• 0

Bedrijfsauto marge / btw

Goedemorgen,

 

Een geliefd onderwerp is auto's / kosten en waar je nooit over uitgesproken raakt.

Kan één van de specialisten of ervaringsdeskundigen hier mij het volgende uitleggen, aangezien ik niet snap waarom er niet meer gebruik  van gemaakt wordt.

 

Tweedehands bedrijfsauto aanschaffen is voor een ondernemer aantrekkelijker als het een btw auto is maar er wordt gesteld: Eens een marge auto altijd een marge auto, dus het is blijkbaar slimmer om op zoek te gaan naar een btw auto.    Betaalde Btw is dan uiteraard aftrekbaar en bij toekomstige verkoop is de dan te betalen btw ook afgedekt.  Tot zover alles duidelijk.

 

Helaas is de keuze in marge auto's groter, maar volgens de belastingdienst is er één uitzondering waarmee je van een marge auto een btw auto kan maken:

 

--------------------------------

Belastingdienst stelt voor de handelaar:

U mag bij alle margegoederen ervoor kiezen om btw te berekenen over de verkoopprijs in plaats van over de winstmarge. Dat is voordelig als uw klant ondernemer is en recht heeft op aftrek van btw.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/bijzondere_regelingen/margeregeling/wat_zijn_margegoederen/wanneer_de_margeregeling_niet_toepassen

------------------------------

 

Alle autohandelaren waar ik een mooie bolide zie staan, willen hier echter niet in mee gaan en blijven bij de stelregel:  Eens marge, altijd marge!

Nu geloof ik niet dat ik nou de ultieme mogelijkheid heb uitgevonden en blijkbaar zie ik iets over het hoofd, want dit zou toch een hele interessante verkoop mogelijkheid voor de tweedehands markt moeten zijn.    Marge auto naar BTW auto?

 

Ook de Bovag heeft hierin dezelfde mening, compleet met rekenvoorbeeld.

 

Van marge-auto naar btw-auto

Een marge-auto kan in principe niet veranderen in een btw-auto, maar er is één uitzondering. Als een autobedrijf een marge-auto aan een ondernemer wil verkopen, dan kan het autobedrijf afzien van de toepassing van de margeregeling en het margeverkoopbedrag omrekenen naar een btw-verkoopbedrag. De zakelijke klant kan dan toch de btw verrekenen.

 

Rekenvoorbeeld

Stel, een handelaar heeft een auto ingekocht voor € 15.000,-. Als hij de auto als marge-auto verkoopt voor € 18.000,- is € 520,- btw verschuldigd over de winstmarge. De handelaar heeft dan een winst behaalt van € 3.000,- minus € 520,- btw, ofwel € 2.480,-. De koper kan deze btw echter niet verrekenen, dus de auto kost hem € 18.000. Afzien van toepassing van de margeregeling kan dan voor beide partijen voordelig uitpakken.

Stel dat koper en verkoper bij het afzien van de margeregeling een prijs overeenkomen van € 17.500,- exclusief btw, dan pakt de verkoper een winstmarge van € 2.500,-, terwijl de koper € 500,- bespaart. Zowel verkoper als koper zijn nu beter af.

------------------------------

 

Hopelijk kan iemand mij uitleggen wat ik mis in dit verhaal en waarom dit niet op grote schaal wordt toegepast, tenslotte worden koper én verkoper er beter van.

 

Alvast bedankt voor een (duidelijk) antwoord.  

Mvrgr, Paul.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Paul,

 

Voor de verkoper is het nauwelijks interessant want die houdt er in jouw voorbeeld slechts 20 euro aan over. Daarvoor moet dan wel de boekhouding per auto bijgehouden worden terwijl vaak de BTW per tijdvak berekend wordt (globalisatie). Die twee tientjes zijn de moeite niet om dat te gaan wijzigen.

 

Voor de koper is het ook niet per se 500 voordeel. Ten eerste zakt dat voordeel hard in elkaar als de bestelauto ook privé gereden wordt, want dan moet ook de aanschaf-BTW weer gecorrigeerd worden. En ten tweede zal de ondernemer t.z.t. de bus dan ook weer met BTW moeten verkopen.

