• 0

Product met Amerikaanse stekker

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0
2 uur geleden, DeJongi zei:

Mag je producten geïmporteerd uit Amerika met een Amerikaanse stekker binnen de EU verkopen als hier een adapter bij verkocht wordt van US naar EU?

Dat zal doorgaans geen probleem opleveren als de apparaten aan de EMC- richtlijn voldoen.

 

https://www.rvo.nl/onderwerpen/eu-wetgeving/ce-markering/productgroepen/elektrische-producten/emc

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Zelfs als het mag, is het zeker niet de meest veilige en dus niet de meest wenselijke optie:

 

Quote

Een adapter is iets wat tussen een goed ontworpen/gemonteerd stopcontact en een correct gemonteerde stekker voor een ander stopcontact zit. Het is een extra stap. Een extra point of failure.

 

Als de adapter goed is ontworpen en gefabriceerd, dan heb je nog steeds te maken met een extra blok wat verder uit de muur steekt, dan het originele ontwerp van stekker/stopcontact heeft bedoeld. Als je er tegenaan stoot met bijvoorbeeld arm of stofzuiger, dan zou dit zo veel kracht kunnen zetten op het stopcontact, dat één van de componenten afbreekt. Dit is dan waarschijnlijk de adapter, maar mogelijk ook het stopcontact. 

 

Vraag van jouw (product)aansprakelijkheidsverzekeraar zal zijn: waarom? Waarom biedt de fabrikant niet gewoon ook een Europese stekker aan zoals veruit de meeste producenten in de VS? Vanuit oogpunt van risicobeperking veel beter en nauwelijks kostenverhogend bij genoeg volume. 

 

Vraag van mij is : is hier sprake van een normale importsituatie waarin de fabrikant weet dat jij importeert tbv verkoop in de EU en daar ook instemming/toestemming voor heeft gegeven?

Want de meeste van dit soort situaties komen  vooral voor bij grijze of parallelimport zonder medeweten van de fabrikant. 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Een adapter is iets wat tussen een goed ontworpen/gemonteerd stopcontact en een correct gemonteerde stekker voor een ander stopcontact zit. Het is een extra stap. Een extra point of failure.

True, true, …

… maar er bestaan ook goed ontworpen en goedgekeurde adapters. Wie neemt ze niet mee op reis of koopt ze ter plekke ?

 

Dat is nog altijd beter snel zelf zitten knippen en plakken met met euro-stekker … over een extra point of failure sproken.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, Cosara zei:

True, true, …

… maar er bestaan ook goed ontworpen en goedgekeurde adapters. Wie neemt ze niet mee op reis of koopt ze ter plekke ?


Klopt, maar die zijn bedoeld als tijdelijke - next best - oplossing tijdens vakantie of zakenreis, niet voor permanent gebruik

 

13 uur geleden, Cosara zei:

Dat is nog altijd beter snel zelf zitten knippen en plakken met met euro-stekker … over een extra point of failure sproken.


Dat is helemaal geen oplossing inderdaad, maar dat stel ik ook geenszins voor: dat moet de fabrikant regelen bij of na productie, niet iemand anders.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Zelf stekers monteren is 100% veilig en goed te doen. Wij laten het al jaren doen voor de Japanse en Amerikaanse markt.

Een professioneel bedrijf doet dat voor ons voor een paar euro per stuk, als je er een serietje van maakt. Je voldoet dan aan alle in dat land geldende veiligheidsregels.

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, herman van der helm zei:

Wij laten het al jaren doen voor de Japanse en Amerikaanse markt.

Een professioneel bedrijf doet dat voor ons voor een paar euro per stuk, als je er een serietje van maakt. Je voldoet dan aan alle in dat land geldende veiligheidsregels.


Prima oplossing, omdat jij als fabrikant dit regelt en er achteraf dus nooit discussie kan ontstaan over verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid. 
Als importeur of verkoper moet je dit niet op eigen verantwoordelijkheid (willen) doen, vooral overlaten aan de fabrikant

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, herman van der helm zei:

Dus de oorspronkelijke fabrikant speelt hierbij geen rol.

 

Er ontstaat hier een misverstand.

