• 0

Waar zet ik in de aangifte overlopende posten van 2020 die betaald zijn in 2021?

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
45 minuten geleden, Businessbee zei:

ik heb in 2020 facturen verstuurd die in 2021 betaald zijn.

Even ter verduidelijking...

Heb je die openstaande debiteuren ook op de balans opgegeven als openstaande debiteuren in de aangifte van 2020? Dan zorgt de betaling van de debiteur dus gewoon voor een verlaging van die post.

 

Link naar reactie
  • 0
23 minuten geleden, Rik · zei:

Even ter verduidelijking...

Heb je die openstaande debiteuren ook op de balans opgegeven als openstaande debiteuren in de aangifte van 2020? Dan zorgt de betaling van de debiteur dus gewoon voor een verlaging van die post.

 

Bedankt voor je reactie. Maar hoe vul ik dat in op het belastingformulier?

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Businessbee zei:

Bedankt voor je reactie. Maar hoe vul ik dat in op het belastingformulier?

Waar heb je de onbetaalde factuur in 2020 opgegeven in de aangifte?

 

Er zou een post "Vorderingen op handelsdebiteuren" zijn (doorgaans heet dat "openstaande debiteuren" of gewoon "debiteuren" in een boekhoudprogramma.

 

Als je niet weet waar je die onbetaalde facturen in 2020 opgegeven hebt dan lijkt het mij verstandig om even iemand in te schakelen die naar jouw aangiftes van de afgelopen paar jaar kijkt.

 

1 minuut geleden, Businessbee zei:

Geloof dat ik het nu gevonden heb: "Waardeverandering van vorderingen" onder het kopje "Financiele baten en lasten" onder "Verlies- en winstrekening".

Nee. Betalingen hebben niets met de verlies en winstrekening te maken. Wie heeft jouw aangifte in 2020 gedaan?

 

Link naar reactie
  • 0

het gaat om debiteuren van 2020 ontvangen in 2021. Die geef je nergens op in de balans en W&V van 2021. Dat was per eind 2020 een vordering op je balans. Als die in de loop van 2021 ontvangen zijn door jou, dan zie je dat in de aangifte 2021 niet meer terug.

 

Immers, het staat niet meer als vordering op je balans

En het was in 2020 al omzet en niet in 2021 (aangenomen dat je geen omzet vooruit gefactureerd hebt)

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Op 29-8-2022 om 15:04, Joost Rietveld zei:

het gaat om debiteuren van 2020 ontvangen in 2021. Die geef je nergens op in de balans en W&V van 2021. Dat was per eind 2020 een vordering op je balans. Als die in de loop van 2021 ontvangen zijn door jou, dan zie je dat in de aangifte 2021 niet meer terug.

 

Immers, het staat niet meer als vordering op je balans

En het was in 2020 al omzet en niet in 2021 (aangenomen dat je geen omzet vooruit gefactureerd hebt)

Maar hoe verklaar ik dan het ontvangen bedrag in 2021? Onder welke kop breng ik dat onder in de aangfite?

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Businessbee zei:

Maar hoe verklaar ik dan het ontvangen bedrag in 2021? Onder welke kop breng ik dat onder in de aangfite?

Ontvangen bedragen staan dan toch gewoon op je bankrekening?

 

Vertel nu eerst eens waar je die "overlopende posten" ingevuld hebt in de aangifte van 2020? Facturen die je in 2020 gemaakt hebt verhogen de omzet in w&v en verhogen ook gelijk een post "te ontvangen debiteuren". Als ze in 2020 nog niet betaald zijn dan vul je die dus in bij Vorderingen op handelsdebiteuren. Is dat gedaan?

 

Als de betaling in 2021 gedaan wordt, dan worden de "te ontvangen debiteuren" verlaagd en je bankrekening verhoogd.

 

Link naar reactie
  • 0
31 minuten geleden, Businessbee zei:

Maar hoe verklaar ik dan het ontvangen bedrag in 2021? Onder welke kop breng ik dat onder in de aangfite?

Zoals Rik aangeeft. Bedenk je vooral dat er een verschil is tussen je boekhouding (die het hele jaar fluctueert) en je aangifte IB met daarin twee statische gegevens: balans en W&V. De Belastingdienst vraagt in je aangifte niet om alle mutaties in je boekhouding, alleen om het eindresultaat. Daarin zit de ontvangst van je debiteuren verwerkt, alleen zie je dat niet als zodanig terug omdat het (inmiddels) onderdeel is geworden van je banksaldo.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.