• 0

Verkoop webshop en belastingregels

(aangepast)

Beste mensen,

 

Ik ben van plan om mijn e-commerce bedrijf te verkopen (verkoop op bol.com). Ik heb wat vragen hierover en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Het is momenteel een eenmanszaak en ik heb op tijd de intentieverklaring ingediend om het om te zetten naar BV. Ik heb geen holding BV. Ik zou dus voor 1 oktober 2022 de eenmanszaak ruisend kunnen inbrengen in een BV. Het is belangrijk dat ik zo veel mogelijk belasting bespaar bij verkoop en de opbrengst van de verkoop kan gebruiken voor beleggen.

1) Indien ik het bedrijf verkoop als eenmanszaak
A) Ik heb een eigen merk en andere intellectuele eigendomsrechten zoals foto's, packagingdesigns etc en ook exclusieve productpagina's op bol.com met reviews en dergelijke. De voorraad die wordt overgedragen aan de verkoper bedraagt 1 ton. Ik heb verdere geen machines oid (inventaris). Stel ik verkoop het bedrijf voor 6 ton  inclusief voorraad, dan wordt 49.5% procent van 5 ton  als belastingdruk gerekend?
B) Ik kan de belastbare bedrag verminderen ( ik ben 30 jaar oud dus ik denk verminderen met € 120.183?) met lijfrenteaftrek.  Betekent dat echter dat ik de 120k dan niet meer kan gebruiken voor beleggen totdat ik met pensioen ben oid?

C) Komen er nog andere belastingen bij kijken zoals inkomstenbelasting?

2)Indien ik het bedrijf verkoop als BV
A) Als ik het goed begrijp is de belastingdruk bij een BV 26.9% over 5 ton? Komen hier andere belastingen bij kijken zoals inkomstenbelasting?

B) Als ik het bedrijf als BV wil verkopen dan moet ik als het goed is de eenmanszaak ruisend in een BV inbrengen voor 1 oktober 2022. Daarbij moet ik belasting betalen over de stakingswinst. De stakingswinst is het verschil tussen de boekwaarde en economische waarde. Kan ik dan aannemen dat indien ik 1 ton als voorraad heb (fysieke goederen om te verkopen), dat ik dan geen belasting hoef te betalen over de stakingswinst want er is geen winst aangezien de boekwaarde en economische waarde hetzelfde is?  Verder heb ik geen machines. Wel heb ik een eigen merk en intellectuele eigendommen zoals foto's en verpakkingsdesigns etc en ook exclusieve productpagina's op bol.com met reviews en dergelijke. Of is er hier sprake van stille reserves en hoe kan ik dat berekenen of kan er een grove schatting worden gegeven?

 

3)Wanneer ik het bedrijf toch niet ga verkopen
A) Het is nogal onzeker of ik het bedrijf uberhaupt verkocht krijg voor een redelijk bedrag. Indien de biedingen te laag zijn, dan zal ik besluiten om het bedrijf  niet te verkopen. In dat geval had ik dan beter de eenmanszaak geruisloos in kunnen brengen in de BV, aangezien ik dan de belasting over de stakingswinst had kunnen voorkomen.  Is er een mogelijkheid om dan achteraf met terugwerkende kracht de BV weer om kan zetten in een eenmanszaak en zo de belasting over stakingswinst terug te krijgen?
B) Ik heb tot 1 april 2023 de tijd om de eenmanszaak ruisend geruisloos in te brengen in een BV, is dat dan nog mogelijk nadat ik de BV weer heb omgezet in een eenmanszaak? Tot 1 april 2023 heb ik dan genoeg tijd om te bepalen of ik het bedrijf wil verkopen.
EDIT:  Ik besef nu dat het mogelijk is om alvast te zoeken naar een koper zonder de eenmanszaak ruisend in te brengen en indien ik een koper heb gevonden, dan kan ik de eenmanszaak ruisend inbrengen in een BV per 1 januari 2023. Klopt dat?


