Media-etiquette als bedrijf

Aanbevolen berichten

Wij zijn als (een mix van voormalig en nog huidig) Deliveroo-bezorgers ons eigen bezorgplatform begonnen. Hier hebben we twee jaar lang rustig in de schaduw aan gewerkt en gaan op 1 september soft launchen in Nijmegen, maar met het recente nieuws dat Deliveroo Nederland gaat verlaten, is alles in één keer in een stroomversnelling geraakt. Enorme kansen, maar ook een enorme uitdaging om in 3 maanden voor te bereiden op opschaling van 1 stad naar 16 steden.

 

Nu ben ik al in contact gekomen met journalisten van de Volkskrant en van het NRC. Vrijdag hebben we een interview met het NRC, voor een artikel over maaltijdbezorging dat (waarschijnlijk) in september gepubliceerd gaat worden. Toen ik telefonisch gesprek had met de Volkskrant vroeg zij of we al contact hadden gehad met andere media, en toen ik het NRC-interview noemde zei ze dat ze morgen terugbelt en dat het voor hun interessant zou kunnen zijn als ze als eerste over ons schrijven.


Als nieuwe onderneming is zulke aandacht natuurlijk fantastisch, maar we zaten al gelijk te denken "wat als". Wat als de Volkskrant morgen belt en snel een interview wilt doen, maar tijdens het interview vrijdag met het NRC geven ze aan eventueel al eerder dan september een  kort nieuwsbericht willen plaatsen? En dit gaat natuurlijk over de Nederlandse media, maar voor ons is het natuurlijk ook interessant om te kijken of de lokale media voor de soft launch op 1 september over ons willen schrijven.

 

Nu is er nog niets getekend of zo, maar we vroegen ons wel af, wat is de etiquette in zulke situaties?

Link naar reactie
(aangepast)

Het hangt ook een beetje af van degene met wie jij contact gehad hebt. De journalist van NRC is blijkbaar van een niveau dat zijn/haar werk pas over enkele weken mee kan, waarschijnlijk in een bijlage. Nou niet bepaald een nieuwsjager,

 

Terwijl de verslaggever van de Volkskrant wel meteen wil publiceren. 

 

Jij bent als bron niet verantwoordelijke voor de redactionele organisatie en planning, dus je kan bij dit eventueel dilemma ook je schouders ophalen en opportunistisch denken. In Nijmegen is de Volkskrant waarschijnlijk groter dan NRC, dus wees blij dat de situatie niet andersom is. En denk ook strategisch: geef de Volkskrant een meer actueel verhaal en bedien NRC met enkele anecdotes uit de bezorgwereld. Ga bij de ene meer op het plots verdwijnen van Deliveroo in (en de landelijke mogelijkheden die daardoor ontstaan) en probeer NRC richting bezorgmarkt tijdens en na de pandemie te geleiden.

 

Veel succes, en besef dat het een luxeprobleem is als je voor twee landelijke dagbladen interessant bent... :nerd-face:

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
(aangepast)

Persbericht?

 

En al valt Deliveroo weg, dan blijven toch nog altijd minimaal twee grotere concurrenten over?

 

Zit de order intake ook in jullie concept?

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie

Media-etiquette is voor mij verder je aan afspraken (zowel qua inhoud als in tijd) te houden. Met exclusiviteit aanbieden haal je je mogelijk problemen op de hals.

 

Mvg,


Wigbolt

Link naar reactie
15 minuten geleden, Gast zei:

 Met exclusiviteit aanbieden haal je je mogelijk problemen op de hals.

 

Van exclusiviteit is geen sprake. Bovendien moeten journalisten ook beseffen dat ze niet alleen op de wereld zijn. Een goed verhaal is voor meer media interessant. Zo'n initiatief dat in september begint is een nieuwsfeit, dus dan zijn er kapers op de kust.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
13 uur geleden, Rijder42 zei:

Vrijdag hebben we een interview met het NRC

Bij een interview is het wel verstandig (en niet ongebruikelijk) dat je autorisatie van de tekst bedingt. Het Stijlboek van de Volkskrant legt uit waarom:

 

Quote

[...] Het is aan te bevelen, zeker bij interviews en teksten waarin iemand langdurig aan het woord wordt gelaten, tevoren afspraken te maken over autorisatie van de tekst. Maak duidelijk dat de geïnterviewde alleen feitelijke onjuistheden en onjuiste citaten mag rechtzetten, maar de strekking van het artikel niet kan wijzigen. Bij citaten waarin beschuldigingen aan het adres van derden worden geuit, moet die partij worden gehoord.

