• 0

Aankoop extra aandelen in deelneming

(aangepast)

Dag allemaal!

 

Ik heb een vraag met betrekking tot een boekhouding van mijn holding bv. Holding bv heeft een deelneming in een andere bv (voor het gemak BV A) voor 25% (30 aandelen à 0,01 euro), de holding was één van de oprichters, deelneming staat nu nog gewaardeerd tegen 30 cent in mijn boekhouding aangezien het eerste boekjaar bij zowel holding als deelneming nog niet afgelopen zijn. Er worden enkel management fees uitgekeerd aan de aandeelhouders op het moment, voor geleverde werkzaamheden van ons in de BV A. Er is nog geen dividend uitgekeerd, is ook niet perse de bedoeling. We willen graag het gros van het geld uitkeren via fees. 

Nu zijn er van een andere aandeelhouder 5 aandelen BV A (nominaal 0,01 euro per stuk) overgenomen voor een bedrag van 2000 euro. Kan ik dit simpelweg boeken als:

Deelneming BV A  2000,00

Aan Bank                                   2000,00

 

Holding heeft nu dus 35 (van de 120) aandelen in BV A à 0,01 euro per aandeel. 

 

De vraag die hier uiteraard achter ligt, tegen welke waarde moet de deelneming nu gewaardeerd worden? Heb al een hele poos van alles en nog wat lopen zoeken, zelfs de boekhouden geboekstaafd serie, maar ik kom er niet volledig uit. 

 

aangepast door CoenOo
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste CoenOo,

 

Het is tegen eerste van belang hoe de deelneming gewaardeerd wordt.

Als jij als aandeelhouder invloed hebt op de dagelijkse gang van zaken dan waardeer je deze tegen nettovermogenswaarde. Het verschil wat je krijgt tussen de nominale waarde en wat je er daadwerkelijk voor betaald hebt betreft goodwill.

 

Aan het einde van het jaar boek jij 35/120e deel van het resultaat in de holding.

Dit doe je dan door:

 

deelneming                            xxxx

aan resultaat deelneming                    xxxxx

 

Doordat jij minder dan 50% van de aandelen en niet bepaald of er dividend uitgekeerd word zal je voor dit zelfde bedrag een wettelijke reserve opnemen.

 

Als je geen invloed hebt op de dagelijkse gang van zaken boek je de deelneming op basis van verkrijgingsprijs.

 

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, stefanher zei:

Beste CoenOo,

 

Het is tegen eerste van belang hoe de deelneming gewaardeerd wordt.

Als jij als aandeelhouder invloed hebt op de dagelijkse gang van zaken dan waardeer je deze tegen nettovermogenswaarde. Het verschil wat je krijgt tussen de nominale waarde en wat je er daadwerkelijk voor betaald hebt betreft goodwill.

 

Aan het einde van het jaar boek jij 35/120e deel van het resultaat in de holding.

Dit doe je dan door:

 

deelneming                            xxxx

aan resultaat deelneming                    xxxxx

 

Doordat jij minder dan 50% van de aandelen en niet bepaald of er dividend uitgekeerd word zal je voor dit zelfde bedrag een wettelijke reserve opnemen.

 

Als je geen invloed hebt op de dagelijkse gang van zaken boek je de deelneming op basis van verkrijgingsprijs.

 

 

Bedankt voor je reactie! Dus voor de 5 aandelen die ik gekocht heb pak ik de nettovermogenswaarde van het moment van aankoop, dat boek ik bij de deelneming op en het verschil tussen de 2k en dit boek ik als goodwill. De initiële 30 aandelen van de oprichting doe ik op dit moment nog niets mee qua waardering? Dat wordt wordt pas aangepast aan het einde van het boekjaar zeker?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.