Zoals jullie merken bevind ik mij belasting-technisch in een moeilijke positie, waarbij het moeilijk is om hoge belastingdruk te voorkomen. Wellicht hebben jullie andere oplossingen?



Bij voorbaat dank!
 

aangepast door JacobSX
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0
50 minuten geleden, JacobSX zei:

1) Indien ik het bedrijf verkoop als eenmanszaak

Naast het fiscale aspect moet je er rekening mee houden dat de verkoop als eenmanszaak lastiger is, aangezien Bol.com daarvoor toestemming moet geven, wat niet altijd gebeurt. Zie daarvoor dit artikel van Webshopovername, waarin ze verwijzen naar artikel 21.2 van de Gebruikersvoorwaarden Zakelijke Verkopen via Bol.com:

Quote

De Zakelijke Verkoper is niet gerechtigd om (een deel van) zijn/haar Zakelijke Verkopersschap over te dragen aan een derde, tenzij bol.com hier voorafgaand haar schriftelijke toestemming voor heeft gegeven.

 

Link naar reactie
  • 1

Als je bedrijf inderdaad 600k waard is (stakingswinst), dan zal bij zowel ruisend als geruisloze inbreng aangetekend moeten worden, als je het bedrijf aansluitend verkoopt.

 

Ruisend: wat je zelf al opsomde. MKB-winstvrijstelling, stakingsaftrek en Stakingslijfrente, laat nog steeds tonnen belaste winst over.

 

Geruisloos: bij verkoop binnen drie jaar na de inbreng wordt de geruisloze inbreng teruggedraaid, tenzij jij kunt bewijzen dat de inbreng niet zag op verkoop van het bedrijf. Wat, gezien je verhaal, al niet mogelijk is.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
26 minuten geleden, RubenT zei:

Naast het fiscale aspect moet je er rekening mee houden dat de verkoop als eenmanszaak lastiger is, aangezien Bol.com daarvoor toestemming moet geven, wat niet altijd gebeurt. Zie daarvoor dit artikel van Webshopovername, waarin ze verwijzen naar artikel 21.2 van de Gebruikersvoorwaarden Zakelijke Verkopen via Bol.com:

 

Bedankt, hier was ik inderdaad al op gewezen.

 

7 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Als je bedrijf inderdaad 600k waard is (stakingswinst), dan zal bij zowel ruisend als geruisloze inbreng aangetekend moeten worden, als je het bedrijf aansluitend verkoopt.

 

Ruisend: wat je zelf al opsomde. MKB-winstvrijstelling, stakingsaftrek en Stakingslijfrente, laat nog steeds tonnen belaste winst over.

 

Geruisloos: bij verkoop binnen drie jaar na de inbreng wordt de geruisloze inbreng teruggedraaid, tenzij jij kunt bewijzen dat de inbreng niet zag op verkoop van het bedrijf. Wat, gezien je verhaal, al niet mogelijk is.

Bedankt voor je reactie.

Dus bij een eenmanszaak zal de belastingdruk ongeveer 49.5% over een bedrag van 4.36 ton (MKB-winstvijrstelling meegerekend)? En indien ik dan gebruik maak van stakingslijfrente, dan kan ik die 1.2 ton niet zelf gebruiken voor beleggingen omdat het wordt gelocked in een bank of verzekering?

 

Bij verkoop als BV  dan 26.9% van 4.36 ton? Wat is de stakingswinst dan als ik de eenmanszaak ruisend inbreng in een BV?
 

Link naar reactie
  • 1
1 uur terug, JacobSX zei:

Dus bij een eenmanszaak zal de belastingdruk ongeveer 49.5% over een bedrag van 4.36 ton (MKB-winstvijrstelling meegerekend)? En indien ik dan gebruik maak van stakingslijfrente, dan kan ik die 1.2 ton niet zelf gebruiken voor beleggingen omdat het wordt gelocked in een bank of verzekering

Correct, Hoewel je binnen een lijfrente ook mag beleggen, maar dat zijn vaak een selectie fondsen

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
34 minuten geleden, Ward van der Put zei:

Bij deze overnamesom moet je rekening houden met twee complicaties:

 

(a) Je ontvangt de koopsom mogelijk niet geheel in contanten maar voor een deel in aandelen in een bv.