 

Verder kan het voor start-ups verstandig zijn om een embargo af te spreken, zodat de publiciteit gelijk loopt met je eigen planning van een lancering bijvoorbeeld — en niet te vroeg komt, wanneer je nog niet klaar bent voor de aanloop en je belangstellenden vooral moet teleurstellen.

Link naar reactie
21 minuten geleden, Ward van der Put zei:

Bij een interview is het wel verstandig (en niet ongebruikelijk) dat je autorisatie van de tekst bedingt. Het Stijlboek van de Volkskrant legt uit waarom:

 

Het stijlboek legt ook uit wat aangepast kan worden en wat niet. :confounded-face: Je zal ze de kost moeten geven die later hun eigen quotes aangepast willen zien. Als je iets verkeerds zegt: meteen jezelf corrigeren!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Bedankt voor de feedback allemaal!

Ik ben vanmiddag teruggebeld door de Volkskrant en ze komen dinsdag langs om een keertje mee te lopen en interview te doen. Ze herhaalden dat ze heel graag de eersten willen zijn, en ik heb gezegd dat ik dat in principe prima vind, maar dat we wel voor 1 september ook met de lokale media willen praten, dus dat dat hun deadline is.

Link naar reactie
1 uur terug, Rijder42 zei:

Ze herhaalden dat ze heel graag de eersten willen zijn, en ik heb gezegd dat ik dat in principe prima vind, maar dat we wel voor 1 september ook met de lokale media willen praten, dus dat dat hun deadline is.

 

Dat is de zorg van de journalist, niet van jou. Als hij/zij de eerste wil zijn, moet-ie doorwerken! Het is niet fair in van een startend bedrijf te verwachten dat ze slechts met één medium praten, dus laat je zoiets ook niet aansmeren. Voor je het weet ga je meedenken en hun probleem oplossen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Sorry, ik had dit bericht over het hoofd gezien

  

Op 16-8-2022 om 21:53, Gast zei:

En al valt Deliveroo weg, dan blijven toch nog altijd minimaal twee grotere concurrenten over?

 

Wij hoeven niet de grootste te zijn om succesvol te zijn. Natuurlijk zou dat mooi zijn, maar als we er over 5 jaar alleen met 10 bezorgers een leuk inkomen aan overhouden, is dat ook prima.

 

Overigens hebben we inmiddels al een pilot in Nijmegen van 2 jaar achter de rug die ons vertrouwen geeft dat de markt niet alleen niet verzadigd is (hooguit dat het laaghangend fruit weg is), maar dat er ook ruimte is voor verandering. We hebben met 2 restaurants in 2 jaar al 2 ton bruto omzet gedraaid nog zonder te adverteren. Wat hierbij vooral positief stemde was dat bij een van de restaurants zij regelmatig meer orders kregen van ons dan van een van de grote drie, en we bij het restaurant ook al in vergelijking met de andere platformen een stukje van de taart mee wisten te pakken.

 

Op 16-8-2022 om 21:53, Gast zei:

Zit de order intake ook in jullie concept?

 

Wat bedoel je precies met de order intake?

Wij bieden restaurants hetzelfde aan als Deliveroo, Thuisbezorgd en Uber Eats: klanten plaatsen via onze website een bestelling, die wordt via ons logistieke systeem naar het restaurant doorgestuurd en of onze bezorgers of de bezorgers van het restaurant bezorgen de bestelling (met hulp van onze bezorgersapp).

Link naar reactie
(aangepast)

Met order intake bedoelde ik inderdaad het plaatsen/aannemen/afrekenen van bestellingen. Ik denk verder dat het verstandig is om over bedrijfskundige of organisatorische vraagstukken in één draadje (Samenwerking co-operatieve franchise - als vof of losse contracten?) verder te gaan.

 

Wie gaat de werving van zakelijke klanten (restaurants), het contentbeheer, het adverteren en de klantenservice op zich nemen? Niet voor beantwoording hier misschien, maar dit zijn wel wezenlijke vragen.

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
Op 16-8-2022 om 20:04, Rijder42 zei:

Nu ben ik al in contact gekomen met journalisten van de Volkskrant en van het NRC. Vrijdag hebben we een interview met het NRC, voor een artikel over maaltijdbezorging dat (waarschijnlijk) in september gepubliceerd gaat worden. Toen ik telefonisch gesprek had met de Volkskrant vroeg zij of we al contact hadden gehad met andere media, en toen ik het NRC-interview noemde zei ze dat ze morgen terugbelt en dat het voor hun interessant zou kunnen zijn als ze als eerste over ons schrijven.

 

Artikel gepubliceerd op 31 augustus, netjes één dag voor je officiële start.

 

Ben benieuwd wat NRC gaat doen...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.