• 0

Ter beschikking stelling Spaanse auto

Hallo,

 

Recentelijk ben ik benaderd door een Spaans bedrijf uit mijn netwerk om een samenwerking aan te gaan. Ik zal mijzelf in Nederland gaan registreren als ZZP’er en vanuit Nederland werkzaamheden gaan verrichten voor dit Spaanse bedrijf. Deze werkzaamheden kan ik maandelijks gaan factureren.

 

Als aanvulling zal het bedrijf in Spanje een auto voor mij aanschaffen (geen lease), die ik zowel zakelijk als privé (ongelimiteerd) mag gebruiken. Alle kosten (brandstof, onderhoud, etc) kan ik tevens factureren aan dit Spaanse bedrijf. Ik maak in mijn bedrijf dus feitelijk geen kosten voor deze auto.

 

Nu zijn mijn vragen:

 

1. Ben ik in deze constructie verplicht om een KM registratie bij te houden (privé/zakelijk)?

 

2. Moet ik voor deze Spaanse auto bijtelling voor privé gebruik gaan betalen? 


Alvast bedankt voor de hulp/het advies!

 

Vriendelijk groet,

Woeter

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dag Woeter 

 

Welkom op HL en gefeliciteerd met deze klus.

 

Km Administratie, nee dat is niet verplicht, maar de bijtelling van 22% van de catalogusprijs geldt hier niet per se.

 

De werkelijke kosten van de auto zijn in feite een natura betaling voor jouw diensten door de Spaanse opdrachtgever. Voor jouw bedrijf zijn de bespaarde kosten dus een verkapte vorm van omzet. Je zult dat dus eerst moeten optellen bij je winst. Daarvoor kun je de kosten inschatten op basis van de tarieven voor operationeel lease voor deze situatie auto.

 

Denk ook aan BTW verlegd (binnen EU) opnemen in je BTW aangifte en ik neem aan dat er gewoon aan auto op NL kenteken gezet gaat worden(?).

 

Daarna heb jij de keuze: auto vd zaak met bijtelling of de auto privé aanmerken en 19 per zakelijk km weer van de winst afhalen.

 

Groet, Joost 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

‘Ter beschikking stelling Spaanse auto’

 

2 uur geleden, Woeter34 zei:

Als aanvulling zal het bedrijf in Spanje een auto voor mij aanschaffen

Hoe mogen wij dit interpreteren … Auto met Spaans kenteken of Nederlands kenteken ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Joost Rietveld zei:

Dag Woeter 

 

Welkom op HL en gefeliciteerd met deze klus.

 

Km Administratie, nee dat is niet verplicht, maar de bijtelling van 22% van de catalogusprijs geldt hier niet per se.

 

De werkelijke kosten van de auto zijn in feite een natura betaling voor jouw diensten door de Spaanse opdrachtgever. Voor jouw bedrijf zijn de bespaarde kosten dus een verkapte vorm van omzet. Je zult dat dus eerst moeten optellen bij je winst. Daarvoor kun je de kosten inschatten op basis van de tarieven voor operationeel lease voor deze situatie auto.

 

Denk ook aan BTW verlegd (binnen EU) opnemen in je BTW aangifte en ik neem aan dat er gewoon aan auto op NL kenteken gezet gaat worden(?).

 

Daarna heb jij de keuze: auto vd zaak met bijtelling of de auto privé aanmerken en 19 per zakelijk km weer van de winst afhalen.

 

Groet, Joost 

Dankjewel voor de uitgebreide reactie! Als ik het goed begrijp kan ik dus een vergelijkbaar NL leasetarief (bijv. bij Leaseplan o.i.d.) voor dit type auto hanteren als zijnde aanvullende beloning, dus toevoegen aan de omzet?

 

Het wordt overigens waarschijnlijk wel een auto met Spaans kenteken. Echter, als dit niet toegestaan is zal het op een alternatieve manier geregeld moeten worden. 

Link naar reactie
  • 0
43 minuten geleden, Woeter34 zei:

Kleine rectificatie: het kan geen auto met Spaans kenteken worden. Zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/auto/vraag-en-antwoord/mag-ik-een-auto-met-een-buitenlands-kenteken-hebben

 

Bedankt voor deze opmerking wimj!

 

je mag gewoon in een auto met buitenlands kenteken rijden, echter kan het dan wel zijn dat je bpm en wegenbelasting moet betalen. 

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Woeter34 zei:

Ik zal mijzelf in Nederland gaan registreren als ZZP’er en vanuit Nederland werkzaamheden gaan verrichten voor dit Spaanse bedrijf. Deze werkzaamheden kan ik maandelijks gaan factureren.

 

Wordt dit de enige opdrachtgever voor je Nederlandse bedrijf?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
46 minuten geleden, Woeter34 zei:
55 minuten geleden, prinsrachid zei:

Wordt dit de enige opdrachtgever voor je Nederlandse bedrijf?

Ja dat wordt de enige opdrachtgever. 

Dat wordt een tricky one …

 

… volgens mij is er “gewoon” sprake van een arbeidsrelatie in loondienst waarbij de werkgever een auto ter beschikking stekt aan de werknemer.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
56 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Alleen is die 'werkgever' niet in NL gevestigd, en is het nog maar de vraag of er sprake is van een gezagsverhouding

Voor een gezagsverhouding maakt het niet uit waar de werkgever en/of de werknemer is gevestigd. 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Cosaradat klopt niet helemaal, althans, ik weet niet wat de Spaanse wet daarover zegt. 

