• 0

Compagnon creëert schulden in zijn holding

Hoi Allen, 

 

Wat fijn dat ik hier mijn vraag kan stellen.

Een bv constructie:

holding A en Holding B beide voor 50% aandeelhouder van de “beheer bv” die weer voor 100% aandeelhouder is van de werkmaatschappij.

Naar de beide holdings wordt netjes elke maand 6050 overgemaakt als management fee.

de eigenaar van holding A kan er niet van rondkomen en heeft inmiddels zijn loonheffing en omzetbelasting niet betaald.

ik wil niet meewerken aan een lening/voorschot van uit ons bedrijf omdat we aan het groeien zijn en daarvoor de centen nodig hebben.

Nu wil hij wellicht een lening aangaan bij een bank.... 

Wat kunnen de gevolgen voor mij en/of ons bedrijf zijn als hij echt in gebreke blijft naar de belasting en/of eventueel elders schulden creëert?

 

B.v.d. 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Lesley, 

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

Quote

Wat kunnen de gevolgen voor mij en/of ons bedrijf zijn als hij echt in gebreke blijft naar de belasting en/of eventueel elders schulden creëert?

 

De belangrijkste gevolgen merk je nu al: namelijk frictie tussen beide bestuurders en een DGA die stress heeft en energie die hij aan inkomen en uitgaven besteed in plaats van aan de groei van jullie bedrijf

 

De gevolgen van surseance en faillissement kunnen uiteindelijk zijn dat hij zijn aandeel te gelde moet maken en moet verkopen. Als er een aanbiedingsplicht is kan dat eerst aan jou, anders in theorie ook aan derden

 

Maar ik zou me meer zorgen maken over de frictie en stress nu dan over het theoretische faillissement. 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Norbert, 

dank je voor je reactie. 
wat je zegt klopt helemaal, het zorgt voor negatieve energie. 
Er is inmiddels een business coach ingeschakeld ter ondersteuning. Wel maak ik op uit je antwoord dat het niet “direct” mijn probleem wordt. 
we gaan er aan werken! 
dank je. 

Link naar reactie
  • 0

Joost, dank je.
Ook dat ligt natuurlijk gevoelig omdat het hem op de langere termijn alleen maar kost... maar ik neem alle adviezen mee, het is idd vaak beter te acteren op eigen initiatief dan wanneer gedwongen. 

Wat in deze ook lastig was: 
Toen we met ons administratiekantoor de eerste 6 maanden dit jaar  doornamen werd er naar mijn smaak veel te positief gedaan waardoor er wellicht de gedachte ontstond dat er meer kan.... dit lag natuurlijk ook aan de vragen die mijn compagnon stelde en de papieren werkelijkheid die je dan ziet.
Er zijn gewoon nog niet echt reserves en we zijn aan het groeien... nog "te ontvangen" heb je dan wel al mooi in je resultaat zitten, maar dat groeit net zo hard mee... daarnaast moeten er allerlei investeringen gedaan worden om de groei te kunnen verwezenlijken. 

 

Als er iets gaat gebeuren waar anderen iets aan kunnen hebben zal ik dat zeker melden.

Dank voor jullie reacties. 



    

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.