 

Je gedachtengang klopt wel, maar ik denk dat het voor de meesten de moeite niet waard is.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Bedankt voor de reactie,

 

De 20 euro is inderdaad niet de moeite waard, maar dit rekenvoorbeeld staat zo bij Bovag op de website en ik wilde het 1:1 overnemen.  :)

 

Boekhouding aanpassen hoeft niet aangezien een autobedrijf toch al verkopen heeft van marge én btw auto's en dus ook twee btw "stromen".

De koper heeft sowieso het voordeel van BTW aftrek en bij latere verkoop wordt er gewoon btw berekend over de verkoopprijs.

Privé gebruik is weer een heel ander kwestie en niet van belang voor verkoper, tevens is het wel gunstig bij het hanteren van een Verklaring alleen zakelijk gebruik of bij een youngtimer.

 

Uiteraard is het voor mij niet zoveel van belang of er 50 of 100 euro verschil in zit, mijn probleem is dat als ik als ondernemer een marge auto aanschaf voor bijvoorbeeld € 20.000,-  en na een jaar verkoop ik dezelfde auto weer voor € 17.500,- ik vervolgens (volgens onze belastingdienst en mijn boekhouder.) 21%btw moet gaan berekenen over de verkoopprijs, waardoor de auto voor mij onevenredig duur gaat worden aangezien ik bij aanschaf geen btw aftrek heb genoten en natuurlijk de ontvangen BTW bij verkoop wél moet afdragen.

 

-----------------------

Rekenvoorbeeldje Belastingdienst, hierbij gaat het dus om het laatste stukje tekst aangezien ik geen autohandelaar ben.

 

U bent handelaar in gebruikte auto's. U koopt een margeauto, die u na een periode van verhuur weer verkoopt. U kunt bij deze verkoop de btw over de winstmarge berekenen. Als u dezelfde auto echter koopt als handelaar in gebruikte computerapparatuur, moet u bij latere verkoop van die auto btw over de verkoopprijs in rekening brengen.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/bijzondere_regelingen/margeregeling/wat_zijn_margegoederen/wanneer_de_margeregeling_niet_toepassen

----------------------------

 

Bovenstaand is geheel in tegenspraak tot wat ik altijd hoor:  Eens marge altijd marge!

Dus voorlopig ben ik er nog niet uit, maar wie weet wordt ik steeds wijzer.

 

Groet en bedankt voor alle op- en aanmerkingen.

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, PaulKr zei:

Boekhouding aanpassen hoeft niet aangezien een autobedrijf toch al verkopen heeft van marge én btw auto's en dus ook twee btw "stromen"

Met dien verstande dat de marge stroom niet per auto bijgehouden wordt maar per tijdvak. In jouw voorstel wordt het aantal BTW auto's groter en het aantal marge auto's kleiner. Is niet heel veel werk extra, maar probeer maar eens iets te wijzigen in een onderneming...

 

4 uur geleden, PaulKr zei:

waardoor de auto voor mij onevenredig duur gaat worden aangezien ik bij aanschaf geen btw aftrek heb genoten en natuurlijk de ontvangen BTW bij verkoop wél moet afdragen.

Maar doorgaans kan de koper van jouw auto zelf de BTW ook weer aftrekken, dus ik zie niet waarom dat dan duurder zou zijn voor jou

 

4 uur geleden, PaulKr zei:

Eens marge altijd marge

Dat ligt dan aan de bronnen, want Google ook gerust even op "van marge auto naar BTW auto". Het geldt evenwel voor elke ondernemer, behalve de autohandelaar. Alleen die kan een auto van marge naar BTW veranderen. 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, Joost Rietveld zei:
17 uur geleden, PaulKr zei:

Eens marge altijd marge

Dat ligt dan aan de bronnen, want Google ook gerust even op "van marge auto naar BTW auto". Het geldt evenwel voor elke ondernemer, behalve de autohandelaar. Alleen die kan een auto van marge naar BTW veranderen. 

… en daar zit de crux.

Ik ben in mijn hele loopbaan als boekhouder nog nooit een autohandelaar tegengekomen die een marge-auto naar btw-auto wilde veranderen.