 

(b) Je krijgt de koopsom niet ineens maar verspreid over meerdere jaren.

 

Bedankt voor je reactie, dat zijn inderdaad mogelijke knelpunten

 

31 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Correct, Hoewel je binnen een lijfrente ook mag beleggen, maar dat zijn vaak een selectie fondsen

Dankjewel Joost.

Is mijn methode van het bepalen van de stakingswinst in de eerste post (en belasting) correct?

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
8 uur geleden, JacobSX zei:

B) Ik kan de belastbare bedrag verminderen ( ik ben 30 jaar oud dus ik denk verminderen met € 120.183?) met lijfrenteaftrek.  Betekent dat echter dat ik de 120k dan niet meer kan gebruiken voor beleggen totdat ik met pensioen ben oid?

 

Beleggen op de gangbare beurzen kan wel via: https://www.degiro.nl/pensioenrekening.html

Kan het er alleen voorlopig niet meer uit halen, en de uitkering is uiteindelijk belast.

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Vraag lijkt mij vooral wat jij na een verkoop wilt gaan doen...

 

...waarom 'alleen' verkoop via Bol.com als je een eigen merk/assortiment opgebouwd hebt?

Hoe en waar kan een overnemende partij deze voorraad inkopen? Zit daar voldoende continuiteit in?

 

Wat zegt jouw huidige boekhouder/bedrijfsadviseur? Is er ooit al door iemand een schot voor de boeg gedaan over waardering? Ik lees berichtengeschiedenissen terug en dan groei je hard of zijn de genoemde getallen (waardering) mogelijk hoog. Hoge margeplatformhandel bestaat, maar dat is niet de norm.


Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Methode is ruwweg correct:

 

(Koopsom min boekwaarde)-3.630 stakingsaftrek = X

X min 14% MKB-winstvrijstelling = Y

Y min stakingslijfrente is waar je belasting over betaalt 

Wellicht is er een misverstand tussen ons.

 

Als ik het bedrijf niet inbreng in een BV en gewoon als eenmanszaak verkoop, dan betaal ik dus belasting over de 5 ton (minus MKB-winstvrijstelling, stakingsaftrek etc). Op de manier van berekening zoals je beschrijft.

Is de belastingdruk door het staken hetzelfde (dus weer over de 5 ton ....) als ik de eenmanszaak ruisend inbreng in een BV, zonder rekening mee te houden dat ik het wellicht ga verkopen? Wellicht krijg ik hem niet verkocht na het ingebracht te hebben in de BV. Wordt met ''economische waarde'' (De stakingswinst is het verschil tussen de boekwaarde en economische waarde.) de waarde bedoeld gelijk aan de mogelijke verkoopprijs van het bedrijf? Wie bepaalt dan de waarde van het bedrijf? Dat kan van alles zijn, ligt eraan wat mogelijke kopers ervoor willen bieden. 

Lijkt me super krom als je gedwongen wordt belasting over 5 ton te betalen bij het ruisende inbreng van eenmanszaak in BV als daarna gaat blijken dat je hem niet eens verkocht krijgt.

Bij voorbaat dank!

aangepast door JacobSX
Link naar reactie
  • 1
13 minuten geleden, JacobSX zei:

Lijkt me super krom als je gedwongen wordt belasting over 5 ton te betalen bij het ruisende inbreng van eenmanszaak in BV als daarna gaat blijken dat je hem niet eens verkocht krijgt.

 

Maar na de inbreng is "de zaak" toch van de BV...

 

En als je de aandelen vervolgens verkoopt dan wordt dat belast in box 2 (de winst dan). En als je de aandelen houdt, dan gebeurt er weinig (niets eigenlijk) t.a.v. dit onderwerp.

 

Of bedoel je iets anders misschien?

