• 0

BTW vraagstuk

Ik ben onlangs geëmigreerd naar de Filipijnen.

En gestart als freelancer. Ik heb geen inschrijving bij de NL KVK. Dat kan niet want ik heb met laten uitschrijven uit het BRP.
(Heb afgelopen week contact gehad met KVK gehad en die waren daar heel stellig over).

Ook ben ik geen bedrijf gestart in de Filipijnen want voor online werken, is dat niet nodig.

Heb een opdracht gevonden bij een NL bedrijf in NL.

Werkzaamheden bestaan uit marketing, advies en uitvoering, sales etc. Werkzaamheden vinden plaats via internet.

 

Ik heb nu een visum voor 1 jaar dat mij verbied om lokaal aan het werk te zijn. Online mag.

 

Mijn vraagstuk is het volgende:

- hoe doe ik de facturatie ... Met BTW? Heb ik daarvoor een NL BTW nummer nodig ?
- met BTW maar dan verlegd ? 
- zonder BTW ?

 

Waar vallen mijn werkzaamheden onder bij de aangifte inkomstenbelasting ? 

- overige inkomsten ?

- is dat gebonden aan een maximum ?

- hoe zit het wanneer het boven het maximum uitkomt?

 

Graag jullie advies.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Beste Joost,

 

dat is heel makkelijk gedacht . . . echter de Belastingdienst ziet dat anders. Zie https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/buitenland/

 

De Belastingdienst ziet mij als ondernemer. Of ik nu in NL woon of in het buitenland.

 

Daarom ben ik op zoek naar iemand met kennis van zaken van oa de BTW plicht voor buitenlandse ondernemers.

 

Groet, Anon

aangepast door freelancing
betere zinsopbouw
Link naar reactie
  • 0

Beste Anon,

 

Mijn reactie mbt de inkomstenbelasting komt voort uit het belastingverdrag tussen NL en de Filipijnen, en is ook gebaseerd op internationale afspraken dat een onderneming in beginsel daar gevestigd is waar de leiding zich bevindt. 

 

De vraag is dus eerder:

Waarop baseer je dat de fiscus jou ziet als ondernemer in NL, terwijl je in de Filipijnen woont en werkt? De link die je geeft, zegt daar niets over. Heb je een brief ontvangen van ze?

 

Qua BTW: het kan zijn dat je als buitenlandse dienstverlener je in NL moet registreren. Zie deze link, maar afgaand op je verhaal komt jouw situatie hier niet voor.

 

 

Groet, Joost 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 200 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.