• 0

Auto wordt 5 jaar: kosten boeken als privé onttrekking?

(aangepast)

Onze auto wordt 5 jaar wat betekend dat de afschrijving stopt.

Voor volgend jaar krijgen we dus te maken dat de werkelijke kosten lager zijn dan de bijtelling.

Mag ik in Exact (daar werkt ik mee) alle ( van betreffende ) auto gerelateerde kosten boeken als privé onttrekking?

Dit komt op het zelfde neer, maar is eenvoudiger uit te voeren omdat er meer voertuigen in de administratie staan.

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

BTW, daar zit wat in, en die gaat van 2,7 naar 1,5, maar ik denk dat ook daar de werkelijke BTW minder is dan die 1,5%
Deze oude diesel auto wordt nu nog wel, maar weinig zakelijk gebruikt, ik rijd zakelijk namelijk veel electrisch maar voor vakanties met caravan is deze oude perfect. ik kies dus prive nog voor de oude diesel ipv de EV.
Waarom ik dacht dat dit een goede oplossing is vanwege de travelcard (mrb verzekering en onderhoud is makkelijk te berekenen) maar brandstof kan ik dan uitsplitsen in de boekingen, ipv het hele jaar. heb nog meer voertuigen, scooters en motoren enz

aangepast door rijopleiding
Link naar reactie
  • 0

Dat lijkt praktisch, maar zowel voor de IB als de BTW geldt dat je de correctie wegens privé gebruik moet maken in de betreffende aangifte. 

 

Je probeert nu de bocht af te snijden door kosten en BTW rechtstreeks naar privé te boeken in plaats van in de kosten, twijfel je dan (kennelijk) ook de privé correcties voor privé buiten de aangiftes laat. Dat laatste lijkt mij niet in lijn met je fiscale verplichtingen om een correcte aangifte te doen

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel, leek me inderdaad praktisch en financieel maakt het niks uit, maar wat niet kan doen we maar niet.

Maar nadenkend kan ik natuurlijk wel een grootboek maken specifiek voor deze auto, komt beetje op hetzelfde neer.
Iets anders waar ik nog over nadacht, ik heb de restwaarde om boekwinst te voorkomen in exact op € 7000 gezet. maar voor de werkelijke kosten van de bijtelling de eerste 5 jaar geld volgens mij alleen die 20% per jaar toch?

Dit heb ik uit een topic wat ging om de Vamil, dat je voor de werkelijke kosten niet het eerste jaar 75% mocht nemen , en daarna maar maar een paar %

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, rijopleiding zei:

Onze auto wordt 5 jaar wat betekend dat de afschrijving stopt.

Voor volgend jaar krijgen we dus te maken dat de werkelijke kosten lager zijn dan de bijtelling.

Tip 1. Hoogste tijd voor een nieuwe auto … dan

Tip 2. Of extra veel onderhoud laten uitvoeren.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, prinsrachid zei:
Op 19-8-2022 om 09:06, rijopleiding zei:

Onze auto wordt 5 jaar wat betekend dat de afschrijving stopt.

 

Eh, wat?

Vijf jaar na de datum van ingebruikname stopt de fiscale afschrijving.


Voor TS betekent dat, dat de autokosten lager worden.

Voor een ondernemer geldt dat de bijtelling voor het privégebruik van een zakelijke geëtiketteerde auto nooit hoger is dan de werkelijk gemaakte autokosten.

 

Op 19-8-2022 om 09:06, rijopleiding zei:

Voor volgend jaar krijgen we dus te maken dat de werkelijke kosten lager zijn dan de bijtelling.

Leg uit …
 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Samengevat

mijn auto is nu 5 jaar maar 4,5 in mijn bezit en is aangeschaft voor 29000 Ex BTW

Fiscale afschrijving is tot feb 2023, maar boekhoudkundig stop ik de afschrijving nu.
auto blijft dan voor €2900 in de boeken staan.

Voor de bijtelling reken ik in 2023 nog wel € 966 (2 maanden) aan fiscale afschrijving.

En ja er komt nu een dure beurt  aan bij 166000 km, dat is ook de reden dat ik nou maar even blijf rijden.

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, rijopleiding zei:

(1) Mijn auto is nu 5 jaar maar 4,5 in mijn bezit …

(2) Fiscale afschrijving is tot feb 2023, maar boekhoudkundig stop ik de afschrijving nu.
(3) Voor de bijtelling reken ik in 2023 nog wel € 966 (2 maanden) aan fiscale afschrijving.

Ok … economische afschrijving dus.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 25-8-2022 om 14:53, Cosara zei:

Vijf jaar na de datum van ingebruikname stopt de fiscale afschrijving.

 

Waar komt dat vandaan? Je moet gewoon afschrijven over de gebruiksduur van de investering. Het feit dat er een maximum zit aan de fiscale afschrijving van 20%, betekent niet dat de fiscale afschrijving 'dús' stopt na 5 jaar. .

 

Ook een auto 90% afschrijven in 5 jaar vind ik eigenlijk nogal gortig. Ik weet het, Jan en alleman schijnt dat zo te doen, maar ik vind het vreemd dat het als "normaal" wordt neergezet.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, prinsrachid zei:

Je moet gewoon afschrijven over de gebruiksduur van de investering.

Inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, afschrijvingen

https://wetten.overheid.nl/BWBR0027392/2010-03-17#Circulaire.divisie4

 

2 uur geleden, prinsrachid zei:

Ik weet het, Jan en alleman schijnt dat zo te doen, maar ik vind het vreemd dat het als "normaal" wordt neergezet.

Wat ook raar is dat de investeringsmiddelen minder dan € 450 direct en in zijn geheel in het jaar van aankoop (niet eens in het jaar van ingebruikname) ten laste van de winst gebracht mag worden … terwijl er legio bedrijfsmiddelen “van geringe  waarde” zijn die veel langer dan vijf jaar meegaan.

 

kortom … maximaal 20% afschrijven mag … 100% afschrijven mag soms ook. 
 

Het is de Overheid die deze speelruimte biedt … maar er zijn wel meer zaken die zij als normaal zien, terwijl bij menigeen het de wenkbrauwen doen fronsen. In het onderhavige geval … mooi toch ?
 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.