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
17 minuten geleden, JacobSX zei:

Is de belastingdruk door het staken hetzelfde (dus weer over de 5 ton ....) als ik de eenmanszaak ruisend inbreng in een BV, zonder rekening mee te houden dat ik het wellicht ga verkopen?

Ja, bij ruisend moet je de BV zien als een willekeurige derde partij die het hoogste bod doet op jouw eenmanszaak. Die ruisend inbrengen in een BV staat goeddeels gelijk aan verkoop aan een derde.

 

18 minuten geleden, JacobSX zei:

de waarde bedoeld gelijk aan de mogelijke verkoopprijs van het bedrijf? Wie bepaalt dan de waarde van het bedrijf?

Ja, dat wordt daarmee bedoeld. Bedrijfswaardering is een vak apart, maar verloopt doorgaans op basis van toekomstige vrije kasstroom (DCF is de Engelse term). 

Zie mijn laatste column

22 minuten geleden, JacobSX zei:

Lijkt me super krom als je gedwongen wordt belasting over 5 ton te betalen bij het ruisende inbreng van eenmanszaak in BV als daarna gaat blijken dat je hem niet eens verkocht krijgt.

Daarvoor is dan weer de geruisloze inbreng, maar om te voorkomen dat iedereen in het zicht van verkoop snel even de BV induikt, zit daar die drie jaar beklemming op.

 

Niemand verplicht je overigens om een BV te maken van je bedrijf voordat je verkoopt

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Ja, bij ruisend moet je de BV zien als een willekeurige derde partij die het hoogste bod doet op jouw eenmanszaak. Die ruisend inbrengen in een BV staat goeddeels gelijk aan verkoop aan een derde.

 

Ja, dat wordt daarmee bedoeld. Bedrijfswaardering is een vak apart, maar verloopt doorgaans op basis van toekomstige vrije kasstroom (DCF is de Engelse term). 

Zie mijn laatste column

Daarvoor is dan weer de geruisloze inbreng, maar om te voorkomen dat iedereen in het zicht van verkoop snel even de BV induikt, zit daar die drie jaar beklemming op.

 

Niemand verplicht je overigens om een BV te maken van je bedrijf voordat je verkoopt

Hartelijk dank voor je support Joost!

 

Resteert mij nog 1 vraag. Ik heb de intentieverklaring ingediend (ruisend inbreng) op 28 maart 2022. Betekent dat dat ik tot 28 december 2022 de tijd heb om daadwerkelijk de eenmanszaak in te brengen in de BV (9 maanden)?

Link naar reactie
  • 0
14 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

helaas niet, tot 1 oktober. Je gaat eerst drie maanden terug naar 1-1-2022 en daarna moet binnen 9 maanden alles gepasseerd zijn bij de notaris

Zou het dan mogelijk zijn om een nieuwe intentieverklaring in te dienen in de komende dagen zodat ik tijd krijg om te beslissen of ik ruisend wil inbrengen tot het einde van dit jaar? Of kan dat pas na 1 januari 2023?

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

ruisend kan gewoon drie maanden terug, waarbij je niet per se aan 1 januari vastzit. Dus ja, dat kan, maar dan werkt het dus maximaal drie maanden terug vanaf datum intentieverklaring. Dus bijv. voor 1 oktober ingediend = terugwerkend naar 1 juli

Dankjewel Joost. Dat is goed om te horen.

Was toch niet de laatste vraag :grinning-face-with-sweat: Stel ik vind een koper en die wil er 6 ton voor betalen, inclusief voorraad. Hij wil het als BV overkopen. Dan heb ik dus te maken met de belasting over de stakingswinst van grofweg 5 ton. Moet ik daarbovenop nog belasting betalen in ''mijn'' BV van 26.9%? Want volgens mij is er dan geen winst aangezien mijn BV de eenmanszaak overneemt voor 6 ton en mijn BV het weer voor 6 ton verkoopt, dus mijn BV maakt geen winst. En dus geen belasting voor ''mijn'' BV.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.