• 0

Werken vanuit het buitenland

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 2
Op 1-9-2022 om 22:34, Abdulrahman zei:

Ik heb een vraag, is er iemand hier die iets weet over werken als Nederlands zzp’r vanuit Zwitserland en Oostenrijk? Hoe gaat dat in z’n werk ?

Voor Zwitserland hierbij wat informatie …

 

Legal form: Sole Proprietorships

https://www.kmu.admin.ch/kmu/en/home/concrete-know-how/setting-up-sme/les-differentes-formes-juridiques/sole-proprietorships.html#1514532524

 

Foreign national: Setting up a business
https://www.kmu.admin.ch/kmu/en/home/concrete-know-how/setting-up-sme/starting-business/foreign-national.html


verder …

 

De complexe belastingstructuur van Zwitserland is gevormd door de drie bestuursniveaus van het land, namelijk federaal, kantonaal en gemeentelijk.

 

De Zwitserse federale belastingwetgeving is uniform in heel Zwitserland, maar elk van de 26 kantons heeft een aparte wet voor kantonnale belastingen.

Aangezien belastingwetten en belastingtarieven sterk verschillen tussen kantons en gemeenten, is de keuze van de woonplaats een belangrijk onderdeel van de fiscale planning. Door het gelaagde belastingstelsel kan er geen gemiddeld belastingtarief worden berekend. Belastingen worden berekend op basis van specifieke cijfers voor specifieke kantons en gemeenten.


Het maximale algemene tarief van de federale inkomstenbelasting is 11,5%. De verschillende kantonnale en gemeentelijke belastingen worden eveneens geheven tegen progressieve tarieven, met een maximum gecombineerd kantonaal en gemeentelijk tarief van ongeveer 36%. Daarnaast worden kantonnale en gemeentelijke vermogensbelastingen geheven.

 

10 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Of Oostenrijk, Zwitserland, Duitsland of Lichtenstein voordeliger is, lijkt mij dit het verkeerde forum voor. Bovendien is dat uitzoekwerk wat rustig een paar duizend euro kost voor een fiscalist in die regio, die ook in staat is om die vergelijking te maken. 

Voor Zwitserland een must.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1

Welkom op HL. En we komen er vast wel uit, maar dat is nogal een brede vraag. Waar wil je het over hebben:

- belastingheffing?

- risico's op arbeidsovereenkomst?

- sociale zekerheid?

 

En ben jij de zzp-er of de inhurende partij?

 

En wat versta je onder een Nederlandse ZZP-er die vanuit Zwitserland of Oostenrijk werkt? Want doorgaans ben je als ZZP-er daar belastingplichtig waar je woont en werkt. Dus dan zou het om een ZZP-er gaan die belastingplichtig is in Zwitserland of Oostenrijk...

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

De hoofdregel is dat je belastingplichtig bent waar je woont en werkt (plaats van de feitelijke leiding van je bedrijf). Tenzij je in een land een zogenaamde vaste inrichting hebt: een kantoor of pand van waaruit daadwerkelijk (geen leeg bureau) activiteiten worden verricht.

 

Uiteraard kun je vanuit de genoemde landen gewoon diensten leveren aan klanten in NL. Ik heb ook klanten in het buitenland. Daarbij gelden dan eerst de regels van jouw land van vestiging qua belastingen. 

 

Of Oostenrijk, Zwitserland, Duitsland of Lichtenstein voordeliger is, lijkt mij dit het verkeerde forum voor. Bovendien is dat uitzoekwerk wat rustig een paar duizend euro kost voor een fiscalist in die regio, die ook in staat is om die vergelijking te maken. 

 

Succes

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost , bedankt voor je reactie, in principe werk ik in Nederland op afstand als ZZP-er -tolk voor Nederlandse bemiddelaars , in praktijk ik kan overal in de EU werken zolang mijn 06 nummer bereikbaar is  ! Op het werkvlak in NL gaat het goed , op de andere vlakken gaat het minder goed , daarom wil ik bij mijn familie gaan wonen die in de regio Switzerland -Oostenrijk  - Duitsland- Liechtenstein ( grensgebied) zitten , hoofdzakelijk in Oostenrijk! om een compleet beeld te krijgen wil ik graag weten of het voordeliger is om bijvoorbeeld in Zwitserland mij te laten inschrijven in plaats van Oostenrijk  qua belastingen en zo , ik ga me natuurlijk in NL laten uitschrijven uit de basis registratie, belastingdienst, KVK , enzovoort. Mijn vraag hier is , kan ik inkomen blijven krijgen uit NL terwijl ik in een andere land zit met een andere KVK ? Zo ja , waar moet ik rekening mee houden naast de belastingen betalen en mijn zaken in orde hebben? In Oostenrijk bijvoorbeeld moet ik 25% ( nog  niet duidelijk ) van mijn inkomen betalen aan belastingen. Is dat anders in Switzerland ? Mijn excuses voor het lang verhaal. 
alvast dank 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.