• 0

Hoe tozo terugbetaling boeken?

Hallo,

 

Ik heb een vraag over belastingjaar 2021 die ik aan het invullen ben. Heb in dat jaar 5344 aan tozo terugbetaald. 

In de vooraf ingevulde gegevens van de belastingdienst staat alleen € -1.053.

 

Hoe kan ik dit het beste corrigeren?

 

mvg Jelmer

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is jouw aangifte, dus je moet de cijfers aangeven die jij meent juist te zijn.

 

Maar...:

De uitkerende instantie meent kennelijk dat men per saldo (bruto) min € 1.053 (negatief dus) heeft uitgekeerd en die info is dan ook naar de belastingdienst gegaan.

Ik kan mij niet voorstellen dat dit niet klopt, eerlijk gezegd.

 

Als je echt denkt dat het anders moet zijn, dan moet je "in gevecht" met de belastingdienst. Want zij zullen jouw aangifte niet zomaar overnemen als jij afwijkt van wat de uitkerende instantie zegt.

 

Waarschijnlijk heb je een (of meerdere?) jaaropgaven gehad en die bij elkaar zullen tot dat bedrag leiden. Kijk maar welke bedragen bijgeschreven zijn (dat zijn wel nettobedragen trouwens) zijn en dan kom je vast tot conclusie dat zij gelijk hebben (of het moet echt een rommeltje zijn bij jouw gemeente, maar dat lijkt mij sterk).

 

Succes! 

 

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 1
3 uur geleden, Jel zei:

Hoe kan ik dit het beste corrigeren?

 

Waarom denk je dat je iets moet corrigeren? 

 

Je mag terugbetaalde Tozo wel als negatief inkomen tellen inderdaad. Zie ook deze link naar de speciale pagina die de belastingdienst heeft gemaakt.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/coronavirus/content/uw-aangifte-inkomstenbelasting-2021-en-de-coronamaatregelen

 

Je moet je echter wel houden aan de verstrekte jaaropgaven van de gemeente, anders gaat de belastingdienst afwijken van je aangifte. Als de som van je jaaropgaven niet klopt met het opgegeven inkomen.

 

Je geeft te weinig informatie om te kunnen beoordelen wat jij in dit geval moet doen. alleen uit die twee bedragen valt niet op te maken waar het scheef gaat.

 

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Jel zei:

In de vooraf ingevulde gegevens van de belastingdienst staat alleen € -1.053.

 

Hoe kan ik dit het beste corrigeren?

Waarom denk je dat je iets moet corrigeren ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Roel J zei:

Je moet je echter wel houden aan de verstrekte jaaropgaven van de gemeente, anders gaat de belastingdienst afwijken van je aangifte.

 

Sommige gemeenten hebben er een rommeltje van gemaakt. Zelfs als je kan aantonen dat de opgave van de gemeente niet correct is, volgt de Belastingdienst die opgave toch. Het is waarschijnlijk teveel gedoe om de aangifte van de gemeenten te corrigeren.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Nou, hier geldt hetzelfde als altijd:

 

Als je meent dat de gegevens (de jaaropgaven dus) dat de inhoudingsplichtige doorgeeft aan de belastingdienst foutief zijn, dan moet je daar wat aan doen.

Dan geef je dus de juiste gegevens aan in je aangifte en je probeert de inhoudingsplichtige ook een herziening te laten sturen richting de belastingdienst.

 

Als je dat niet doet, maar je geeft gewoon andere gegevens aan in je aangifte, dan zal je een probleem krijgen met de belastingdienst. Want die gelooft eerder de (professionele) inhoudingsplichtige dan de (vaak minder professionele) belastingplichtige.

 

En je zal verbaasd staan hoe vaak belastingplichtigen denken dat het "nooit kan kloppen" wat op jaaropgaven staan. Door onkunde, meestal.

 

Ik heb zelf (en ik ben hier een hele tijd mee bezig geweest!) slechts één keer meegemaakt dat een jaaropgave niet klopte:

Een pensioenuitvoerder die het verkeerde BSN had gebruikt voor iemand. Dus theoretisch kan het wel.

 

Ik praat hier overigens niet over beunhazen die zelf hun loonadministratie proberen te doen of uitbesteden aan louche bureaus, maar over normale werkgevers/uitkeringsinstanties e.d.  

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.