 

13 uur geleden, Joost Rietveld zei:
18 uur geleden, PaulKr zei:

waardoor de auto voor mij onevenredig duur gaat worden aangezien ik bij aanschaf geen btw aftrek heb genoten en natuurlijk de ontvangen BTW bij verkoop wél moet afdragen.

Maar doorgaans kan de koper van jouw auto zelf de BTW ook weer aftrekken, dus ik zie niet waarom dat dan duurder zou zijn voor jou

Ik kan de gedachtegang ergens wel volgen …

 

Als een marge-auto hebt gekocht voor € 20.000 en op enig moment als marge-auto wilt gaan verkopen voor € 17.500 dan zou je dezelfde auto als btw-auto moeten gaan verkopen voor € 14.463 ex 21% btw. 

Je kunt als btw-verkoper ook zeggen dat je hoe dan ook € 17.500 (ex btw) voor de auto wilt hebben, maar dan zal een particulier koper echt niet de prijs van 21.175 inclusief 21% btw gaan betalen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
44 minuten geleden, Cosara zei:

… en daar zit de crux.

Ik ben in mijn hele loopbaan als boekhouder nog nooit een autohandelaar tegengekomen die een marge-auto naar btw-auto wilde veranderen.

 

Ik kan de gedachtegang ergens wel volgen …

 

Als een marge-auto hebt gekocht voor € 20.000 en op enig moment als marge-auto wilt gaan verkopen voor € 17.500 dan zou je dezelfde auto als btw-auto moeten gaan verkopen voor € 14.463 ex 21% btw. 

Je kunt als btw-verkoper ook zeggen dat je hoe dan ook € 17.500 (ex btw) voor de auto wilt hebben, maar dan zal een particulier koper echt niet de prijs van 21.175 inclusief 21% btw gaan betalen.

 

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel Casaro je legt de vinger op de juiste plek, het betekent in de praktijk dus dat als een ondernemer een marge auto koopt, hij deze het beste bij toekomstige verkoop niet aan een particulier verkoopt aangezien hij dan 21% Btw moet gaan afdragen over de verkoopprijs.  Bij verkoop aan een andere ondernemer (of autobedrijf) speelt dit niet aangezien die de BTW kan terugvorderen.  De ene ondernemer maakt een verkoopfactuur met btw voor de andere ondernemer. De marge auto is met deze handeling dan ook volgens mij een btw auto geworden.

 

JoostDe door mij gebruikte bronnen doen verder hun werk wel goed, anders had ik dit topic ook niet aangemaakt :)

 

Maar waar het eigenlijk om ging is dat ik mij er over verbaas dat een autohandelaar dus nauwelijks tot niet deze mogelijkheid gebruikt om een specifieke doelgroep naar zich toe te trekken. Het gaat dan niet om het prijsverschil van 500 euro in het rekenvoorbeeldje van de BOVAG, maar als je als ondernemer een BTW auto koopt ben je bij verkoop vrij om te doen wat je wil zonder financiële consequenties. Het is dus voor een ondernemer aantrekkelijker om een btw auto te kopen i.p.v. een marge auto.

Autohandelaar kan dit dan toch in zijn voordeel gebruiken als aantrekkelijk extraatje, ondanks de iets meer administratie, desnoods zet hij er een vergoeding tegenover.

 

Ook hier op het forum heb ik al voorbeelden voorbij zien komen van mensen die hier geen rekening mee hebben gehouden.

 

Voor mij is de zaak stuk duidelijker en ga er verder geen eindeloos verhaal van maken.

Marge auto gewoon kopen en bij verkoop alleen aan een bedrijf verkopen!

Koper betaalt dan de btw en ik draag die weer af. 

En voorlopig mij lekker blijven verbazen!

 

Iedereen bedankt voor hun mening, tijd en uitleg.

 

Groet, Paul.  

 

 

Link naar reactie
  • 1

Paul, je hebt het in je openingspost door elkaar over "bedrijfsauto" en "autohandel". Voor de btw maakt het echter uit of de auto is gekocht/gebruikt/verkocht als bedrijfsvoorraad of als bedrijfsmiddel. De margeregeling is alleen voor bedrijfsvoorraad. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.