• 0

Voorraadwaarde

Goedemorgen,

 

Om mijn Winst en Verliesrekening van het eerste halfjaar 2022 compleet te maken moet ik mijn voorraadwaarde berekenen. Ik twijfel hoe ik deze bereken. Bereken je puur de inkoopkosten van je producten bij de leverancier of tel je hier ook de kosten van de Forwarder bij op? Deze verzendkosten betaal je later, maar bij mijn inkoopprijs hou ik normaal gesproken rekening met de inkoopkosten + verzendkosten naar NL.

Hoe doen jullie dit en wat is het juiste?

 

Voorbeeld:

Inkoopprijs Fabrikant buiten EU = 4 euro

Verzendkosten Nederlandse Forwarder (betaal ik over 2 maanden gespreid): 3 euro.

 

Is mijn voorraadwaarde dan per product 7 euro of 4 euro?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op HL

 

Aanwezige voorraad moet op de balans. De kosten van de forwarder kunnen in mindering op de omzet worden gebracht, dus op de W&V-rekening (zoals je zelf al aangeeft: 'verzendkosten betaal je later, maar bij mijn inkoopprijs hou ik normaal gesproken rekening met de inkoopkosten + verzendkosten naar NL.') winst is immers omzet minus kosten...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, SanderRs zei:

Is mijn voorraadwaarde dan per product 7 euro of 4 euro?

 

Dat ligt eraan welke voorraadwaarderingsmethode je gebruikt, beide kan goed zijn.

 

Maar meest gebruikelijk bij MKB ondernemingen is om de voorraad te waarderen tegen inkoopprijs.

Je kunt voor verzendkosten die nog niet gefactureerd zijn ook een stel post nog te betalen bedragen opnemen in je (inkoop)kosten en op de balans komt het dan als overlopende schuld.

maar overlopende posten bepaal je meestal alleen voor de jaarrrekening / aangifte IB.

 

Voor welk doel stel je de tussentijdse cijfers op? eigen inzicht of vraagt de bank of andere belanghebbende erom?

 

Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, Roel J zei:

 

Dat ligt eraan welke voorraadwaarderingsmethode je gebruikt, beide kan goed zijn.

 

Maar meest gebruikelijk bij MKB ondernemingen is om de voorraad te waarderen tegen inkoopprijs.

Je kunt voor verzendkosten die nog niet gefactureerd zijn ook een stel post nog te betalen bedragen opnemen in je (inkoop)kosten en op de balans komt het dan als overlopende schuld.

maar overlopende posten bepaal je meestal alleen voor de jaarrrekening / aangifte IB.

 

Voor welk doel stel je de tussentijdse cijfers op? eigen inzicht of vraagt de bank of andere belanghebbende erom?

 

Bedankt voor je reactie! Het doel is voor eigen inzicht, zodat ik kan zien hoeveel winst ik het afgelopen halfjaar heb gedraaid. Indien ik de voorraad waarde incl. verzendkosten zit ik op €20.000 hoger dan de voorraadwaarde excl. verzendkosten. Het is dus ook belangrijk voor mijn jaaraangifte, aangezien ik anders wellicht veel te veel belasting betaal.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Hans van den Bergh zei:

Welkom op HL

 

Aanwezige voorraad moet op de balans. De kosten van de forwarder kunnen in mindering op de omzet worden gebracht, dus op de W&V-rekening (zoals je zelf al aangeeft: 'verzendkosten betaal je later, maar bij mijn inkoopprijs hou ik normaal gesproken rekening met de inkoopkosten + verzendkosten naar NL.') winst is immers omzet minus kosten...

Bedankt voor je reactie Hans! Dus als ik het goed begrijp is de voorraadwaarde in mijn voorbeeld dus 4 euro en plaats ik de verzendkosten bij de kosten in de w/v rekening?

Link naar reactie
  • 1
7 minuten geleden, SanderRs zei:

als ik het goed begrijp is de voorraadwaarde in mijn voorbeeld dus 4 euro en plaats ik de verzendkosten bij de kosten in de w/v rekening?

 

Check! 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

 

1 uur terug, SanderRs zei:

Het doel is voor eigen inzicht, zodat ik kan zien hoeveel winst ik het afgelopen halfjaar heb gedraaid.

Voor bedrijfseconomische berekeningen en vergelijkingen is het wel zinvol om met name directe kosten mee te nemen in de waardering van activa: dat geeft namelijk een beter beeld van de integrale kostprijs en actuele waarde van bezittingen.

 

Wanneer je bijvoorbeeld een lap stof van € 5 door een naaiatelier voor € 25 laat bewerken tot een jurk, hoort die jurk eigenlijk voor € 30 op de balans, niet voor € 5.

 

Zo zie je ook direct (en niet pas aan het einde van het boekjaar) dat je verlies maakt wanneer je die jurk verkoopt voor minder dan € 30.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 75 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.