• 0

Uitleen Speedpedelec garagebedrijf

Voor mijn garagebedrijf wil ik naast de mogelijkheid van een leenauto ook een leen speedpedelec beschikbaar gaan stellen voor onze klanten.
Om op een wat sportievere en milieuvriendelijkere manier in vervangend vervoer tijdens een reparatie te voorzien.
De fiets zal niet door mij of werknemers gebruikt worden, niet voor privéritten en ook niet voor gewone zakelijke ritten. Enkel en alleen als leenfiets.

Ik neem aan dat het dan niet als 'fiets van de zaak' gezien kan worden en dat er ook geen 7% bijtelling zal gelden. En dat ik wel gewoon de volledige BTW kan terugvragen? Naast natuurlijk KIA, MIA en VAMIL.

Zie ik dat goed, of hebben jullie daar een ander idee over?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Het financiële gedeelte krijg je vast nog wel antwoord op. (heb je dus al)

Denk er aan dat niet iedereen zo maar op een speedpedelec kan of wil rijden. De meeste mensen kennen de verkeersregels niet die gelden voor de speedpedelec . Andere mensen zullen geen valhelm op willen doen. En zeker geen helm die iedereen op doet.

En een passende helm leveren wordt lastig, voor de ene te groot, voor de andere te klein.

aangepast door DaMedia
Link naar reactie
  • 0
36 minuten geleden, DaMedia zei:

Het financiële gedeelte krijg je vast nog wel antwoord op. (heb je dus al)

Denk er aan dat niet iedereen zo maar op een speedpedelec kan of wil rijden. De meeste mensen kennen de verkeersregels niet die gelden voor de speedpedelec . Andere mensen zullen geen valhelm op willen doen. En zeker geen helm die iedereen op doet.

En een passende helm leveren wordt lastig, voor de ene te groot, voor de andere te klein.

Ja, zal twee maten helmen moeten neerleggen denk ik. Weet ook niet of hij veel gebruikt zal worden, maar ik heb best wat klanten in de regio, en ik heb een supersonisch megadeluxe top van de top speedpedelec gekocht vandaag,  dus hopelijk vinden mijn klanten het leuk om eens met zo'n ding op weg te mogen :-) . En anders mogen ze gewoon een auto mee, of laten ze zich afzetten en ophalen :-)

 

40 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Zie je goed, beste zorg je ervoor dat er ook een reglement is voor de fiets waarin staat dat de fiets alleen door klanten van de zaak gebruikt mag worden, niet door personeel, met een sanctie als de regels overtreden worden

Dank je, dat is een goede tip!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Ja, zal twee maten helmen moeten neerleggen denk ik. Weet ook niet of hij veel gebruikt zal worden, maar ik heb best wat klanten in de regio, en ik heb een supersonisch megadeluxe top van de top speedpedelec gekocht vandaag,  dus hopelijk vinden mijn klanten het leuk om eens met zo'n ding op weg te mogen :-) . En anders mogen ze gewoon een auto mee, of laten ze zich afzetten en ophalen :-)

 

<advocaat van de duivel>

 

Ik twijfelde even of ik dit zou zeggen, maar hou in je achterhoofd dat het niet m'n intentie is om te zeuren maar om je alvast na te laten denken over een soortgelijke vraag van de belastinginspecteur; ik geloof er persoonlijk geen klap van dat je een supersonisch megadeluxe speedpedelec gekocht hebt als je niet van plan bent hem persoonlijk te gebruiken. Als het als dienstverlening aan je klanten is dan is een niet-supersonische uitvoering ook prima. Tenzij je specifiek het supersone karakter ervan uitdraagt maar dat zie ik niet direct in het topic terugkomen. 

 

Mocht dat dus toch wel het geval zijn en je gebruikt hem echt niet privé lijkt het me verstandig wat onderbouwend materiaal daarvoor klaar te hebben. Een bordje erboven 'niet voor privégebruik van werknemers of eigenaar' lijkt me wat karig. 

aangepast door Peter73
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Geen recht op investeringsaftrek

 

Quote

Bedrijfsmiddelen die voor ten minste 70% zijn bestemd voor verhuur (alleen uitgesloten voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek) 

Vraag is of ter beschikking stellen als vervangend vervoer hier als verhuur aangemerkt moet worden.

 

Ik vind het persoonlijk een gevaarlijk idee om voor het eerst of incidenteel op een speedbike te stappen. Niet voor mezelf, maar wel voor een automobilist die maar weinig fietst of minder getraind is. En dat dan vermoedelijk in de ochtend- en avondspits.

 

Met vriendelijke groet,


Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Peter73 zei:

ik geloof er persoonlijk geen klap van dat je een supersonisch megadeluxe speedpedelec gekocht hebt als je niet van plan bent hem persoonlijk te gebruiken

Dat is gelukkig niet aan de inspecteur. Die kan niet:

- beslissen welk voertuig, in welke uitvoering en tegen welke kosten zakelijk is of niet, zolang de ondernemer de gestelde regels opvolgt.

- een aanslag opleggen omdat hij van mening is dat iets onaannemelijk is.

 

Een ondernemer moet erg ver over de grenzen gaan voordat een inspecteur kan stellen dat geen weldenkend ondernemer in die specifieke situatie dezelfde kosten zou maken voor hetzelfde doel. Zoek maar eens op Cessna arrest of het Jaguar arrest

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Dat is gelukkig niet aan de inspecteur. Die kan niet:

- beslissen welk voertuig, in welke uitvoering en tegen welke kosten zakelijk is of niet, zolang de ondernemer de gestelde regels opvolgt.

- een aanslag opleggen omdat hij van mening is dat iets onaannemelijk is.

