelling.

Om die 10 euro te verdienen, moet jij 2 dingen doen:

  1. je ontvangt van het restaurant een pizza en levert die af bij de klant
  2. je ontvangt van het restaurant €2,10 en levert deze af bij de Belastingdienst

Het feit dat je iets ontvangt, betekent niet dat het van jou is. Je zegt ook niet "oh, waarom moet ik een deel van mijn pizza afstaan?" De BTW is net zo min van jou als de pizza. Het 'bezorgen' van BTW van de klant/opdrachtgever aan de Belastingdienst is simpelweg onderdeel van de dienst die jij als ondernemer moet verlenen om 10 euro te verdienen.

 

Thanks Rijder42. Dus de factuur van de bezorger aan het restaurant is: €10 +  21% BTW = €12,10. Klopt dat? Mijn punt is, is dat de bezorger deze €2,10 inlevert bij de belasting. Niet het restaurant. Niemand anders als de bezorger. Als hij niet bezorgd - niet onderneemt - krijgt de belasting dit geld niet.

 

Het feit is dat de BTW nu gespecificeerd staat op onze facturen. Maar BTW kan toch net zo goed achteraf geheven worden, zoals bij vennootschapsbelasting?

 

Andersom, zou je ook een factuur op kunnen stellen waarin zowel BTW (21%) als VPB (15%) gespecificeerd staan. En dan stellen, "BTW en VPB niet meerekenen, want dat betaald de klant"....

Link naar reactie
  • 0
11 minuten geleden, -Andre- zei:

Wel invloed dus, in mijn ogen

Jouw BV draagt niet bij aan de hoogte van die belastingafdracht, omdat de BTW een belasting is voor jouw klant. Jij bent slechts de tussenpersoon die het namens de Belastingdienst moet innen, en vervolgens afdraagt aan de Belastingdienst. Ik hoop dat mijn eerder genoemde 100% en 121% en bijvoorbeeld het voorbeeld van Rijder42 dat duidelijk voor je maken.

 

 

20 minuten geleden, -Andre- zei:

De omzetbelasting wordt gegenereerd door (de omzet van) mijn BV, en ja, dan doorberekend aan de klant. Maar, als ik NIET onderneem, draag ik geen BTW af, en ontvangt de belastingdienst GEEN €17355.

De omzetbelasting is indirect inderdaad wel het gevolg van de omzet van jouw BV, maar hij wordt niet geheven op die omzet, maar op de betaling van de klant. Als je heel graag vol wil blijven houden dat je de BTW in de berekening moet houden dan houdt niemand je hier tegen, maar ik hoop dat je er gezien de reacties van iedereen hier vanuit wil gaan dat het onnodig overzichtelijk is.

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, -Andre- zei:

Mijn punt is, is dat de bezorger deze €2,10 inlevert bij de belasting. Niet het restaurant. Niemand anders als de bezorger. Als hij niet bezorgd - niet onderneemt - krijgt de belasting dit geld niet.

De bezorger levert het namens het restaurant in bij de Belastingdienst, hij bezorgt slechts :winking-face:. Als die ene bezorger het niet doet, doet een ander het wel. De BTW wordt geheven over de aankoop (dus een klant die een pizza koopt), niet over een restaurant dat graag een pizza bij iemand wil (laten) afleveren. 

 

 

6 minuten geleden, -Andre- zei:

Het feit is dat de BTW nu gespecificeerd staat op onze facturen. Maar BTW kan toch net zo goed achteraf geheven worden, zoals bij vennootschapsbelasting?

Nee, want je bent als verkoper verplicht om namens de Belastingdienst BTW in rekening te brengen bij je koper. En dat specificeer je dan op de factuur.

 

 

7 minuten geleden, -Andre- zei:

Andersom, zou je ook een factuur op kunnen stellen waarin zowel BTW (21%) als VPB (15%) gespecificeerd staan. En dan stellen, "BTW en VPB niet meerekenen, want dat betaald de klant"....

Nee, want VPB wordt niet over het aankoopbedrag berekend, maar over de winst van een bedrijf. Dus je weet per bestelling niet of je BV uiteindelijk over de winst van die ene bestelling VPB afdraagt, omdat het om het resultaat van het boekjaar gaat.

