• 0

Accijns op wijn; proefmonsters / proeverij organiseren. Accijns terugvragen?

Hi,

 

Ik ben van plan om samen met een compagnon via een webshop wijn uit Hongarije te verkopen. Pallets staan al klaar en ik heb ook al een vergunning "Vergunning geregistreerde geadresseerde" aangevraagd.

 

Als straks de wijnen in Nederland zijn, zullen we ook een aantal proeverijen organiseren waarbij mensen de verschillende wijnen kunnen proeven.

De accijns is een accijns op een verbruiksgoed, maar ik vroeg me af. Geldt dit ook voor de wijnen die je bij een proeverij laat proeven (en de fles an sich dus niet verkoopt aan consumenten).

 

In het handboek accijns kon ik dit niet achterhalen (zo specifiek; alleen over acicjns terugvragen bij breuk). Ik heb gebeld emt de douane maar die mevrouw was niet echt behulpzaam. Wie heeft hier ervaring mee vanuit de praktijk?

 

Bedankt!

 

Paul

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Vrijstelling en teruggaaf van accijns is geregeld in artikel 65 en 70 van de Wet op de accijns. Daarin staat verschillende situaties omschreven die aanleiding geven tot terugbetaling van accijns. 

Wijn die gratis verstrekt word tijdens een proeverij valt daar niet onder.

 

Tenzij de proeverij gehouden wordt op een schip of in een vliegtuig met als bestemming een andere lidstaat.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.