 

Laat jij jij zelf geproduceerde apparaten voorzien van een stekker Herman of praat je nu als importeur/groothandel die dat klusje heeft uitbesteed?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor al de antwoorden en heb hier nu al wel een beter beeld door.
Het is een gewone importsituatie van een nieuw product voor buiten de Amerikaanse markt.

In het bericht waar ik de bestelling bij de fabrikant wil plaatsen gaf ik de aantallen voor de EU en UK die ik nodig heb.(we hebben daar ook een vestiging na de Brexit)

Toen kwam het antwoord dat de producten een US stekker hebben en een verloopstekker wordt meegeleverd. Dit verbaasde mij nogal dus vandaar dat ik dit verder wilde uitzoeken alvorens te bestellen.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, herman van der helm zei:

Als je spullen uit  Amerika naar Europa haalt ben je importeur en fungeer je  als fabrikant en dus verantwoordelijk. Dus de oorspronkelijke fabrikant speelt hierbij geen rol.

 

Misverstand inderdaad Herman. Jij hebt het nu alleen over de externe aansprakelijkheid/ verantwoordelijkheid naar klanten toe. Ik heb het over de feitelijke aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid van importeur en producent voor de onderlinge verdeling van de schadekosten en verhaalsmogelijkheden 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
10 minuten geleden, DeJongi zei:

Toen kwam het antwoord dat de producten een US stekker hebben en een verloopstekker wordt meegeleverd. Dit verbaasde mij nogal dus vandaar dat ik dit verder wilde uitzoeken alvorens te bestellen.

 

Als de fabrikant zelf de verloopstekker meelevert is dat nog steeds suboptimaal, maar beter dan dat je dat zelf doet of moet doen. 

 

Kun/wil je ook nog antwoord geven op de vraag van Wigbolt: wat voor soort product betreft het? ( Een keukenmachine levert een ander risico op dan een medisch instrument) 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
7 minuten geleden, DeJongi zei:

Toen kwam het antwoord dat de producten een US stekker hebben en een verloopstekker wordt meegeleverd.

Dat gebeurt wel vaker …

… het is vaak een betere oplossing om een verloopstekker erbij te leveren, dan op het laatste moment de vaste aansluiting te monteren of te veranderen als bekend is naar welk land het product geleverd moet gaan worden. 
 

Steeds vaker worden apparaten met een los (plug-in) aansluitsnoer geleverd.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
22 minuten geleden, Cosara zei:

… het is vaak een betere oplossing om een verloopstekker erbij te leveren, dan op het laatste moment de vaste aansluiting te monteren of te veranderen als bekend is naar welk land het product geleverd moet gaan worden. 
 

Steeds vaker worden apparaten met een los (plug-in) aansluitsnoer geleverd.

 

Dat is toch wel een fundamenteel verschil. Een verloopstekker is tamelijk klungelig. We kennen allemaal de standaard aansluitpunten met en zonder aarde achterop apparaten.

 

29 minuten geleden, Norbert Bakker zei:

 

Misverstand inderdaad Herman. 

 

Je kan Herman's reactie ook lezen als die van een importeur die het stekkerprobleem zelf heeft opgelost. Dus niet die van een fabrikant.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, TwaBla zei:

 

Er ontstaat hier een misverstand.

 

Laat jij jij zelf geproduceerde apparaten voorzien van een stekker Herman of praat je nu als importeur/groothandel die dat klusje heeft uitbesteed?

Wij kopen een laadapparaat voor onze machines met alle keurmerken.

Voor bepaalde landen laten we aan het laadsnoer een andere steker zetten. We verkopen het totaal als ons product onder onze verantwoording.

Link naar reactie
  • 0
49 minuten geleden, herman van der helm zei:

Wij kopen een laadapparaat voor onze machines met alle keurmerken.

Voor bepaalde landen laten we aan het laadsnoer een andere steker zetten. We verkopen het totaal als ons product onder onze verantwoording.

 

Ah, helder. 

Wellicht is dit uit oogpunt van veiligheid de beste oplossing. Maar het levert na een onverhoopte schade wel gedoe op met verhaalsmogelijkheden...en ik kan me ook voorstellen dat het ook een garantierisico vormt. Niet zo spannend bij 10 grote apparaten wellicht, maar wel bij 10.000 kleintjes 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.