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, RubenT zei:

Jouw BV draagt niet bij aan de hoogte van die belastingafdracht, omdat de BTW een belasting is voor jouw klant. Jij bent slechts de tussenpersoon die het namens de Belastingdienst moet innen, en vervolgens afdraagt aan de Belastingdienst. Ik hoop dat mijn eerder genoemde 100% en 121% en bijvoorbeeld het voorbeeld van Rijder42 dat duidelijk voor je maken.

 

 

De omzetbelasting is indirect inderdaad wel het gevolg van de omzet van jouw BV, maar hij wordt niet geheven op die omzet, maar op de betaling van de klant. Als je heel graag vol wil blijven houden dat je de BTW in de berekening moet houden dan houdt niemand je hier tegen, maar ik hoop dat je er gezien de reacties van iedereen hier vanuit wil gaan dat het onnodig overzichtelijk is.

Haha, thanks RubenT. Ik wil dat zeker niet vol houden. Ik ga de feedback bestuderen en hopelijk valt bij mij het kwartje (met of zonder btw) dan snel....

Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, RubenT zei:

De bezorger levert het namens het restaurant in bij de Belastingdienst, hij bezorgt slechts :winking-face:. Als die ene bezorger het niet doet, doet een ander het wel. De BTW wordt geheven over de aankoop (dus een klant die een pizza koopt), niet over een restaurant dat graag een pizza bij iemand wil (laten) afleveren.

Toch nog even.....sorry 😌

 

BTW staat toch voor Belasting op Toegevoegde Waarde?

 

In genoemde voorbeeld voegt een bezorger €10 waarde toe aan de pizza in de vorm van "bezorgen". Daar betaald hij, de bezorger, €2,10 belasting over. 

 

Als de pizza gehaald wordt door de klant, is er geen afdracht van deze €2,10. En, ontvangt de belasting geen €2,10.  

 

Dus, het feit dat de bezorger actie "onderneemt" zorgt voor inkomsten bij de belasting, 

 

Klopt dat?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
33 minuten geleden, DaMedia zei:

Je factureert 82645 euro exBTW met daarbij 17355 euro BTW

Je ontvangt dan 17355 euro BTW van de klanten.

Dan draag je 17355 euro BTW af aan de belastingdienst.

Houd je 82645 euro over.

Ja, die snap ik!!

 

Dus als ik NIKS doe, NIET onderneem, factureer ik NIKS, en krijgt de belasting GEEN 17355 euro. Right? Zo heb ik toch rechtstreeks invloed op de balans van de belastingdienst? 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
23 minuten geleden, -Andre- zei:

Zo heb ik toch rechtstreeks invloed op de balans van de belastingdienst? 

Nee, want jouw klant zou eventueel de BTW ook weer terug kunnen vragen (en dan is het bij de Belastingdienst weer €0). Je weet dat niet van tevoren.

 

Waarom focus je overigens zoveel op de balans van de Belastingdienst? Stel dat jij van een klant €100 omzet krijgt maar je MOET er van de Belastingdienst €10.000 aan BTW opzetten en weer afdragen (onzin natuurlijk maar de BD verplicht dit jouw bv). Jij blijft gewoon met die €100 zitten als omzet. Wat jij dan extra aan BTW krijgt van de klant om weer af te dragen doet er niet toe. Leuk voor de Belastingdienst maar het heeft niets met JOUW belastingdruk te maken omdat je het gewoon ontvangt en weer afdraagt.

 

Of wil jij een percentage berekenen hoeveel jij bijdraagt aan de maatschappelijke opbouw van de balans van de overheid/regering? Waarom zou je dat willen? Je wil gewoon weten wat het JOU aan belasting kost (IB belasting, venootschapsbelasting ed.) Dat is jouw belastingdruk en dat is dus jouw bijdrage aan de maatschappelijke balans. Zelfs de belasting BTW die jij betaald op inkoop doet er niet toe want die vraag jij toch ook weer terug? Dus BTW is voor jouw eigen belastingdruk niet van belang.

 

Wat wil je dus precies berekenen en waarom denk je dat de balans van de Belastingdienst/overheid/regering daarvoor van belang is?

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
24 minuten geleden, -Andre- zei:

Ja, die snap ik!!

 

Dus als ik NIKS doe, NIET onderneem, factureer ik NIKS, en krijgt de belasting GEEN 17355 euro. Right? Zo heb ik toch rechtstreeks invloed op de balans van de belastingdienst? 

 

Als je niets doet krijgt de belastingdienst geen geld en jij geen eten :worried-face:

De balans van de belastingdienst is het probleem van de belastingdienst.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.