 

De NL fiscus kan weliswaar een gezagsverhouding vermoeden, maar kan niet bij de Spaanse opdrachtgever de hand ophouden voor loonbelastingen. Hooguit kan de NL fiscus, indien te bewijzen, stellen dat het inkomen van Woeter inkomen uit een buitenlandse dienstbetrekking is. Probleem is dat het voor de NL fiscus lastig is om die daartoe vereiste gezagsverhouding vast te kunnen stellen, juist omdat de opdrachtgever in het buitenland zit.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 2
12 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Cosaradat klopt niet helemaal, althans, ik weet niet wat de Spaanse wet daarover zegt. 

Employment status in Spain

A high level outline of the obligations that apply across the categories of employment in Spain.

 

https://www.simmons-simmons.com/en/publications/ck0bc2pf8o2ki0b36t0c7wh7q/140317-employment-status-spain

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 19-8-2022 om 07:52, Woeter34 zei:

Er zal geen sprake zijn van een gezagsverhouding, dit laat ik ook expliciet opnemen in het contract voor deze opdracht.

Dat is mooi, maar let op … De praktijk staat boven de theorie (het contract). 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 19-8-2022 om 07:52, Woeter34 zei:

Er zal geen sprake zijn van een gezagsverhouding, dit laat ik ook expliciet opnemen in het contract voor deze opdracht. Het staat mij volledig vrij om zelf invulling te geven aan het organiseren van mijn werk voor deze klant. Ik verwacht hiermee dus geen problemen. 


In theorie heeft Cosara gelijk. Kan me zo voorstellen dat het geen Nederlands contract is, zelfs niet in het Nederlands is geschreven, en waarschijnlijk zal het onder Spaans recht vallen, maar voor de Wet DBA maakt dat éigenlijk niet uit, maar het resultaat is wat tandenloos. Stel dat het een Spaans contract is, de Spaanse wet van toepassing is, en volgens de Spaanse fiscus zou blijken dat er sprake is van een arbeidsovereenkomst, dan zal de Nederlandse fiscus zich daarnaar voegen. Maar goed, dan zit je dus met een klein praktisch probleem: de Nederlandse fiscus kan lastig naheffen bij Spaanse opdrachtgevers.


Maar in de praktijk heeft Joost gelijk. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de fiscus dit soort overeenkomsten niet gaat checken, want dan kan het ook nog zijn dat ze zouden moeten controleren of het gaat om een arbeidsovereenkomst naar Spaans recht. En dan heb je ook nog een onderling belastingverdrag die regelt welk land wat mag of moet doen.
 

Eén ding waar je wel rekening mee moet houden, is dat je ondernemerschap voor de loonheffingen en voor de inkomstenbelasting anders worden vastgesteld en niet hetzelfde (hoeven te) zijn.

 

Op basis van het bovenstaande zou je kunnen aannemen dat je géén werknemer bent bij de Spaanse opdrachtgever en impliciet dat je dan 'dus' ondernemer bent. Maar dat is, denk ik, niet het geval. Het kan zijn dat je voor de omzetbelasting wél als ondernemer wordt gezien (dus moet je je registereren voor een btw-nummer), maar voor de Nederlandse inkomstenbelasting kan de conclusie zijn dat je niet voldoet aan voorwaarden voor ondernemerschap, zodat je dus geen gebruik kunt maken van startersaftrek, zelfstandigenaftrek, etc.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Over (ongelimiteerd) privégebruik en/of privévoordeel van een ter beschikking gestelde auto kan toch eigenlijk geen onduidelijkheid zijn t.o.v. de Nederlandse fiscus!? Dat is gewoon loon/inkomsten ((meer dan forfaitaire?) bijtelling naar privégebruik) of omzet. De meeste ondernemers hebben overigens geen opdrachtgevers die een auto verstrekken; de meeste ondernemers kiezen en zorgen zelf voor hun vervoersmiddel of modaliteit.

 

Mijn vraag is eerder of deze opdrachtgever geen vaste inrichting in Nederland nodig heeft. Welke geografische markt (be)dienen jouw diensten?

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 1
1 uur geleden, Gast zei:

Over (ongelimiteerd) privégebruik en/of privévoordeel van een ter beschikking gestelde auto kan toch eigenlijk geen onduidelijkheid zijn t.o.v. de Nederlandse fiscus!? Dat is gewoon loon/inkomsten ((meer dan forfaitaire?) bijtelling naar privégebruik) of omzet. 

 

Het probleem is dat het hier over twee schijven gaat, en daar ontstaat wellicht wat verwarring.

 

Allereerst stelt de Spaanse opdrachtgever een (Spaanse) auto ter beschikking aan de Nederlandse onderneming van vragensteller. Fiscaal is die terbeschikkingstelling gewoon omzet in natura en wordt de waarde daarvan bij de winst opgeteld, terwijl de Spaanse opdrachtgever die kosten juist van zijn winst aftrekt.

 

Vervolgens wil de onderneming van de vragensteller deze auto weer privé terbeschikkingstellen aan de vragensteller zelf. Dáár geldt de bijtelling voor in de inkomstenbelasting op basis van cataloguswaarde.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Omzet in natura of loon in natura … wel of geen bijtelling ? 

Het wordt een stuk duidelijker en overzichtelijker als TS met zijn eigen auto de boer op gaat. De kosten van het autogebruik hoeft daarbij niet eens apart gedeclareerd te worden als alle kosten in de aanneemsom zijn opgenomen.

 

Terbeschikkingstelling van bedrijfsmiddelen en het hebben van slechts één opdrachtgever zijn m.i. duidelijke signalen voor een fictieve dienstbetrekking … ongeacht of dit nu wel of niet door de Belastingdienst gecontroleerd gaat worden.

 

Wij gaan hier toch niet prediken van “doe maar” want ze controleren dit toch niet.

 

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 204 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.