 

Een ondernemer moet erg ver over de grenzen gaan voordat een inspecteur kan stellen dat geen weldenkend ondernemer in die specifieke situatie dezelfde kosten zou maken voor hetzelfde doel. Zoek maar eens op Cessna arrest of het Jaguar arrest

Beide zaken gaan vrij vertaald over het feit dat de belasting niet over de bedrijfsvoering gaat. En ze gaan over de aftrekbaarheid als zakelijke kosten. Nu zie ik aan je onderschrift dat je meer affiniteit met deze zaken hebt dan ik, dus ik ga ervan uit dat je gelijk hebt. De aftrekbaarheid was verder ook niet m'n punt. 

 

Ik had het specifiek over de wens om geen bijtelling toe te passen. Ter controle, ging je antwoord daar ook over of had je de indruk dat ik de aftrekbaarheid ter discussie stelde?

Link naar reactie
  • 0

Beetje van beide, waarbij ik me liet leiden door twee stukken tekst in jouw reactie waarbij je de pet van de inspecteur opzet:

1. "Ik geloof er persoonlijk geen klap van".

2. "dan is een niet-supersonische uitvoering ook prima."

 

Bij nummer 1 hoort mijn opmerking dat de inspecteur geen aanslag kan opleggen op basis van vermoedens of omdat iets onaannemelijk is.

Bij 2 hoort o.a. het Jaguar arrest.

 

Daarbij ga ik er uiteraard wel vanuit dat de ondernemer zich verder houdt aan de spelregels. Dus ik kan wijzen op de verplichtingen die de wetgever gekoppeld heeft aan de controle op geen privegebruik (zoals fiets op slot op kantoor, sleutels inleveren bij directie, sanctiebepalingen bij overtreding), en als hij zich daaraan houdt, dan hoeft hij geen bijtelling toe te passen. Dat dat feitelijk vrijwel niet te controleren valt, maakt nog niet dat de ondernemer de regels aan zijn laars lapt.

 

Dat hij vraagt of de bijtelling een rol speelt in deze situatie is een wezenlijk andere vraag dan: "hoe kom ik onder de bijtelling uit?". 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ach, ik koop vooral zo'n superdeluxe fiets omdat hij wel moet concureren met een warme droge auto. Bovendien heeft hij flinke belastingvoordelen, die bij mij als IB ondernemer dus nog harder aantellen, waardoor een hele dure fiets in eens zo veel kost als een gewone goede fiets.

Als klein bedrijfje met alleen zzp-ers aan het werk is zo'n regel dat hij niet door het personeel gebruikt mag worden wel wat lastiger, want personeel heb ik niet :-)

Wat misschien wél helpt is dat ik privé ook al een superdeluxe elektrische fiets heb die bijna net zo mooi is als de leenfiets. Geen speed-pedelec. Die had ik als leenfiets ook niet persé gehoeven, maar de 27% MIA heeft mij daar toch voor doen besluiten.

Ik had er ook nog wel één voor mezelf kunnen kopen, maar de 7% bijtelling is het me niet waard, mijn huidige fiets is prima, en voor alleen wat mooiere looks heb ik geen geld over..

Link naar reactie
  • 1
3 uur geleden, Ward van der Put zei:

Het klinkt toch een beetje alsof een slager de voordelen van vegetarisch eten zit aan te prijzen. Ik zou toch vooral niet uitsluiten dat autorijders liever autorijden.

 Ik bouw, restaureer en repareer Land Rover Defenders. Ik heb ook nog een bedrijfje waarmee ik er twintig verhuur met daktenten er op.
Qua uitstoot zijn Defenders niet al te best, maar de meeste mensen rijden er niet veel mee.
Veel Land Rover rijders zijn toch best bezig met het milieu. Zo hebben we al wel eens een elektrische Defender gebouwd en rijden veel van mijn klanten op HVO100, met 90% CO2 reductie. Mijn hele huurvloot is daar ook mee afgetankt (mijn huurders doen dat natuurlijk niet) en ook mijn privé Defender tank ik HVO100.
Ter compensatie van mijn ouwe diesel huurvloot probeer ik zelf overal zo goed mogelijk op te letten, zo rijden we privé allebei elektrisch en doe ik zoveel mogelijk op mijn fiets.

In dat kader leek zo'n leenfiets me een goed initiatief, en denk ik dat er diverse klanten zijn die het leuk vinden, al was het maar eens om te ervaren hoe zoiets fietst. Want deze Riese Muller Superdelite Rholoff GX is echt heel wat anders dan dat de meeste mensen gewend zijn. En je kan er net als met de Land Rover mee door het terrein :-)

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het allemaal harstikke interessant en ga ook helemaal geen oordeel vellen over jouw bedrijfsactiviteiten, maar jouw garageklanten hebben naar mijn inschatting niks aan een speedbike. Komen zij gemiddeld niet van verder?

 

Mvg,

 

Wigbolt

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Gast zei:

Ik vind het allemaal harstikke interessant en ga ook helemaal geen oordeel vellen over jouw bedrijfsactiviteiten, maar jouw garageklanten hebben naar mijn inschatting niks aan een speedbike. Komen zij gemiddeld niet van verder?

 

Mvg,

 

Wigbolt

Vanuit heel Europa..
Maar als we iets repareren wat een dagje duurt kunnen ze een leuk fietstocht maken naar een dorpje verderop of zo en eind van de middag terugkomen.
Misschien maakt ook bijna niemand er gebruik van, maar dat maakt me niets uit, ik vind het gewoon leuk om de mogelijkheid te kunnen aanbieden en ik zocht vooral ook wat leuke aftrekposten :-)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.