• 0

Zzp'er start BV, wat te doen met auto?

Hi all,
 

Ik ben na 13 jaar freelancer een BV gestart. Mijn financial lease voor mijn auto staat op mijn naam als zzp'er.
 

Als ik de auto op naam van de bv wil zetten bij de lease maatschappij dan moet ik eerst een aanvraag starten (welke waarschijnlijk niet eens goedgekeurd wordt, en 250 euro kost)
 

Is er een manier om mijn financial lease kosten en autokosten toch in de bv te krijgen zonder mijn lease contract over te zetten naar bv? Of moet dit echt officieel gemaakt worden?
 

Als de auto écht officieel op naam van de bv moet staan, zou ik dan vanuit de bv het openstaande bedrag kunnen aflossen, zodat ik mijn overschrijvingsbewijs krijg en het dan op mijn bv boeken?
 

Bedankt voor iedere tip die ik mag krijgen :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
12 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Als je de BTW op de kosten van de auto per se via de BV wilt laten lopen, dan zullen de facturen op naam van de BV moeten staan. 

 

Waarom denk je dat dat afgekeurd wordt?

Je zou als suggestie richting de leasemij kunnen aanvoeren dat je hoofdelijk aansprakelijk blijft voor de schuld, net als nu het geval is

Bij de oprichting neemt de BV de lopende verplichtingen over. Omdat het financial lease is, zit er geen BTW op de leasetermijnen en zit je dus ook niet met de BTW vereisten voor een factuur.

 

Voor de onderhoudskosten is het uiteraard zaak nieuwe facturen op naam van de BV te laten zetten.

Link naar reactie
  • 0

Het is echt financial lease. ABN AMRO rekent hier btw over. Het is 100% zeker geen operational lease.

 

Financieel gezien kan ik het contract afbetalen, maar ik wil graag weten of dit 'mag'.

 

Mag ik NU de maandelijkse termijnen vanuit mijn BV betalen (Aflossing+rente+btw), als ik in November mijn leasecontract afbetaal (zodat ik niet aan de financierder toestemming hoef te vragen dit over te zetten) en de auto op naam van de BV zet?

Link naar reactie
  • 0

Als ik het lease contract afbetaal heb ik niets meer met ABN te maken.

 

Mijn vraag gaat erom of de belastingdienst het goed vind als ik de kosten nu al in de BV boek, terwijl de auto pas in november op naam van de BV staat.

 

ABN rekent BTW omdat zij het als een dienst behandelen, heel irritant, maar kon er niets aan veranderen.

Link naar reactie
  • 0

Afhankelijk van hoe je onderneming omgezet is naar een besloten vennootschap is de leaseovereenkomst mogelijk al ingebracht. Zoek maar eens "Activa-passivatransactie" op.

Dit zou dan ook af te leiden moeten zijn aan de balans van je BV. Of je vraagt het even na bij de notaris die je hierbij geholpen heeft.

Bij twijfel kun je deze vraag ook altijd even aan de Belastingtelefoon voorleggen (0800 - 0543).

Daxto.com - Modern ondernemen | Altijd een goede grip op je onderneming.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
5 uur geleden, mcelia zei:

Stel ik de vraag nu zo ontzettend verkeert dat je me maar niet begrijpt?

Yep.. Want het is nog steeds onduidelijk wat voor overeenkomst  je hebt.

 

Wat wel duidelijk is dat je zegt BTW te betalen. Dat betekent dat je de overeenkomst moet laten aanpassen, omdat je anders de BTW niet terug kunt vragen, omdat voor de BTW vereist is dat de factuur op de juiste naam staat. 

 

Link naar reactie
  • 0

Oké, even over nieuw dan:

 

Ik was freelancer. Nu heb ik OOK een BV.

 

Ik wil mijn auto in mijn BV hebben, maar op dit moment kan ik de auto niet overschrijven.

(waarom dit niet kan is niet belangrijk)

 

In november komt de auto officieel op naam van de BV.

 

Mag ik vandaag benzine bonnetjes boeken in de administratie van mijn BV of mag dat pas nadat de auto officieel op naam staat van de BV?

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, mcelia zei:

Mag ik vandaag benzine bonnetjes boeken in de administratie van mijn BV of mag dat pas nadat de auto officieel op naam staat van de BV?

 

Nee voor een auto die je zelf rijd kun je geen benzinebonnen in de BV boeken.

Je auto staat nu op jou naam en is dus je prive auto en geen zakelijke auto.

 

Je kunt zakelijke ritten met die auto bijhouden en tegen 19 cent per km aan jou privé.  Dat is belastingvrij, maar daar moet je alle kosten uit dekken, brandstof, onderhoud, parkeren enz.

Link naar reactie
  • 0
17 uur geleden, Roel J zei:

 

Nee voor een auto die je zelf rijd kun je geen benzinebonnen in de BV boeken.

Je auto staat nu op jou naam en is dus je prive auto en geen zakelijke auto.

 

Je kunt zakelijke ritten met die auto bijhouden en tegen 19 cent per km aan jou privé.  Dat is belastingvrij, maar daar moet je alle kosten uit dekken, brandstof, onderhoud, parkeren enz.

 

Dank je.

 

Het betreft al wel een zakelijk leasecontract, en het staat echt op naam van mijn onderneming (de onderneming is wel een eenmanszaak en geen BV)

 

De autokosten die ik heb zijn ook daadwerkelijk voor de BV. En mijn eenmanszaak maakt al 3 maanden geen omzet meer.

 

Mag ik niet nu alvast de auto op de balans bij de BV zetten en erna het papierwerk met de zakelijke financial lease maatschappij regelen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.