• 0

Wel/niet ondernemer voor inkomstenbelasting?

Voor het jaar 2020 was ik wel ondernemer volgens de criteria van de belastingdienst. Afgelopen jaar (2021) heb ik niks verdiend en dus ook geen tijd gestoken in mijn onderneming, ben ik dan alsnog wel ondernemer voor het jaar 2021, omdat ik het in het jaar 2020 al was? Ook af heeft m'n onderneming als het ware even stil gestaan? 
Bedankt alvast!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1
(aangepast)
7 minuten geleden, Rijder42 zei:

Als je niet aan het urencriterium van 1225 uur zit ben je sowieso geen ondernemer voor de inkomstenbelasting.

Tuurlijk wel. Maar als je niet aan het urencriterium voldoet kom je niet in aanmerking voor bepaalde soorten ondernemersaftrek. Maar dit heeft niets te maken met het wel of niet zien als ondernemer voor de inkomstenbelasting.

 

12 minuten geleden, else-heij zei:

Voor het jaar 2020 was ik wel ondernemer volgens de criteria van de belastingdienst. Afgelopen jaar (2021) heb ik niks verdiend en dus ook geen tijd gestoken in mijn onderneming,

Heb je je onderneming in 2021 ook officieel gestaakt?

Volgens mij zal je toch aan de belastingdienst moeten melden dat je geen ondernemingsactiviteiten meer hebt. Ben je nog ingeschreven in de KvK?

 

Met wat in gedachte vraag je of je ondernemer bent voor de belastingdienst?

Heb je wel het afgelopen jaar gewoon BTW aangifte gedaan per kwartaal?

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/onderneming_wijzigen_of_beeindigen/

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Ik ben zeker nog ingeschreven in de Kvk, heb alleen afgelopen jaren wegens een nieuwe opleiding geen diensten geleverd. Was niet per se m'n bedoeling om geen diensten te leveren, vandaar dat ik mijn onderneming niet heb gestaakt of heb stopgezet. De bedoeling is dat ik hier wel weer mee verder ga. 

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, else-heij zei:

De bedoeling is dat ik hier wel weer mee verder ga. 

En waarom vraag je dan of je als ondernemer gezien wordt?

 

Je hebt ook gewoon de BTW aangegeven (0 aangifte waarschijnlijk) het afgelopen jaar.

En als je onderneming niet gestaakt is zal je volgens mij gewoon aangifte 2021 als ondernemer moeten doen (want ik neem aan dat het daarom gaat).

 

Link naar reactie
  • 0
24 minuten geleden, else-heij zei:

Afgelopen jaar (2021) heb ik niks verdiend en dus ook geen tijd gestoken in mijn onderneming …

Maar misschien heb je wel kosten gemaakt … zoals doorlopende abonnementen, afschrijvingen.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.